Byggnadsarbetare offras pga svart ekonomi


Bilden här nere till höger tog jag i förrgår, orsaken till att jag tog den var att byggnadsarbetarna stod och jobbade på ett tak sju våningar upp, ingen hade säkerhetslina och ingen hade hjälm. Huset de bygger på heter kvarteret Konjaksskutan och det kommer få adressen Arkens väg här i Handen, Haninge.

Egentligen är det skönt att de bygger, för på andra sidan husen går Gamla Nynäs-
vägen och en sträcka som vi som bott här länge kallar för ”Fartsträckan” eller ”Drag-
strippen”. Orsaken är att från korsningen Sleipnervägen och fram till rondellen vid Vallavägen, eller tvärtom, så roar sig väldigt många med att kolla hur snabbt man kan accelerera med sin motorcykel eller bil. Förr hölls boende vakna av ljudet, idag kan man sova, men det kan inte de som köpt en lägenhet på Arkens väg. Efter inflyttningen dröjer det inte länge innan mäklarskyltarna dyker upp. På Arkens väg bor inte folk kvar så länge..

Idag skräms vi istället av byggjobbarnas slarv med säkerheten, en sak som tas upp av Ekot:

Ekot: ”Antalet byggföretag har så gott som fördubblats de senaste fem åren, men det har inte lett till ett ökat antal inspektioner av Arbetsmiljöverket. Tvärtom har antalet inspektörer, och de inspektioner där man ska kontrollera hur säkra arbetsplatser är, minskat sedan 2005.

Mart, som inte vill uppge sitt efternamn, gör om ett tak på ett bostadshus i centrala Stockholm. Han anser att säkerheten är bra på hans arbetsplats. – Vi känner oss ganska säkra här, säger han. Mart jobbar på en arbetsplats som drivs av både ett estländskt och ett svenskt företag.

Det är inte ovanligt att flera företag jobbar sida vid sida på en byggarbetsplats i dag. Det beror både på fri rörlighet inom Europa och på ett ökat tryck på byggbranschen i Sverige.”

Att ”Mart” inte vill uppge sitt efternamn beror antagligen på att han stämplar som arbetslös i sitt hemland, eller att han är sjukskriven. Då går det inte att ställa upp i svensk radio och berätta vad man heter, dessutom betalar han säkerligen ingen skatt på de slantar han tjänar. Vissa företag har inga anställda alls på pappret, men flera hundra i praktiken. Det är bara undantagsvis som man får höra svenska på en svensk byggarbetsplats idag.

Vad det betyder för säkerheten är inte svårt att lista ut, och när fler och fler branscher går upp i den svarta ekonomin så blir det mindre och mindre slantar till skola, vård och omsorg. Och för att ändra dessa förhållanden räcker det inte med att byta till en socialdemokratisk regering, sossarna har haft chansen att göra något åt saken men det gjorde de inte.

it Andra om: , , , , , , , , , , , , sr dn123 svd123 ab123 gp


5 svar till “Byggnadsarbetare offras pga svart ekonomi”

  1. Jag är ”Fleet Manager” på ett rederi. Och har arbetat i den branschen i 47 år. Både på land och till sjöss. Min erfarenhet är att det är våra Skandinaviska besättningsmedlemmar som slarvar mest med att använda ”hard hat”, ”reflexväst”, ”protection shoes” och så vidare. Det är också Skandinaverna som föredrar att hänga i krokig arm högt uppe i någon kran. Därför att de ”skall bara ……” och då är det onödigt jobb att rigga ställning, livlinor eller båtsmansstol.

    Däremot är Ryssar, Polacker, Fillipinare och andra mycket mer benägna att följa reglerna när det gäller skyddsutrustning. Därför att de är rädda om sina jobb. De vill inte göra något som står i motsats till de instruktioner som arbetsgivaren har givit. Medan Skandinaverna anser att de som yrkesmän själva är i stånd till att bestämma vilken utrustning som behövs.

    Undrar om det verkligen är så de utländska arbetarna har så mycket sämre säkerhetstänk än Skandinaverna inom Byggbranschen. Men det vet jag inte något om. Jag kan bara uttala mig om Sjöfarten.

    • Jag vet inte heller, men jag konstaterar att samtliga byggen inom en radie på ett par kilometer i övervägande grad har medarbetare som inte kan svenska.

  2. Kan det tänkas bero på den snårskog av olika underentrepenörer och egenföretagare från när och fjärran och att säkerhetstänkandet förvisso bland dem som utför arbetet kanske är OK men att vars och ens närmaste arbetsledare eller varje firma sköter säkerhetsarbetet lite si och så? Finns det öht överallt föreskrifter och skyddsutrustning som presenteras för och kan användas av jobbarna oavsett vilket språk de talar?

    • Jag kan inte uttala mig om byggbranschen. Däremot vet jag att det finns inte ett rederi i någorlunda civiliserade länder som inte kräver att de ombordanställda skall följa alla säkerhetsbestämmelser. Det är folket på båtarna som själv tycker att de kan ”förenkla” jobbet genom att ”fuska”. Jag är själv skyldig därför att jag har också gjort det när jag jobbat ombord. Helt enkelt därför att det ”förenklar jobbet”.

      Samma sak har jag iakttagit på varven. Det är inte någon skillnad på länder här. Officiellt har de strikta säkerhetsregler. Regler som arbetsledare och skyddsfolk försöker uppehålla. Men gubbarna ”på golvet” ger f****n. Därför att de tycker det är för komplicerat.

      Så jag misstänker starkt att det är samma sak inom byggföretagen. Företagen har strikta bestämmelser som folket ”on site” sk****r i för att det förenklar jobbet. Jag tror inte att brott mot säkerhetsbestämmelserna kommer från företagsledningarna. Men som sagt – jag vet inte. Något som givetvis inte reducerar företagets ansvar. Det är arbetsledningen som skall tvinga igenom att reglerna följs – även om det är impopulärt.

      • Jag tror att en bidragande orsak är att det talas 4-5 olika språk på ett bygge. På det aktuella bygget har 70-80% hjälm på sig, men inte de på bilden.