Spärra Comhems kunder på Jinge.se ??

Ni har alla sett den, den vidriga reklam som Comhem använder på nätet. En Adobe Flash-applikation där en kvinna sitter och viftar med armarna. Ur reklamsynpunkt måste den väl ändå vara tveksam?

Jag hoppas att de flesta inte spärrar Adobe Flash efter att nu har sett henne i nästan varje tidningsartikel som man läser på nätet, själv flyttar jag på browserns läsyta så att tanten försvinner ur blickfånget, jag antar att hennes viftande har orsakat ett stort antal epilepsianfall bland läsarna redan. Spärr vore dumt eftersom de annonser som visas här ofta använder samma teknik.

Det är möjligt att det är en skojig TV-reklam, men att möta henne i var och varannan tidningsartikel blir bara för mycket, jag tror att hon kommer att färga betraktarnas inställning till Comhem AB. Eller så identifierar sig Comhems kunder med idiotin och tror att de alla är någon sorts byfånar. Jag vet inte, och nu skriver jag om det också, vilket betyder mer uppmärksamhet än de förtjänar.

Men var tacksamma, jag gjorde en stillbild av eländet. Men jag kommer inte bort ifrån den naturliga frågan, skadar inte den här reklamen företaget som den gör reklam för? Jag länkar till några av artiklarna i SvD som ”pryds” med denna katastrofreklam, fast SvD struntar väl i det bara de får betalt för annonserna. Dessutom är det inte bara SvD, jag har sett den hos samtliga tidningar. Se här svd123

it Andra om: , , ,

  25 comments for “Spärra Comhems kunder på Jinge.se ??

  1. 3 april, 2012 at 09:46

    En kommentar till Antons kommentar längre ner.

    Anton: ”Har använt flashblock och adblock i några år nu och gud så skönt det är. Tyvärr så spärras ju även din reklam också, men men. Du överlever nog ändå. Annars får du sätta upp ett paypal-konto dit man kan donera några kronor istället.”

    Jag har märkt att reklamen ger allt mindre slantar in. Förra året betalade den mina webbdomäner PLUS en del av mina 100 Mbit från Telia. Det var mysbart, sett över året så kostade nätet och min aktivitet där ett par tusen, dator inte inräknat. Men alltfler blockerar reklamen vilket betyder att de slantar som kommer in på reklam har halverats, det är trist eftersom just Paypal och liknande är saker jag helst undviker. Jag skriver nämligen för mitt eget höga nöjes skull och trivs med att vara en gnällig och -oberoende- gubbe.. :-)

    Ser man till kommentarerna här så är det många som blockerar reklamen, något som dessutom tycks växa. Nu är det inte bara mitt problem, man kan undra hur det går med tidningarnas reklamintäkter. Aftonbladet har närmare två miljoner dagliga besök, väsentligt fler än mina runt 5000.

    Men effekten lär väl fortsätta när tidningarna begår harakiri genom att ta in Comhem-reklamen, det är trist eftersom det på det sättet lär försvinna hemsidor på sikt. Det allra bästa vore väl egentligen om man kunde hitta en sponsor som var beredd att betala en slant varje månad, och det skulle nog gå snabbt om jag var moderatsympatisör och sålde annonsplats till Timbro eller Svenskt Näringsliv. Då kunde man klistra in bilder som inte gick att filtrera med mindre att man spärrade alla bilder.. :-)

    Men jag tvivlar på att Svenskt Näringsliv och Timbro vill sponsra en rabiat och rabulistisk rödgardist :P

    • Martin
      3 april, 2012 at 15:37

      Använde google-ads en gång. Sedan dess har jag totalt fått 5000 kr gratis att anonsera för. Inte använt en enda värdecheck. Så det känns som det kniper i bägge ändar av den där ekvationen.

      Jag brukar säga att i och med att alla skriver idag. Så har det skrivna ordet blivit värdelöst. Det har nått status av överflöd och det lägsta tänkbara prissättningsläge. Som du vittnar så har det gått så långt att man får 0:- betalt för sitt skrivande, eller kanske måste betala lite för att få spridning på sina ord.

      Kan man säga: Krisen idag består i att alla skriver, alla läser inte. :) (Förklarar överskottet?)

    • Jens O
      3 april, 2012 at 16:05

      Reklamspärrar för webben fungerar ungefär som skylten ”Ingen reklam, tack” på brevlådan. De allra flesta sätter aldrig upp någon, och de som gör det är ändå inte intressanta för reklamköparna.

