Spykers pengar slut

De Saabanställda har ingen chans att andas ut, varje dag kommer det nya uppgifter om Saabs nya ägare, och ingen av dessa ger de anställda anledning att dra på mun.

Först var det uppgifterna om att Ryska maffian stod bakom Spyker, uppgifter som ännu inte är dementerade på ett trovärdigt sätt, sedan fick man höra att Spykers ägare Victor Muller vad dömd i en insiderhärva. Som om inte det räckte så berättades det sedan att Spyker köpt ett racingstall i Formel1-cirkusen, ett stall där de investerade pengarna på outgrundliga vägar gick tillbaka till Spyker-ägarnas fickor. Nu är de senaste nyheterna att Saab har slut på delar så att de inte kan bygga nya bilar, något som kanske inte heller behövs eftersom det bara nyregistrerats 207 nya Saabar i år. Kunderna har redan vänt bilmärket ryggen.

Ekot: ”I en intervju med Spykers vd Victor Muller i Svenska Dagbladet framgår det att det fortfarande fattas en tredjedel av de pengar som Mullers bolag ska betala för Saab, närmare bestämt 175 miljoner kronor. Vi har ett halvår på oss, säger Muller.”

Då ska man lägga märke till att det är en del av kontant-
insatsen som saknas. General Motors har beviljat Spyker kredit i ett antal år med de tre miljarder de ska ha för Saab, men Spyker har inte ens lyckats få ihop ens till handpen-
ningen. Om det här betyder att den Europeiska Investerings-
banken ska betala ut tre miljarder till Spyker och att en del av dessa pengar ska användas till kontantinsatsen på Saab så har Maud Olofsson och regeringen försatt sig i en sits som ingen någonsin kommer att förlåta dem för.

Men man borde kanske inte förvånas, när en liten sportbilstillverkare försöker sig på uppgiften att äga och driva en etablerad bilindustri så kan ingen säga att oddsen är goda. Nu är det ingen som gör det heller, men mitt hjärta blöder för de anställda i Trollhättan som slits mellan hopp och förtvivlan. De har blivit brickor i ett spel där spelarna är anonyma, och där de kämpar för att få behålla sin anonymitet. Det mesta talar för att det fortfarande är den ryska maffian och att allt är ett upplägg för att komma åt de miljarder som svenska skatte-

spyker

betalare garanterar via den Europeiska investeringsbanken. Så fort det lånet är utbetalat så finns inte Saab Automobil längre, och inte heller pengarna.

Det hade varit betydligt bättre om regeringen själva plockade fram dessa miljarder och satsade pengarna på omskolning och vidareutbildning i Trollhättan för den berörda personalen. Det skulle definitivt bli billigare i alla fall även om man räknar in den hälft av Saabs underleverantörer som hamnar i svårigheter.

Som jag ser saken så finns det inte längre någon möjlighet att hjälpa de Saab-anställda. Det enda är möjligen att dra tillbaka utfästelsen om att garantera lånen i EIB och istället använda den summan till omskolning. Idag saknar Spyker kapital att ens betala GM:s handpenning, de har inte heller pengar nog för att köpa in det materiel som behövs för att få igång produktionen av nya Saab 9-5, som nu är stoppad.

Nu får vi bara hoppas att regeringen drar snöret för detta försök att lura till sig Saabs kassa och kommande lån!

Läs: SvD!!

intressant Tags : , , , , , , , , , , , Ekot svd123 dn ab1 t

  11 comments for “Spykers pengar slut

  1. Matte
    2 februari, 2010 at 07:35

    Vilken skandal! Det du skrev om att de försöker råna Saab verkar vara 100% sant.

  2. Erik Södergren
    2 februari, 2010 at 07:48

    Ja det verkar som om du haft rätt hela tiden. Saab är kört. Men visst är det tråkigt!

  3. Pingback: Charlie
  4. Sara G
    2 februari, 2010 at 09:11

    Samtidigt så verkar många svenskar, som tycks vara helt omedvetna om omständigheterna runt Spykers, känna sig belåtna med att affären ”gått i land” och att Saabs stolta varumärke fortfarande finns i sinnevärlden.
    Men när de flesta insett vad regeringen verkligen åstadkommit genom att kohandla med Spykers så blir det nog ett annat ljud i skällan.
    Affären är en skandal utan like…
    Reinfeld/Borg kommer att förse ryska maffian och andra lurendrejare med svenska skattemedel!
    Och Maud Olofsson hamnar åter i TV-sofforna , men nu som nyttig idiot istället än den smarta förhandlaren som alltför många journalister velat göra henne till.

  5. Kapten Blodpudding
    2 februari, 2010 at 09:27

    ”Om det här betyder att den Europeiska Investerings-
    banken ska betala ut tre miljarder till Spyker och att en del av dessa pengar ska användas till kontantinsatsen på Saab så har Maud Olofsson och regeringen försatt sig i en sits som ingen någonsin kommer att förlåta dem för.”

  6. MX
    2 februari, 2010 at 10:10

    För att göra sig en liten förmögenhet på SAAB, måste man börja med en stor. Helst någon annans …

  7. Erik
    2 februari, 2010 at 18:15

    Hahaha. Sen när började ni tro på allt som står i media?
    Maffian i Ryssland handlar helt obehindrat i både Sverige och Europa.
    Om ni tror att bolag som handlar med ryssarna har totalt rent mjöl i påsen
    så är ni dummare än jag trodde.
    Kanske Schejken i Abu Dahbi gillar SAAB trots allt.

  8. Charles HC
    2 februari, 2010 at 23:38

    Man borde slå vad idag hur länge fabriken håller öppen. Min gamla hatt på att allt stängs ner innan månaden är slut. Någon emot?

    • 2 februari, 2010 at 23:44

      Det borde gå fortare än så…

  9. Karl-Erik Magnusson
    3 februari, 2010 at 00:24

    Frågan är vad Victor Müller är ute efter. Pengatvätt eller stycka Saab i en massa småbolag och sälja ut allt? Klart är att Saab inte finns om några månader. Om regeringen är så djävla korkat att de garanterar ett antal miljarder så blir vi skattebetalare blåsta på ännu mer än en hyfsat omfattande verkstadsindustri. Klart är i alla fall att rysk maffia och kriminella i Europa gör pengar på svensk godtrogenhet.

  10. Mikael Nordström
    3 februari, 2010 at 01:31

    Skumraskaffärer från början till slut. Skönt i alla fall att Trollhättan har pendlingsavstånd till Göteborg, Uddevalla och Vänersborg så att det inte är helt kolsvart för orten även om SAAB läggs ned. Det hade vart värre om Trollhättan låg helt ute på vischan för sej självt.

Comments are closed.