Nu är det väl i alla fall kört för Saab?


Nu har Dagens Industri snappat upp nyheten att Youngman inte kommer betala ut mer pengar till Saab, skälet uppges vara att GM varit så negativa till en kinesisk del av en lösning för bilmärket.

Det är förstås extra tragiskt för de anställda, för i praktiken innebär det säkerligen att de vare sig får ut november- eller decemberlönerna. Så det lär väl bli att åka till släkten och äta julmat misstänker jag. Jag kan ju tycka att Victor Munchausen själv skulle ta fram stora plånboken, jag tror på rätt goda grunder att han har sett till att sko sig på alla turer som varit.

Det betyder i praktiken att Tingsrätten i Vänersborg avslutar rekonstruktionen, och vad det får för konsekvenser kan man ju spekulera om. Om uppgifterna om maffia stämmer så kanske även Muller försvinner och inte bara Saab, för ska man tro medieupp-
gifterna så har man gått in med stora pengar i Saab. Jag har länge undrat hur dessa affärer sett ut, möjligen vet vi mer om ett halvår eller så.

DN berättar att Youngman har betalat ut omkring sexhundra miljoner till Saab och Pang Da lika mycket. Hur dessa affärer ska klaras upp i slutändan vet inte jag, men det är faktiskt en rätt intressant situation. Synd bara att en massa folk ska behöva fara illa av dessa affärer, det är mer än tragiskt. Men de Saabanställda vet var de ska söka ansvaret, det ligger nämligen i Stockholm och Rosenbad.

it Andra om: , , , , , , , , , , dn1 svt sr svd ab1 ex1


2 svar till “Nu är det väl i alla fall kört för Saab?”

  1. Jo det vore intressant att se hur det går med betalningarna. Men nu blir det nog inte så… Rekonstruktionen kommer nämligen att fortsätta. Den man (det är oftast män) som vågar slå i sista spiken i kistan är nog inte född i Sverige än!

    Skulle rekonstruktionen ändå avbrytas, så kommer Muller att överklaga! Hela vägen till Europadomstolen om så skulle behövas!

    Vad har Rosenbad med detta att göra? För skribenten kan väl ändå inte mena att staten skall gå in med alla de miljarder det skulle behövas för att fortsätta att bygga en bil som marknaden uppenbarligen inte vill ha? Har inte varvskrisen lärt oss någonting?