Det kan omöjligen bara vara undertecknad som ibland håller på att skrämmas från vettet av tidningarnas ljudklotter på hemsidorna. Har man t.ex. lyssnat på musik i datorns ljudanläggning och glömt att skruva ner volymen så kan man drabbas av en hjärtinfarkt av ren skräck.
Alla har varit med om det, musens pekare glider över en annons, något som tidningarna tolkar som en mouseover som ska sätta igång en öronbedövande reklamsnutt, i värsta fall så ramlar surfaren ur stolen eller drabbas av värre chock-
skador, kanske till och med livshotande tillstånd.
En annan mycket obehaglig variant av detta är alla automatisk startade filmer. Man lockas av en rubrik och klickar, direkt hamnar man på en sida som påstår att det är ”TV”, skrollar man ner en bit för att läsa texten så ser man inte ens att det är en film som startar, en film som inleds med någon hurtig reklam för något man inte behöver. Men reklamen är ofta av samma karaktär som den nyss beskrivna, man kan skrämma iväg en gråsten med den. (Kolla länkarna till AB nedan..)
Visst, man har sig själv att skylla om man inte har sina ljudkontroller ställda på noll, men jag själv glömmer ofta bort det och glömmer jag gör det så gör även andra samma sak. Egentligen så borde man ha en valmöjlighet när man kommer till artikeln som intresserar, vill jag se rörliga bilder? (j/n). Default ska givetvis vara ”n”. Men icke, istället har varenda tidning skapat en funktion så att man inte ens kan stänga av reklamen. Den börjar rulla och paustecknet är inaktiverat fram till det att det egenproducerade materialet börjar. (texten fortsätter under annonsen)
Numera aktar jag mig noga för att klicka på länkar som också är prydda med en liten symbol som förkunnar att artikeln innehåller ”TV”. Men tyvärr så är jag både slarvig och glömsk vilket får till effekt att en liten flyttning av muspekaren åt endera hållet kan sätta igång en kakofoni av oljud, något som kan skrämma katten så till den grad att hon gömmer sig under soffan.
Själv tycker jag att det är störande, det är en sorts klotter i vår ljudmiljö, men till skillnad från riktigt klotter, som faktiskt kan vara snyggt ibland, så upplevs inte den plötsliga ljudmattan som njutbar. Och på tal om gnäll, är det någon som sett Aftonbladets reklam för eDarling? Ett fruntimmer som pratar och bockar sig stup i ett, man undrar ju vad phan hon säger, men lyckligtvis så har jag avstått från att lyssna.
it Andra om: Reklam, Ljudklotter, Mediekritik, Webben, Internet, TV Exempel: ab1234
3 svar till “Phan för tidningars ljudklotter”
Kan bara hålla med.
ABP’n håller det mesta reklamflimret borta dock… ;)
Japp, så sant som det är sagt. En snabbknapp på dattan som ’mjutar’ ljudet är bra att ha. Sedan rent generellt har det blivit oerhört mycket mer skräp på nätet under den sensaste tiden. Ljudchocker är dock inget att leka med, så ta för vana att dra av ljudet efter varje lyssning…
Ja utan reklamblockerare till webbläsaren så hade jag blockerat vissa webbsidor i routern…
(AdMuncher är suveränt.)