[column width=”49%” padding=”2%”]
Jag kan inte annat än förundras över medias villighet att skriva spaltmeter om företag som ”lägger bud” på Saab i tid och otid. Det började med Koenigsegg och nu är det Spyker som lägger bud på bud. Hur högt är värdet på den reklam dessa företag har fått utan att betala en krona för det? Koenigsegg tillverkar en ”bil” som egentligen är en motor försedd med fyra hjul, Spyker är något liknande.
Dessutom handlar det om reklam som exponeras på bästa plats i tidningarna och på webben. GM säger att Spyker inte har visat några pengar, och varför skulle de göra det när de aldrig haft för avsikt att köpa en omodern, tung, miljöfarlig och bensinslukande antikvitet som Saab? De är bara ute efter att bli omskrivna, något som de blivit i alla svenska media och även i övriga EU och dessutom USA. Hur många var det som visste vad Spyker var i höstas? Ingen visste det men nu är de betydligt mer omskrivna än bilmärken som Ferrari och Lamborghini.
Och det har inte kostat den ryska maffian ett öre, reklam som skulle ha kostat kanske hundra miljoner om de skulle ha betalt för annonserna. Tyvärr så är det de anställda i Trollhättan samt hos underleverantörer som drabbas av detta, de vet om att de ska få sparken därför att ingen kan tänka sig att köpa nya Saabar. Den är hopplöst omodern och egentligen ett rullande monument över en inkompetent bilindustri.
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]
Att tidningarna fortfarande skriver om denna bluffaffär är omoraliskt som jag ser saken. Alla journalister vet hur det egentligen förhåller sig, och det har de vetat ända sedan Koenigsegg lade sitt ”bud” på företaget. Men tidningarna behöver inte ta något ansvar för att de spelar med i dessa smutsiga charader. Det är levande människor som drabbas av att slitas mellan hopp och förtvivlan, allt medan tidningarna säljer mängder av lösnummer.
intressant Andra om: :Bilindustrin, Koenigsegg, Maud Olofsson, Mediekritik, Näringsdepartementet, Reklam, Saab, Spyker svd dn1 gp ab t
[/column]
3 svar till “Världens billigaste SAAB-reklam”
Jag tror också att det handlar om att få rubriker. GM säger att de inte sett några pengar, det säger väl allt?
…och visst är det fantastiskt att även bloggare och andra självutnämna ”proffs”-tyckare hakar på trenden att ge Koenigsegg och Spyker ytterligare några centimeter av alla spaltmeter som skrivs om dem :-)
Visst, men även om min blogg har hyfsat många besökare så är det bara ett uns av vad t.ex. Aftonbladet har. Lägger man ihop alla media så spelar bloggar -noll- roll i sammanhanget.