Låt IKEA sälja SAAB som byggsats!


[column width=”49%” padding=”2%”]
Saab-affären fortsätter att snurra på i oförminskad takt trots att General Motors har utsett den som ska sköta likvidationen av företaget. Problemet är att Saab är en miljöskadlig, omodern, tung och bensinslukande bil som ingen vill ha.

Aftonbladet puffar för några artiklar
på E24 i ämnet, man gör det med en rubrik som ”Galen blandning vill köpa Saab” med underrubriken ”Miljardär som hyllat Hitler, S-ministern och språkgeniet”. Under detta har man en bild på Ingvar Kamprad, något som direkt fick mig att kolla. Kamprads politiska handel och vandel är ju känd sedan tidigare, och han har väl gjort ett antal pudlar för sina politiska åsikters skull.

Det visade sig vara Formel-1-chefen Bernie Ecclestone som avsågs med rubriken varför Kamprad är helt oskyldig denna gång. Men han är inte oskyldig till allt. Jag såg andra rubriker angående honom för någon vecka sedan, en rubrik som förkunnade att han betalar 0,000001 procent i skatt. Det kan han tydligen göra eftersom han sett till att IKEA ägs av en stiftelse i Liechtenstein. Bara en sådan manöver borde rimligen rendera honom att som straff tvingas köpa Saab.

Att han har råd är givet, han är en av världens rikaste män. Men han skulle aldrig komma på tanken att köpa Saab, självklart inte. Saab är fortfarande en tung, omodern, bensin-
slukande och miljöskadlig bil även om Kamprad skulle köpa företaget. Visserligen kanske han har slantar nog för att utveckla den till en hybridbil vägandes under tusen kilo, ett fordon som antagligen skulle vara lättsålt till skillnaden från den museala produkt som nu tydligen ska byggas färdigt ytterligare någon vecka till i Trollhättan.

Idén är kanske inte så dum som den låter, IKEA har ju varuhus runt hela världen och vill man verkligen förbilliga Saab och göra den så miljövänlig som möjligt så bör man sälja bilskrället som byggsats, precis som IKEA-möbler. Tänk vad kul det skulle vara att få ett jättepaket innehållande 850 kilo Saab och ett antal billiga små verktyg och en byggbeskrivning. Konstigt att inte Kamprad kommit på den idén själv…

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]saab

Annars är jag genuint trött på allt tjafs om Saab. De som talar om att köpa företaget är en bunt oseriösa människor som gör vad de kan för att bli omskrivna i tidningar. Det är inget annat än billig reklam som jag skrivit tidigare. Hade man vetat detta så skulle man givetvis ha satt ihop ett ”konsortium” med delvis dolda finansiärer och tagit kontakt med General Motors i ett tidigt skede. De som gjorde det har fått spaltkilometer i textreklam utan att betala något annat än en resa till Trollhättan i värsta fall.

De har helt enkelt haft smarta PR-konsulter. Och ännu har vi inte sett slutet på den mediahype som pågår, något märkligt sett utifrån Saabs totala brist på kvaliteter. Den roligaste rubriken idag är ändå frågan i någon tidning, – Varför gör GM så här?

Jag vet svaret, de gör det därför att inte ens Kamprad kan sälja skrället hur mycket byggsats han än gör av Saab. :-P

intressant Andra om: , , , , , , , , , ab123 svd12 dn12 gp12 Läs oxo: anna annarkia scaber lidkpg-soc anders röda-m claes skp k&å lasse t
[/column]


18 svar till “Låt IKEA sälja SAAB som byggsats!”

  1. Hahaha!! :-) Ja det är väl ditåt det lutar, en kartong med lite smådelar… :-)

  2. Det är mycket mer i detta än vad ni tror och vill acceptera. Man kan inte bedöma exempelvis Saab efter enbart kameral måttstock, det är ju vissa varumärken som ÄR Sverige. Saab, Volvo, Scania Vabis, AGA, LM Ericson, Kalles kaviar, Götaverken, LKAB osv. Ett efter ett tas dessa märken bort och därmed ett stycke av Sverige.

    Jag är inte nationalist (utom när det gäller idrott) och jag ser gärna influenser utifrån som berikar det svenska samhället. Men när den internationella storfinansen suger upp och förstör det som är kännetecknande för det Sverige vi växt upp i, då måste regeringen (oavsett partifärg) gripa in. Jag har många gånger också bevisat att det även rent nationalekonomiskt är det vettigaste att göra.

    • Man kan inte bedöma exempelvis Saab efter enbart kameral måttstock, det är ju vissa varumärken som ÄR Sverige. Saab, Volvo, Scania Vabis, AGA, LM Ericson, Kalles kaviar, Götaverken, LKAB osv. Ett efter ett tas dessa märken bort och därmed ett stycke av Sverige.

      Det låter ungefär som om det är muslimernas fel?

      Jag vet att du är en bildad man, därför förvånar det mig att du bygger upp känslan för din nation på ett antal varumärken. OM du ändå hade klämt i med Tre Kronor, Fotbollslandslaget, Vår Natur, Havsörnen eller Ack Värmeland Du sköna, ja till och med KUNGEN…

      Men en tung, omodern, bränsleslukande och miljöfarlig bil som ingen vill ha?

