Igår när jag som vanligt var ute och motionerade våra lokala pendeltåg så blev jag vittne till hur ett mycket gammalt el-lok drog ett antal lika gamla passagerarvagnar på väg söderut från Stockholm. Tyvärr hade mitt tåg redan hunnit börja rulla, jag hann inte få upp kameran sorgligt nog.
Restaurangvagnen i det tåget hade tappat halva färgen och såg rent bedrövlig ut, man såg ändå att det var en restaurangvagn beroende på att man såg vitklädd personal inne i tåget. Och det såg man trots att fönstren garanterat inte tvättats i år, lika lite som vagnarna i övrigt. Det såg rent ut sagt bedrövligt ut, ett gammaldags tåg från femtio- eller sextiotalet draget av ett tyskbyggt (?) lok från samma decennium.
På hemvägen lyckades jag missa mitt eget pendeltåg så jag blev stående på Centralen i närmare en kvart. Då kom ett tåg som skulle till Malmö, ett tåg med äldre svenska vagnar draget av ett RC-lok. (DA-loket på bilden har inget med denna artikel att göra) Malmötåget var smutsigt och fönstren i det tåget var inte heller rengjorda på mycket länge. I ett par av vagnarna så hade passagerarna själva torkat av fönstren från insidan vilket syntes mycket väl.
AB: ”Det finska företaget VR Track tog över underhållsansvaret för järnvägen den 1 juni. Deras anbud ska ha legat 100 miljoner kronor lägre än Infranord som hade uppdraget tidigare. Efter åskvädret tidigare i veckan reparerade VR Track signalsystemet. I torsdags kom de två godstågen körande mot varandra. Ena loket körde ut från ett sidospår på stationen när det andra var på väg in. Båda fick klarsignal – trots att de låg på kollisionskurs. Signalerna var felkopplade.”
Privatiseringen av tågtrafiken har fått till resultat att många av de företag som trafikerar våra järnvägar kör med rullande materiel som redan borde varit skrotad. När man inte ens bemödar sig om att hålla vagnar och lok rena så förstår alla att man även fuskar med underhållet när det gäller hela tåget, även säkerhetsmässigt. Det nekar man till givetvis, men vi har alla sett hur vagnsdörrar öppnats i full fart där trafikbolaget sedan påstår att det är ett mysterium.
Nu hade VR Track kopplat signalerna fel och det var turligt att dessa godståg inte kolliderade. Vad som händer den dag ett godståg möter ett X2000 kan vi nog alla föreställa oss, eller om två persontåg kolliderar. Det ska inte vara möjligt med det säkerhetssystem som vi nu har, men kan man lita på att det inte är det finska VR Track som har underhållsansvaret där?
När de privata entreprenörerna inte ens bemödar sig att trafikera järnvägsnätet med målade vagnar, eller att göra rent fönstren i sina passagerartåg, finns det någon som då tror på att resten av underhållet sköts på ett godtagbart sätt?
it Andra om: Järnväg, Tåg, Säkerhet, Privatisering, Underhåll, Entreprenörer, SJ ab dn svd ex
8 svar till “Snart allvarlig tågolycka, blir det X2000?”
Jag kan bara tillägga att man skrattar mer och mer åt oss här i norr. Mina tyska vänner skakar på huvudet åt vår nedmonterade välfärd och ingen kan tänka sig åka tåg här. Tåget Malmö-Stockholm sedan Sthlm-Göteborg som de absolverade i första klass med alla förseningar i vinter, äcklade dom så mycket att det går som en äckelhistoria i baren och på festerna. Trots att de i maj kunde åkt tåg samma sträcka valde vissa att flyga och vissa hyrde bil.
Jag tycker det är pinsamt! Särskilt då en av cheferna vid mötet i Stockholm hade svensk vi-är-bäst-värden-på-allt-attityd! De brast ut i spontanskratt och nöten trodde att de skrattade med han!
Vi är inte landet lagom, vi är landet extrem!
Borde vi inte kunna bygga tåg i SAAB-fabriken?
Kanske. Eller mindre vindkraftverk, mindre turbiner till enskilt ägna vattenkraftverk, el-mopeder, el-bilar, det finns mycket man skulle kunna bygga. Varför inte starta en fabrik för litium jon batterier?
Vart vill du komma? / Jinge
Apropå ”gammaldags”: det finns ingenting som är så gammalt på jorden som skräcken för att vara gammaldags.
Det gamla tåget du såg på väg söderut var mad all sannolikhet ett veterantåg från någon av de många veterantågsföreningar som finns i landet. (Exv. SKÅJ, Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg). Det är alltså mest att likna vid ett rullande museum. Alla säkerhetskrav uppfylls med råge och trafikmässigt är det ingen skillnad mellan det och alla andra tåg.
Däremot har det har betydligt gladare passagerare… Folk som gärna sitter i patinerade vagnar, rena eller inte, och njuter av resan. Loket var f.ö. med till visshet gränsande sannolikhet svenskbyggt.
/Hazze
Ps. Loket på din bild är inte ett Da-lok utan ett D-lok.
Det gamla tåget du såg på väg söderut var mad all sannolikhet ett veterantåg från någon av de många veterantågsföreningar som finns i landet.
Svar Nej!
Det var ett tyskt tåg, och det hade betalande passagerare.
F.ö. såg jag oxo SJ-tåg med oputsade fönster.
Du måste vara mer än lovligt korkad Dur Al!!
Förstår du inte svenska? I texten står det på fullt begriplig svenska följande, ett direkt citat (DA-loket på bilden har inget med denna artikel att göra)
Det betyder att loket inte är det jag skriver om, inte heller tillhör det tåg jag talar om. / Jinge