Jag har sagt det redan från dag ett, affären med Skyper har varit en del i ett bedrägeri som syftat till att lura svenska staten på miljarder, pengar som nu är försvunna. Tretusen femhundra SAAB-anställda skulle idag ha fått sina löner, men det får de inte.
De måste känna sig bittra över att Maud Olofsson och regeringen svikit dem, och att dessa har bidragit till detta stora bedrägeri. Det enda raka i nuläget är att man försäkrar sig om Victor Mullers person nu när det uppenbaras för allt fler att det hela har varit ett arrangemang enbart för att få loss en större summa pengar från den Europeiska Centralbanken.
Muller har dessutom dragit in tusentals SAAB-anställda i detta, de står nu utan semesterpengar och utan arbete, men vi kan utgå ifrån att de maffiakontakter Muller har inte gått lottlösa ur det hela. Detta är något som polismyndigheten behöver utreda och jag hoppas verkligen att de ligger i framkant så att de inte missar möjligheten att få tag i de personer de behöver ha tillgång till.
Hur kommer det sig att det känns självklart att dra in Baron Munchausen i den här soppan? Maud Olofsson visste nog vad hon gjorde när hon deklarerade att hon skulle avgå. Det märkliga är att svenska politiker inte genomskådade denna akt redan från början och döpte om den gamle baronen till Victor…
it Andra om: Saab, Munchausen, Konkurs, Polisen, Maud OLofsson sr svt ab ex dn1 svd gp
11 svar till “Efterlys SAAB:s egen Munchausen !”
*Spyker
Vi var många som anade vad utgången skulle bli. Jag har inte litat på MR Müller en sekund. Hur kunde så många gå på hans finter?
En grupp som beter så här kallas för psykopater och kan dupera dom flesta i sin närhet, vid en direktkontakt! Otroligt synd om alla som blir utan både jobb och pengar inklusive underleverantörerna….
Till dom skyldiga måste även den lokala fackklubben sälla sig. Dess feghet och rövslickeri gjorde det i hög grad lättare för både Muller och Olofsson att göra som dom gjorde.
PS. Hoppsan, jag glömde förstås Metall centralt. Detta borde ha varit en så stor fråga att de borde ha engagerat sig för att ge sina lokala representanter råg i ryggen.
SAAB är ett privat bolag och då kan det inte vara skattebetalarna som skall stå för lönerna. Vakna upp
Du borde kanske läsa på lite! Lönegarantin gäller -alla- företag…
Trevlig present så här innan midsommar! Spriten kommer nog döva bra imorgon. Verklighetsflykt som vanligt.
Många chefer politiker m.m. är psykopater i olika grad. De bryr sig om sina medmänniskor lika mycket som du bryr dig om en mygga.
Några av kännetecken på en psykopat enligt Hares checklista:
Munvig och charmig
Ständigt behov av spänning och nya impulser
Bristande ansvar för egna handlingar
Mytomani, ljuger lätt och trovärdigt
Svekfull och manipulativ
Egocentrisk och grandios
Saknar helt ånger och skuldkänslor
Empatistörning (dålig inlevelseförmåga)
Parasiterande livsstil/lever genom andra
Bristande kontroll över beteendet, lättväckt aggressivitet
Kortsiktigt agerande, bristande långsiktig planering m.m.
Stämmer bra in på bl.a. Muller och Olofsson. ;-)
En sak vet jag med säkerhet och det är att en gammal hederlig svensk regering av gott märke aldrig hade tillåtit detta hända svensk industri. De hade slagits för en fortsatt kontroll o medverkan i Saab eftersom en klok sådan hade kunnat skapa jobb och utveckling här hemma. Men den nyliberala politiken som kom iom EU-inträdet gjorde politikerna fördummade. Man blev ideologiska idioter!
Du bortser från det faktum att Saab är en uråldrig och miljöskadlig bil.
Sånt kan man ändra på med lite koll .. Det är inte det som är det bekymmersamma i den här härvan. Det är vår nuvarande regerings skygglappar när det gäller att bemöda sig om att bevara den produktion vi fortfarande har kvar i landet.
Nja har man lite koll vet man att det kostar tiotals miljarder koronor att ta fram nya bilmodeller med bränslesnålare motorer. Dessutom tar det många år innan bilarna är färdiga att säljas och under denna tid måste skattepengar sättas till för att hålla skeppet flytande, vilket bara det uppgår till ett par miljarder kronor per år. Även om detta skulle ske att nya och mer miljövänliga bilar skulle tas fram gör den hårda konkurrensen ändå att en liten tillverkare som SAAB inte kan få ner produktionskostnaden och därmed priset tillräckligt mycket för att kunna konkurrera med bilmärken som säljer miljontals bilar per år. Slutsatsen blir att SAAB:s enda möjlighet till överlevnad är att något bilföretag som redan idag har en stor produktion blir intresserat av SAAB.