Det här är en viktig bloggpost i ett ytterst angeläget ämne, den kräver dessutom av sin läsare att besöka DN Debatt och aktiv läsning av den artikel som Mats Svegfors och Cilla Benkö, vd resp vice-vd på Sveriges Radio, har skrivit angående kommersialiseringen av media och försöken från tidningar och TV-bolag att styra över public service, och i förlängningen ta över alltmer av mediemarknaden.
DN: ”20 år efter att Sverige öppnade för kommersiella radio- och tv-sändningar håller allt på att vändas bak och fram. De stora privata mediebolagen – TV?4, Expressen, Aftonbladet, Dagens Industri med flera – kräver kontroll och förbud riktade mot public service. Utgångspunkten är inte att värna yttrandefrihet och publicistiska värden utan marknadens frihet som sådan.”
Det här är förstås inga nyheter för oss mediekonsumenter. Vi har sedan många år tillbaka kunnat konstatera att silikon och lättaste vägen till orgasm varit ledstjärnor för kvällspressen, och att de värderingar som ligger bakom det synsättet allt raskare sprider sig till morgontidningarna. När det gäller televisionen är det likadant, möjligen är miljön för detta olika slags dokusåpor, men samma värderingar styr utbudet av program, något som också spritt sig till Sveriges Television.
Det handlar om att fånga tittare, lyssnare eller läsare oavsett distributionsformen. Och det är klart att TV4 vill sälja fler och dyrare annonsminuter, och för att göra det skulle man helst se att SVT:s program med Skavlan, Dokument Inifrån och vad än de publikdragande programmen heter i public service-TV
– lades ner. Det är lika självklart som att Bonnierkoncernens ägare helst vill se sina största konkurrenter fara så illa som möjligt. ”Marknaden” handlar om att äta eller att ätas. Det är också en av de bakomliggande orsakerna till att tidningen Expressen sedan någon månad tillbaka för en kampanj mot Mona Sahlin som ledare för den rödgröna koalitionen på – nyhetsplats. Mellan valen så håller sig tidningarna oftast till ledarsidan för opinionsbildningen, jo jag skrev oftast, men när det drar ihop sig till riksdagsval så spiller det över till nyhetssidorna och på nyhetsvärderingen.
DN: ”Vi ser en strävan att åstadkomma ideologiskifte i mediepolitiken. Utgångspunkten är inte att värna yttrandefrihet och publicistiska värden. Utgångspunkten är i stället marknadens frihet som sådan. Detta är en syn som saknar förankring i public service-traditionen. Den mycket breda uppslutningen bakom public service i Sverige, men också i vår del av Europa i övrigt, har utgått från demokratiska och publicistiska överväganden. Även den uttalade anhängaren av marknadsekonomi har insett de komplikationer som finns på mediemarknaden.”
Även om man kan kritisera även Sveriges Radio för samma sorts utslätade effektsökeri som de flesta andra medier, så känner jag själv ett hyfsat stort förtroende för både SR och SVT som nyhetsrapportörer. Visst, Sveriges Television ägnar sig åt ett smaklöst och oemotsagt kungafjanteri samtidigt som radion kör Lantz i P1, men man kan inte få allt. Men det är viktiga saker Benkö och Svegfors tar upp, vi måste värna om public service. Det finns inte en chans att vi kan komma efteråt och bygga upp något som marknaden satsar på att riva ner, så läs nu artikeln på DN-debatt!
i Tags: om Public service, Mats Svegfors, Cilla Benkö, SR, SVT, Marknaden, Reklamintäkter, Snuttifiering, Silikon, Orgasm, Kommersialisering dn ab ex t
6 svar till “Värna om Public Service!”
Ja det är viktigare än någonsin att slå vakt om public service. Så här i efterhand kan man väl konstatera att man aldrig borde infört reklam-TV i Sverige? Kritikerna hade rätt i det mesta. Det blev bara skräp av all TV. Jag undrar bara hur vi skall kunna gå vidare från den utgångspunkt vi har idag? Det kommer inte att bli lätt…
TV4 har numera marknadsplaceringar i alla sina program, förmodligen t o m i sina nyhetsinslag, företag som köper hela eller delar av program för att de eller deras produkter skall premieras. Hovet har ju köpt en hel TV-serie i TV4, där hovet bestämmer frågorna och bestämmer villkoren för sändningen. TV4 ställer bara upp med tekniken.
