SAAB nu helt Maffiaägt

Nu hoppas SAAB-anställda på att produktionen ska starta igen eftersom SAAB nu fått finansieringen ”ordnad”. Men Saabs kinesiske delägare kopplas till maffian, det påstår Aftonbladet i en rubrik till en artikel skriven av deras motor-
journalist Robert Collin. En artikel som dessutom antyder att även Antonov har någon slags kontakt med kinamaffian.

AB: ”Nu gäller det bara att bankiren Zhang Xiugen som äger Hawtai, och som har samma bakgrund som ryssen Antonov, får regeringens välsignelse. Att hans möjliga samröre med den kinesiska maffian inte ska stötas och blötas i det oändliga. För då spricker det igen. Men så jävlig kan väl inte ens Maud Olofsson vara. Eller?”

Att företaget som köper in sig i SAAB har samröre med den kinesiska maffian är det få tidningar som berättat förutom Aftonbladet. Samtidigt så vet vi att Volvo söker ett stort antal ingenjörer till Göteborg, och dessutom ett stort antal till produktionen. Det allra bästa vore givetvis om regeringen kunde hjälpa till så att dessa SAAB-anställda kunde flytta till Göteborg vilket skulle bespara skattebetalarna en hel del. Dessutom skulle vi inte förlora mer av våra skattepengar på grund av borgensåtaganden mot EIB.

Personligen tror jag inte ett ögonblick på att situationen förändrats i sak, det enda som hänt är att en skurk har lyckats köpa SAAB, och att först en person med maffiakontakter var inblandad i bakgrunden, och nu har det utökats till två. Att inbilla sig att det ska komma något gott ur dessa affärer är bara fånigt, sen när har maffian blivit en pålitlig affärspartner?

Alliansregeringen började med att öka klasskillnaderna och gav mer pengar till dem som redan har, och försämrade för dem som inte har. Privatiseringarna har stått som spön i backen och nu ser vi fler och fler riskkapitalister ta hand om apoteken, skolorna, vårdcentraler och äldreboenden. Dessutom ser vår högerregering till att maffian kommer in som delägare i den svenska industrin.

it Andra om: , , , , , , , ab12 ex12 dn12 svd12 sr svt

  18 comments for “SAAB nu helt Maffiaägt

  1. 5 maj, 2011 at 10:37

    Du menar att det är ok att den kinesiska, och den ryska maffian nu äger Saab?

    Ok..

    • jan
      5 maj, 2011 at 15:02

      saab ägs inte av ryska eller kinesiska maffian ..Vill du ha korrekt info om saabaffären läs inte dagspress…

      • 5 maj, 2011 at 15:12

        Jaha, kan inte du berätta vem som äger Spyker då?

  2. danne
    5 maj, 2011 at 11:32

    Man griper efter halmstrån. I ett desperat läge så får man
    naturligtvis skambud. Man ät utlämnad eller lämnar ut sig.
    Pris och efterfrågan hänger ihop. Det är också resultatet av långvarig
    politik som inte är partipolitisk,
    och inget som plötsligt dykt upp, flera fabriker än denna har
    råkat ut för liknande. Det tillåts ske då man prioriterar billig import
    och krämaryrken i alla lägen. Man behöver bara gå till Danmark för att
    hitta em helt annorlunda politik. Dyr inhemsk produktion har där ett
    visst stöd och kan existera.
    danne

    • Martin
      5 maj, 2011 at 13:47

      Var ju nån förståsigpåare som stod i TV för drygt ett decennie sedan och sa att Sverige skall fokusera på tjänsteproduktion. Som om man bygger ett land med managementkonsulter, IT-konsulter och städföretag. Tror våra svenska nationalekonomer får går tillbaka till skolbänken och lära sig vad ett värde är och hur ett värde skapas, kanske läsa lite om vad det är som är grunden för tjänstemännen och konsulternas löner.

  3. Christer
    5 maj, 2011 at 13:49

    Victor Muller verkar vara en mästare på att ”trolla fram kaniner ur hatten” och publiken låter sig imponeras. Själv har jag alltid betraktat SAAB som en skrothög. Ju fortare vi får slut på pinsamheterna desto bättre!

    • 5 maj, 2011 at 13:51

      Hear Hear!