      Världen är full av aktiva och villiga konsumenter som hjärtans gärna låter sig översköljas av reklambudskap. Det som gör att reklamintäkterna minskar för en del är överetablering. Det finns helt enkelt för många som säljer.

    • Martin
      13 april, 2012 at 15:29

      Sitter med skatteplaneringen för året. Kom då att tänka på hur jag skall ta bort mina uppskjutna restskatter ur ett av mina bolag, sponsring kändes som en intressant möjlighet nu när man inte längre lever på ris och bönor utan det går ganska bra. Ett problem är att sponsring är avdragsgill för spons till organisationer, inte privatpersoner. Betalning till privatpersoner blir oerhört dyrt.

      Vad vi måste göra nu är att starta den ideella föreningen ”Jinges vänner” eller kanske en paraplyorganisation ”Politiskt korrekt” för ett par oberoende vänsterbloggar. På så vis kan du få spons.

      • 13 april, 2012 at 15:35

        :-) Jinges vänner låter bra, då startar SD Jinges Ovänner… :-)

  2. Erik S
    3 april, 2012 at 09:47

    Ja den där reklamen är bara för jävla vidrig!

  3. Christer
    3 april, 2012 at 10:00

    Jag är tyvärr kund hos Comhem och hatar allt de gör och allt de säger. Ett skurkföretag är vad det är!

  4. 3 april, 2012 at 10:07

    Jag gillar verkligen reklamen! Den har dessutom vunnit pris. Att man lyfter fram två mulliga medelålders kvinnor i en reklamfilm är suveränt.Inga Blondinbellor här inte.
    Bra koncept av Com Hem!

  5. Andreas
    3 april, 2012 at 10:14

    Hej Jinge!

    Om du vill slippa reklam när du surfar är det bästa du kan göra att skaffa Mozilla Firefox som webbläsare och ladda hem tillägget Adblock till programmet. Då är i princip all reklam puts väck.

    Tack för bra läsning!

    Mvh,
    Andreas

    • 3 april, 2012 at 14:32

      Eller så laddar du hem den grymma webbläsaren Opera och kör Adblock på den. Testa Opera den är cool och brutal har t om en turboversion.. Ja prova i en vecka sedan är du frälst. Ett bra argument den utvecklas i vårt grannland i väst, den forna kolonin Norge.. Keep up the good work.

      • Jan
        3 april, 2012 at 16:54

        Ett bra argument mot är att till skillnad från Firefox så är all deras källkod är hemlig, så man har ingen aning om vad Opera egentligen gör när man använder den.

  6. Jens O
    3 april, 2012 at 10:17

    Vi är många som reagerat på eländet. Men problemet ligger egentligen djupare än att just den där reklamen är så synnerligen irriterande.

    Att vara kund hos Com Hem är nämligen inget självvalt tillstånd. Det är man genom att bo hos en hyresvärd eller bostadsrättsförening som råkar ha tecknat avtal med företaget. Com Hems ställning på den delen av marknaden är så stark att monopol är det mest rättvisande ordet.

    Det Com Hem marknadsför är inte så mycket själva företaget som de extratjänster som inte råkar ingå i ”kollektivavtalet”. Det vill säga: digital-TV, bredband och bredbandstelefoni. Om man bor i ett Com Hem-hushåll har man sällan eller aldrig möjlighet att välja någon annan leverantör för dessa tjänster. Men man kan förstås låta bli helt, eller bara välja någon av tjänsterna.

    Det är vi som ska bearbetas av den hysteriskt viftande kvinnan. Ni som inte tvingas vara Com Hem-kunder har åtminstone ett försprång: ni behöver inte uppfatta det idiotförklarande budskapet personligt. Det måste tyvärr vi.

  7. Anton
    3 april, 2012 at 10:49

    Har använt flashblock och adblock i några år nu och gud så skönt det är. Tyvärr så spärras ju även din reklam också, men men. Du överlever nog ändå. Annars får du sätta upp ett paypal-konto dit man kan donera några kronor istället.

  8. 3 april, 2012 at 11:10

    Det är ju tur att jag har Adbblock, jag har sett deras reklam på tv det räcker

  9. Martin
    3 april, 2012 at 11:11

    Vad? Ser inte reklam öht. Jag vet inte ens vad din post handlar om, vet fortfarande inte. Kan det vara en rest av jägar- samlaren i er äldre? Det som gör att er blick fångas av rörelser och glänsande saker? ;)

    Nu kollade jag upp det, den har jag inte lagt märke till. Jag började med internet på den tiden då man satt och spelade MUD, läste News eller körde IRC. Man satt framför flöden av text som skrollade upp för skärmen i halsbrytande hastigheter timmatal i sträck. En färdighet att omedvetet sålla bort allt ovesäntligt blev nödvändig.