När folk i gemen kommer hem från sina arbeten, i ett svenskt idealsamhälle av borgerligt snitt, ska de lojt bänka sig framför sina TV-apparater för att titta på repriser av amerikanska serier levererade av TV3, TV4 eller TV5. Alla eventuell subversivitet ska nämligen dräneras på tankenivå.
Populasen ska titta på idiot-TV, medan bättre folk betalat rundligt för sina biljetter till reservat som Kungliga Operan och Kungliga Dramatiska Teatern.
Minns Du TV-teatern? Den var mitt universitet. Det var där jag hittade näring och vilja att tänka egna tankar.
Och idag? Varifrån ska ungdomarna hämta kraft? Från Biggest Loser, Det kungliga bröllopet, Talang 2010, Top Model, Svenska Hollywoodfruar, CSI, Petra Mede Show, Eurovision Song Contest, NCIS Los Angeles, Ugly Betty, Desperate Housewives, Anna Anka söker assistent eller Grey’s Anatomy?
Viktig bloggpost, och debatt. Public Service-tanken är en demokratisk tanke genom att den betonar mångfald och att även så kallade smala ämnen får plats i utbudet. Att kommersialismen kryper in och förändrar ton och tempo kanske är oundvikligt, allt är i förändring, även media, men den grundläggande ambitionen måste stå fast, och lyftas fram och försvaras. Där får man inte vika sig för kommersialismen.
Värna om public service. Idag går det knappt och lyssna på P3 och P4. Ok ibland. ;-) P1 har det mest intellektuella utbudet. Tv är snudd på lika meningslöst. Precis som Bruce Springsteen sjunger ”… 57 chanels and nothing on!
… 57 chanels and nothing on!” Wow och det finns dom som spenderar sin fritid framför tvn!?!?
Hjärntvätt 4 the masses!
Se gärna Videocracy som till stora delar handlar om Berlusconis makt över media även de som borde vara statliga public service. Ni kan hitta den FRI på nätet, nej inte pirat – utlagd som dokumentär för alla och se. Jag kan lova en sjuk resa till en av televisionens skära färdigtuggade sexistiska gegga i giftemål med faschistoid mörkerkraftpolitik som jag inte vill uppleva i verkligheten i Sverige. Tyvärr är detta verkligheten i Italien idag och ser ut och sprida sig.
Varför inte blockera kvällstidningarnas webbsidor direkt i routern? Det är så skönt att slippa problemet med att råka komma in på dem av misstag via någon länk. ;)
Håller med helt om att man borde värna om Public Service. Det gäller inte bara nyhetsrapportering utan även faktaprogram, granskningsprogram osv. Men särskilt viktigt är det att TV-sport åter blir Public Service. Sedan TV3 och andra Viasatkanaler fick en monopolställning vad gäller Ishockey så är det varken konkurrens eller demokrati inom detta område. Dessutom är kvaliteten på sändningarna från Ishockey VM urusel. Det har blivit sämre hela tiden sedan de kommersiella kanalerna kom in i bilden. Men, tyvärr så springer ju EU kommissionen dessa kommersiella kanalers ärenden. Detta genom att de bara tittar på konkurrens och inte på tillgänglighet eller kvaliteten på sändningarna. Man borde avskaffa alla sändningsrättigheter till alla stora TV-sporter så att allt blir tillgängligt fritt för alla. Att tvinga folk att köpa hela abonnemang för att kunna se olika evenemang är inte ”frihet” och det är inte ”demokratiskt”. Genom att tvinga folk att köpa stora dyra digital-tv paket så bryr man sig inte det minsta om tillgängligheten. Det är ju som så att sändningsrättigheter leder till att de som inte tillhör de välbeställda i samhället exkluderas från att kunna se tex Ishockey VM därför att det ligger i en obskyr kanal som tv 6.
Det finns idag EU-regler som gör gällande att ett medlemsland kan bestämma om vilka evenemang som skall skyddas och vara tillgängliga fritt till alla som Public Service. Detta har våra regeringar inte brytt sig om utan de har helhjärtat sålt sin skäl till marknaden. Det betyder att politikerna oavsätt färg skiter fullständigt i folket.
Mvh
Mikael