  4. 5 maj, 2011 at 16:01

    Oj,oj vad man tvärsäkert vet om kineser och ryssar.Vad har ni för lösning åt alla som arbetar och bor i Trollhättan. Åk till Göteborg och Volvo ! Hur många kan göra det? I hur många företag i Sverige och övriga världen finns det endast tvättäkta vita pengar. Ta istället och gnäll
    över hur många företag som ägs av kriminella i Sv. Friskolor ,vårdbolag med flera.
    Ge SAAB en chans!
    Lita ej heller på media som mest skriver för att upprätthålla köplusten.

    • 5 maj, 2011 at 16:40

      Ta istället och gnäll över hur många företag som ägs av kriminella i Sv. Friskolor ,vårdbolag med flera.

      Det görs oxo i den här bloggen. Men Saab är en omodern konstruktion, ingen vill ha Saab, hade det funnits folk som var beredda att betala för eländet så hade man gjort strålande affärer..

  5. 5 maj, 2011 at 17:29

    Ägarna till ”Hawtai Automobile Group” är goda för över 150 miljarder i eget kapital. pengar som huvudsakligen kommer från två stora kolbrytningsrättigheter i Ordos, utöver dessa kolpenningpressar äger man stora markområden som nyligen delvis sålts till byggare(RE), gasrättigheter som utvinns(naturgas), lönsamma fårfarmer(ull). Kinas regering har nyligen beslutat att göra stora investeringar i Kinas inland något som Ägarna bakom Hawtai Automobile Group förverkligar i form av stora motorfabriker(kapacitet 1 miljon diselmotorer) och växellådefabriker. motorer och växellådor tillverkas på licens av företag inom EU. Ordos är kinas rikaste stad och den som vill bemöda sig kan titta på rikedomen från rymden i Goole Earth eller besök platsen innan man börja tala om maffia. 91% av befolkningen i Ordos består av hankineser som är mycket strävsamma, innovativa och skapar förmögenheter som bara vi svenskar kan drömma om. Kol skapar rikedom i Kina, på samma sätt som olja gör det i Norge, under en övergångsperiod och detta är man väl medveten om och det är därför som man vill skapa annat att tjäna pengar på, skräm inte bort hårt arbetande människor genom att ”ropa ta fast tjuven” eller ”det är maffian”.

    • 5 maj, 2011 at 17:51

      skräm inte bort hårt arbetande människor genom att ”ropa ta fast tjuven” eller ”det är maffian”.

      Nu är det ju inte jag som ropar att det är maffian, du får väl läsa tidningarna oxo…

      • 5 maj, 2011 at 17:56

        Det var inte till dig Jinge det var till omtalad okunnig motorjornalist och Maud Olofsson, skrivet av en snart helt uppslukad av ålderdom. :)

  6. Gripen
    5 maj, 2011 at 19:44

    Jag ser ingen skillnad på maffia och riskkapitalister och andra kapitalister så för mig får gärna ryssen äga Saab. Jag tror inte han är värre en många bankdirektörer och andra skuma fiskar.

    • 5 maj, 2011 at 19:50

      Kruxet, som jag ser det, är att vi borgar för fyra miljarder i lån från EIB. Dessutom kan det utvecklas så att dessa lån måste tredubblas eller ännu värre. Vad gör Maud den dagen Muller/Antonov kommer och säger – Vi måste låna fyra miljarder till annars blir det KK…?

  7. dum och helst anonym
    5 maj, 2011 at 19:53

    Men vadårå, om det kommit 15 mille i ett kuvert från kinesiska maffian till dig, skulle du ringt polisen då? ;)

    • 5 maj, 2011 at 20:00

      Nää. Femton mille är rätt lagom faktiskt. En fet husbil och ett antal kameror sedan skulle jag ägna mig åt att dokumentera historiska byggnader.

      Har du känningar så gen dem adressen till mig. Men ett kuvert, behövs det inte en väska till sånt? :-P

  8. lasse
    5 maj, 2011 at 23:06

    Jag håller med sen läser man att en ambasadör är tydligen inte en diblomat utan en skvallerkäring som Tydlingen. Springer andras ärende
    Ock desutom verkar vara expert på bilindustrin desumtom kan allt om detta okända företag

    • 6 maj, 2011 at 06:06

      Han sköter sitt jobb.

Comments are closed.