Igår spelades det fotboll mot San Marino, inte en match som ur fotbolls-
synpunkt går till historien, men en match som många av TV-tittarna inte kunde följa trots ett påtagligt intresse. Orsaken var att förbundet sålt det till en kanal som passade på att utnyttja tillfället till att ragga kunder till en för dagen helt ny kanal.
Själv tycker jag att det är underligt att förbund för stora publikidrotter säljer lands-
kamper och liknande till kanaler som inte ingår i det digitala marknätet. Jag vet många som är så innerligt reklamtrötta att de inte abonnerar på en enda extra kanal utöver dem som inte kostar något för tittarna. Och inte ens det är man nöjda med, följde man Fotbills-VM i somras så märkte man skillnaden på ett dramatiskt sätt. SVT hade inga avbrott annat än de sekunder där man berättade vilka företag som sponsrat sändningen, reklam light, medan TV4 styckade upp alla pauser i ett flertal reklamblock.
Det är det som kallas ”fri” television som innan den infördes hade så många tillskyndare. Idag vet de svenska TV-tittarna vad det handlar om och vad vi går miste om. Att TV4 nu köpt rättigheterna till fotbollslandskamperna nästa år betyder antagligen att man måste abonnera på TV4 Sport om man vill se landskamperna. Bortsett från tvånget att abonnera så får man då stå ut med dessa reklamblock, allt i frihetens namn. Men vems frihet det handlar om talar man tyst om.
it Fotboll, Digitala marknätet, Reklam, Television, TV10, Viasat, Kabelkanaler, TV-licens ab ex svd dn
4 svar till “Märkligt Fotbollsförbund”
Jo, TV10 ingår i marknätet och bara i marknätet ! Det är därför som jag, som inte kan se det utan är hänvisad till Canal Digitals sattelitnät, inte kunde se matchen i fråga.
Sedan undrar jag hur man kan ”sälja” det ena eller det andra idrottsarrangemanget till någon viss kanal ? Idrott är väl nyheter ? Inga andra nyheter, t ex riksdagsomröstningar, referat från skogsbränder etc etc får man ju ”sälja” exklusivt till SVT, TV4 Canal+ osv.
Jag tillhör dom som inte betalar för något i betalvärlden och tittar i princip aldrig på tv3,4 och dom andra reklaminfesterade kanalerna.
Inte nog med det,dom är ju programmässigt helt amerikaniserade.
Undantag kan förekomma vid hockeyVm eller dito fotboll men med yttersta irritation mot dom helt oproportioneliga reklamavbrotten.
Jag kan tolerera en viss mängd reklam….men inte som TV4 mm kör.
(20-30 sport och filmkanaler kan jag leva utan).
(TV10 är väl hallelujakanalen för frikyrkorna?)
Den kristna kanalen heter Kanal 10, den nya kanalen heter TV10.
En gång i tiden var det kanaler som TV3 som ingen hade, och man kunde inte se ishockey VM. Nu mera när mer eller mindre alla har TV3 så finns det inget kvar värt att se på kanalen. Om x antal år när alla har kanaler som TV10 och TV4 sport (om de ens finns kvar då), så flyttas det till ännu en kanal som ingen egentligen vill ha. Fruktansvärt irriterande.
Vad jag inte förstår är hur de som betalar kalaset via reklam kan tillåta det? Jag kan köpa att reklam behövs för att kanaler ska ha råd att köpa in stora evenemang, men det behöver ju inte innebära att det måste se ut som det gör. Hur kan företagen som betalar stora pengar för att synas i samband med sport evenemang gå med på att det visas i en kanal med färre tittare? För att inte tala om 4:ans alla tabbar med reklam avbrott mitt i viktiga händelser som senast i friidrotts VM.
Dessutom kan ju ingen reklam som gör tittaren arg och irriterad vara bra. Man borde ju bojkotta alla produkter som syns i dessa sammanhang. Kanalpaketen kan de iaf få behålla.
.. och förresten. Vore ju trevligt om man kunde köpa enbart de kanaler man är intresserad av utan att få allt skräp som är inbakat i paketen.