Spyker äger Saab


[column width=”49%” padding=”2%”]
Nu bekräftar flera internationella nyhetsbyråer, inklusive amerikanska, att affären mellan Spyker och General Motors är klar. Det enda som i skrivande stund saknas är bekräftelsen från GM, men den lär komma inom den närmaste timmen.

Jag törs trots det inte säga grattis till dem i Trollhättan, det har varit alldeles för många turer i denna affär för att göra något sådant, men Spykers aktier är stoppade på börsen i Holland och det mesta tyder på att saken är klar. Denna sida kommer att uppdateras under kvällen efter att mer information kommer ut.

I nuläget gäller bara tumhållning, men Spyker ska hålla en presskonferens ikväll klockan 19.15 på Café Opera, möjligen ett illa valt ställe. Man förväntar sig dessutom att GM ska lägga ut uppgiften på sin hemsida vilken minut som helst.

Det vore säkerligen oerhört skönt för de Saab-anställda, men vi vet ingenting om Spykers affärsplan, eller om hur de tänk sig fortsätta med Saab. Det vi faktiskt vet är att Saab gått med förlust under de flesta år den har funnits och att det krävs riktiga finansiella muskler om märket ska bli kvar.

Bekräftat av GM 19:24! (Hur ska det gå för Saab?)

intressant Tags : , , , , , , ab1 dn12 svd gp t

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]saab

[/column]


20 svar till “Spyker äger Saab”

  1. Det vore verkligen en god nyhet om det var sant denna gång. Det skulle var skönt för Saab-folket i Sverige, men frågan är om inte Saab försvinner till Ryssland, Spyker kanske bara agerat bulvaner?

  2. Du måste ändå hålla med om att Saab är värd ytterligare en chans. Och förhoppningsvis är Spyker en bättre ägare än GM. För de har inte överhuvudtaget förstått vad Saab är. Personligen tror jag Genii hade varit en bättre ägare, med kopplingar till stora fordonstillverkare. Helst Fiat förstås. Men de försvann ju ur bilden tidigt.

  3. fabriken kommer förmodligen att läggas ner i sverige och flyttas då dom får pengar

  4. Svenska staten hade varit den bästa ägaren. Men som det är nu får vi gilla läget.

      • Jinge, du har lyssnat för mycket på Maud Olofsson ! Hon har många gånger sagt att regeringen inte har kompetens att sköta bilfabriker, men det är väl ingen som tänkt sig att hon personligen skulle göra det, man måste väl tilltro en regering förmåga att anställa kompetenta företagsledare ? Det är välbekant att Olofsson har den ideologiska grundsynen att privatkapitalister är mer kompetenta än samma personer om de är statligt anställda, men inom vänsterblocket borde vi veta bättre !

        Vi hade ett gyllene tillfälle att motverka år av tokprivatiseringar med en återställare, men den chansen tog vi inte och det beklagar jag. Jag har mindre tilltro till Spykers chanser än statens, men i sann blandekonomisk anda hoppas jag förstås ändå att det bra.

        • Jinge, du har lyssnat för mycket på Maud Olofsson!

          En klart stötande anklagelse. Inte ens som någon sorts retorik är det roligt.

          • Jag säger inte att du rent generellt lyssnar på Olofsson. Men i just frågan om statligt ägande av Saab har du ju exakt samma åsikt som hon.

            • Det är en guilt by association-anklagelse som jag ogillar starkt. Jag har inte satt mig in i vad Maud har för åsikter, men man kan konstatera idag att regeringen antingen är lurad eller luras själv. Jag rekommenderar dig att inte komma med den sortens svepande anklagelser utan mer på fötterna. Jag skriver inte min blogg för att få ta emot den sortens tasksparkar som en sådan anklagelse faktiskt innebär.

              • Vi ska inte bli osams om det här, det är mig fjärran att anklaga dig för att vara anhängare av Maud Olofsson. Ber om ursäkt om du tagit illa vid dig, det var inte meningen. Men i just denna fråga har ni hamnat i samma läger, det är inte att komma med guilt by association-ankklagelser att påtala det.

                • Jag delar nog åsikt i många frågor med andra, troligen har jag samma synpunkt som varenda levande i NÅGON fråga. Men, och det är viktigt, har jag samma åsikt i någon fråga som centerledaren så beror det definitivt inte på att vi har samma politiska uppfattning.

  5. Vad hade då Spyker som inte kungsägget hade? Jo jag tror mest att det handlar som den svenska regeringens intresse. Mycket tack vare GM’s nedläggningsbeslut så fick man regeringens passivitet att ändras och man såg chansen att reparera sin image efter allt klavertrampande ifrån näringsdepartementet.

  6. Varför dyker Magnus Ugglas textstrof upp i mitt huvud? ”..kom och ställ dig som en SAAB”

    Vem är det som blir mest rövknullade i denna affär? GM? Spyker? Regeringen? Svenska skattebetalarna? De anställda och underleverantörerna? SAAB-ägarna?
    Det visar sig nog snart

  7. Fast regeringen har väl inte varit part i förhandlingarna? Jag tycker mer att det känns som om GM har fått lite skuldkänslor och velat undvika dålig PR genom att lägga ned ett företag som faktiskt har en hel del fans även därborta i väster.

    Nu tror jag ju iofs att de flesta Trollhättanbor och SAAB-fantaster ändå kommer att bli besvikna på sikt eftersom ett Spykerägt SAAB kommer att bli nåt helt annat än det vi sett fram till nu.

  8. Intressant att Maud Olofsson skickar fram Jöran Hägglund när det är kris men själv slickar i sig av berömet när det blev sålt…
    Tror dock det blir bra med ett holländskt bolag – de har lite vettigare företagskultur än amerikanarna och kineserna.

  9. Spyker betalar ju med aktier GM får 81.5% av Spyker och därmed kontroll över 4 miljarders lånet.

  10. Den som kan bli den verklige förloraren i den här affären är, Koeningsegg. Genom att de backade ur eller misslyckades så har de skapat badwill vilket kan ta död på dem.

  11. Jag säger som prästen som blev bjuden på svagt kaffe: ”Här hjälper varken hopp eller tro – här hjälper bara böner” dvs staten har alldeles för länge ägnat sig åt hopp och tro men när de ryska oligarkerna försvann ur bildn och en holländs djurparksägare gick in då tycktes insatta pengar få en annan färg. Tyvärr tror jag att i slutändan blir det skattebetalarna som åker dit – men det får gärna för mig kosta för det kommer tillbaka alltihop som intäkter för alla kommuner i hela västsverige. Hurra för en uppkäftig och härlig SAAB!!

  12. En gastkramande historia med viss underhållningsvärde. Jag antar att man måste gratulera personalen på SAAB som kan harva vidare här i livet…