Vad händer efter Eyjafjallajökull?

Troligen kommer vi att få höra talas om vulkaner i varje nyhetssändning ett tag framöver, samtidigt som tidningarna kommer att skriva spaltmeter. Det är naturligt med tanke på vad som nu händer, och som om det inte räckte med vulkanen under den isländska glaciären Eyjafjallajökull, så kan vi befara klart värre utbrott som med vulkanen Katla.

Att Island har vulkanisk berg-
grund vet väl alla, men jag undrar hur många som vet vilka kata-
strofer det har inneburit genom åren? Ön har enligt uppgift 2-300 vulkaner och den mest kända för oss är väl den som kalvade av sig i form av en helt ny ö, samt Vestmannaeyar med den be-
römda Hemön. För islänningarna innebär det stora möjligheter att ta hand om den energi som finns under marken, antagligen skulle man kunna värma vartenda hus om man tog till vara den enorma energimängden.

Men det har också inneburit katastrofer som Mange skrev i en kommentar på mitt förra inlägg. (Utbrottet på bilden har ingenting med Eyjafjallajökull att göra, det är bara en illustration)

Mange: Märkligt att så få medier har nämnt Laki-utbrottet på Island 1783 som var en enorm katastrof för Island, men också för större delen av Europa. Aska regnade över Skandinavien och Storbritannien samtidigt som en tät dimma med giftiga gaser spreds över stora delar av Europa. På Island så dog mer än 1/4 av befolkningen till följd av förgiftning eller svält i utbrottets spår, men även Storbritannien drabbades hårt med minst 23 000 döda till följd av förgiftning.1

Det sägs att vulkanen under Eyjafjallajökull har magmaförbindelser med den större Katla-vulkanen. När det gäller just Katla så har man länge väntat på ett större utbrott och många anser att det vi just nu upplever är ett förstadium till att Katla börjar spruta rök och eld. Bortsett från faran för islänningarna så kan man undra vad det skulle innebära för oss i Nordeuropa. Jag tror knappast att folk skulle behöva bli förgiftade, men visst kan det bli omfattande askregn och både en och två somrar kan bli kalla eftersom solen sällan når marken.

Vad det i sin tur skulle innebära för flygtrafiken är inte svårt att förstå. Den som vill resa till en annan kontinent, eller bara till Sydeuropa blir helt enkelt tvungen att ta tåget. Ska man resa till Australien, Sydamerika eller USA så får man kanske först sätta sig på ett tåg till sydfrankrike. Färjetrafiken mellan Göteborg och England skulle få sig ett uppsving av sällan skådat slag.

Nu kanske man inte ska måla fan på väggen, och jag måste villigt erkänna att jag inte ens reflekterat över den här sortens utveckling, det är bara att hoppas att våra olika myndigheter har gjort det, men jag tvivlar. Rent konkret så innebär det nu inträffade att den flugburna godstrafiken är stoppad precis på samma sätt som transporter av människor. Idag kanske vi inte inser vidden av detta, och vi kanske slipper värre konsekvenser. I bästa fall är detta bara ett antal dagars avbrott, men har vi sämre tur så kan det bli årslånga avbrott. Kanske inte den här gången, men i så fall finns i alla fall risken för att det blir längre fram.

Vad detta betyder för talet om att bygga höghastighetståg inser antagligen var och en. Ska vi ha hyfsat säkra kommunikationer så krävs faktiskt möjligheten att kunna resa ner i Europa snabbt. Vad som skulle hända om vi fick ett kraftigare vulkanutbrott i Italien törs jag inte tänka på. Luftrummet skulle kunna bli så förorenat att enda sättet att ta sig till New York t.ex. var – per båt.

Det är bara till att hoppas på att regeringen har tillgång till ett par dysterkvistar som kan svartmåla och klistra upp den lede på väggen, för idag är väl deras enda spåmän de som hävdar att – allt blir så bra så bra om man bara sänker skatten…

intressant Tags : , , , , , , , , , svd1 dn1234 ex12 ab12 t

  1. Jag har inte faktakontrollerat Manges kommentar []

  8 comments for “Vad händer efter Eyjafjallajökull?

  1. Lars
    16 april, 2010 at 08:50

    Tror nog att både V och S kommer att satsa på vettig infrastruktur med bl. a. höghastighetståg med anslutning till det centrala europanätet. Problemet för V och S blir nog de utvecklingsfientliga dysterkvistarna som t.o.m. var emot en effektiviseribg av luftrummet i Europa.

  2. Mårten
    16 april, 2010 at 09:21

    Wikipedia bjuder på riklig läsning, med referenser och allt, om det elände som Laki-utbrottet ledde till: http://en.wikipedia.org/wiki/Laki

  3. Tharand
    16 april, 2010 at 11:31

    Jinge kan vara lugn, infrastrukturminister Åsa Torstensson hälsar att vi har fri konkurrens för tåg och då finns det ju ingen anledning att bygga dubbelspår och/eller höghastighetståg för snabb transport ner till kontinenten. Bättre att vi har en ringled i Stockholm. (ironi)

  4. Salkin
    16 april, 2010 at 18:51

    ”Färjetrafiken mellan Göteborg och England skulle få sig ett uppsving av sällan skådat slag.”

    Till att börja med är den tvungen att återuppstå. Jag satt just och tittade på alternativ för att ta mig till England och konstaterade att linjen Göteborg-Newcastle lades ner i november 2006. Den som vill åka båt till England är numera hänvisad till Esbjerg i Danmark, som har en förbindelse till Harwich i Essex.

    Men om det går riktigt åt fanders med vulkanutbrotten så uppstår säkert idel nygamla färjerutter.

  5. JF
    16 april, 2010 at 22:06

    men nu när solen är 10 år in i en försvagningsperiod och molnbildningen e på maximum pga kosmisk stråling och istäcket på arktis större än sen 1979 och vändningen kom senare än någonsin sen man började mäta och extra aska som kyler ytterligare kommer man kunna åka skidor till england och island i juli….men hacka 1 km is för att handla på gallerian i stockholm

  6. Mikko
    16 april, 2010 at 22:09

    Alla båtbiljetter till och från finland är slutsålda

  7. Örjan
    16 april, 2010 at 23:37

    den globala uppvärmningen är inget mot det här
    Det verkar som det här inte ens funnits med i fantasin

  8. sörmlänning
    17 april, 2010 at 22:13

    Att åka båt över Atlanten är riktigt trevligt den här årstiden. Fram till 70-talet var Sverige den tredje sjöfartsnationen på planeten. Var och varannan svensk hade trampat däck. Så fara över Atlanten är väl endast en resa som andra. Jag har testat ca 30ggr.

Comments are closed.