    • 3 april, 2012 at 14:00

      Då har vi kört internet lika länge. Skrollande news var hemst, det var UseNet News, föregångaren till det nät vi har idag.

  10. KalleB
    3 april, 2012 at 11:36

    Ja fy f*n!

    Jag har ett par appar installerade som tar bort 99% av sådant här.

  11. Lars
    3 april, 2012 at 11:41

    Jag har faktiskt inte sett den någon enda stans. Men så använder jag Firefox + Adblock Plus.

  12. Jan Schmidt
    3 april, 2012 at 12:23

    Många av oss har faktiskt ComHem bara fär att vi inte har något val…

    • KalleB
      3 april, 2012 at 14:10

      Bara att gratulera dom som förhandlade!

      ComSlem! ;)

      (Man kan alltid byta till ADSL typ kopparlina.)

  13. Mikael Karlsson
    3 april, 2012 at 13:19

    Jag kan allvarligt inte läsa våra stora dagstidningar på nätet utan att filtrera bort det mesta av reklamen. När reklamen tar så stor plats och som här dessutom blinkar mitt i synfältet så skjuter de sig själva i foten. För att inte tala om alla äldre datorer eller även nyare s k netbooks där surfandet går i sirap på grund av alla animeringar. Ibland blir upplägget på tidningssidan dessutom så misshandlat av reklamen att man funderar om det är ”tillbaka till 90-talet” som gäller på webben.

    Man borde kunna få betala en mindre slant för att kunna logga in på en tidning och slippa reklamen. Det vore inte ens svårt att lägga upp, men man tycker troligen att man tjänar för bra på de annonser man har idag för att riskera att stöta sig med annonsörerna. När det blir allt lättare att filtrera reklam i webbläsarna så kanske man får tänka om lite.

    • KalleB
      3 april, 2012 at 14:07

      Det finns blaskor som gärna tar betalt av dig,om du vill slippa reklamen. (Även övriga siter). Det finns blaskor som försöker ta betalt för att du skall titta på mer skvaller.

      No way!

      Jaja,man kan diskutera detta men en reklamstyrd verklighet kanske inte är vad man vill ha, eller ens ”virtual reality”. Fasen vet om verkligheten ens existerar som Vetenskapens Värld ville rapportera om. ;)

  14. 3 april, 2012 at 13:44

    Jag kom på mig själv att le när jag såg ”prutt-snutten”, kiss o bajshumorn sitter djupt. Men där går gränsen. Släpper (!) man fram intellektet så är det naturligtvis skit… Gillar dom två damerna däremot!

  15. Bosse
    3 april, 2012 at 18:27

    Tja när det gäller det här så är det ju på det viset att ingenting, nej inte ens på nätet, är gratis utan allt ska på något vis betalas av någon. Det finns inga ”gratistidningar” utan antingen får vi betala genom att casha själva eller också får vi stå ut med mer eller mindre irriterande reklam. Jag har inte tänkt så mycket på om Comhem-kvinnan är så mycket värre än allt annat eftersom jag faktiskt inte ens har lagt märke till henne på webben. I TV-reklamen vet jag däremot att hon varit med ett antal gånger som ”klonad tvilling”.

    På tal om Flash så tror jag faktiskt att tekniken ifråga har sett sina bästa dagar. Mha Javascript och ramverk som Jquery, Ajax och den nya HTML 5-standarden är det relativt enkelt att utveckla Flash-liknande webbapplikationer helt utan Flash. Användarna slipper då att installera tilläggsprogram som Flashplayer i sina webbläsare. Tilläggsprogram som tenderar att ”höra av sig” titt som tätt genom diverse popuprutor där de propsar på uppdatering till nyare versioner.

  16. KalleB
    3 april, 2012 at 19:01

    Bosse:

    Jag kan acceptera ett visst mått av reklam men när det går över gränsen och börjar styra utbudet så blir det så för mig att ALLT som kan, blockeras, och TV-program tittas inte på annat än i nödfall.

    Jag blir ändå bombad med skiten överallt på stan, men jag har skaffat mig en selektiv syn som filtrerar det mesta men jag inbillar mig inte att jag inte är opåverkad.

    Vilka program som styr reklamen bryr jag mig inte om men Google etc börjar bli skummare.

    Men jag köper mindre och mindre! Och absolut inget av megareklambudgetarna!

    ;)

    Lite skum är jag allt.

Comments are closed.