      Du kanske ska kliva ner ur predikstolen och ta dig en rejäl rackabajsare och bli som folk igen??

      • Gösta Berling har en poäng. T.ex. är IKEA svenskt för gemen man oavsett om de bor i Sverige, Frankrike, Japan, Australien eller i vilken avkrok som helst. Detta trots att det mesta Ikea säljer tillverkas över hela världen så är det svenskt i folks ögon. Samma förhållande gäller t.ex. Ericson, SKF m.fl.
        Skoda är i folks ögon en tjeckisk bil liksom Seat är spansk, trots att märkesägaren är tysk, WV.

        Ta en sådan sak som Lanson Brut, Black, den kan aldrig vara annat än fransk och från ett visst distrikt.
        Och inte går du och köper spanskt vin från Portugal. För övrigt, en renklämma kan bara komma från en viss del av Europa, om den kommer från Italien så är det inte en äkta renklämma, eller:

        • T.ex. är IKEA svenskt för gemen man oavsett om de bor i Sverige, Frankrike, Japan, Australien eller i vilken avkrok som helst.

          Trots att de ägs av en stiftelse i Lichtenstein så uppfattas det av omvärlden som ett svenskt företag, men betyder det att det ska räddas till varje pris? En normal modell för hur man handskas med fabriker som tillverkar något som ingen vill köpa är att man lägger ner fabriken i fråga.

          Gösta Berling har inte ens en tiondels poäng. Eller menar du att vi ska backa tillbaka i tiden och aldrig bry oss om strukturomvandling och som idag, globaliseringen?

          Det finns en mängd varor som är ”svenska” i omgivningens ögon, ska dessa räddas på grund av en imaginär svensk flagga och texten Made in Sweden? För övrigt så är troligen Saab ett sämre varumärke än så. Av planetens sex miljarder innevånare så vet högst 10% att Saab är en bil över huvud taget. (Vilket med dagens mått mätt även det är en sanning med modifikation)

          Och vad blir nästa projekt att rädda i så fall? Ska skattebetalarna rädda varje industri som tillverkar produkter som ingen vill ha?

          • Nu skrev jag ingenting om rädda verksamheter utan så kallad märkespsykologi. Jag kunde ju t.ex. också nämnt Electrolux eller Huskvarna, företag som ses som ursvenska, företag som går bra och som lägger ner fabriker i sverige och flyttar produktionen till andra länder.
            Faktum är att vi borde bry oss mer i i strukturomvandlingar orsaker och konsekvenser i mycket större omfattning än vad vi gör.
            Ett av skälen till att verksamheter längs ner i Sverige är att det är billigt att göra det här i förhållande till övriga EU-länder. I Tyskland hade GM tvingats betala två årslöner till de anställda och andra avgifter om Opel hade lagts ner, i Sverige slipper GM det.

            På en punkt har du rätt men kanske inte på det sätt du tror, hade vi brytt oss om strukturomvandlingar så hade vi haft en annan lagstiftning!!

            • Ett av skälen till att verksamheter längs ner i Sverige är att det är billigt att göra det här i förhållande till övriga EU-länder. I Tyskland hade GM tvingats betala två årslöner till de anställda och andra avgifter om Opel hade lagts ner, i Sverige slipper GM det.”

              Dessutom så har väl t.ex. spanjorer tre årslöner i samma situation?

              Exemplet IKEA är annars bra tycker jag. Jag tvivlar på att IKEA har en endaste procent av sin produktion i Sverige.

              Så nej, man ska inte försöka rädda dåliga pengar med friska pengar.

              • Angående Ikea och stiftelser, om inte jag minns fel så finns den viktiga i Nederländerna och inte i Lichtenstein. Att Kamprad har gjort Ikea till stiftelseägt behöver inte bara handla om beskattning. Det kan lika väl handla om att han inte tror att ätteläggen klarar av att hålla ihop företaget, jag tänka mig att det skälet har vägt tungt, det har kommit en del artiklar och annat om barnen i familjen. Genom att göra företaget stiftelseägt har han i det närmaste gjort omöjligt att säljas ut

                En annan familj har sin ägande styrt genom handelsbolag som i sin tur äger aktiebolag. Skälet till detta är att handelsbolagsverksamhet är inte publickt offentligt, du kan inte t.ex. läsa deras årsredovisning eller annat intressant. Familjen äger en jäkla massa tidningar och annan pappersrelaterad verksamhet. Anar du vilken familj?

                Med detta sagt så ville jag visa på att det som syns utåt behöver inte vara det huvudsakliga skälet. Det kan finnas andra skäl som de inte gärna ståtar med, t.ex. att kapaciteten hos återväxten kan vara skral och då gäller det att rädda företaget tills nästa ”stjärna” dyker upp

      • Vad har muslimerna med detta att göra ? Det var inte de som sålde ut Sveriges varumärken (vari givetvis ingår mycket mer än vissa namngivna företag, där finns förstås också både Tre Kronor, naturen, Lars Lagerbäck, Roy Andersson och mycket mer…)

        Andra länders ledare ställer upp på sina varumärken, t o m Angela Merkel i Tyskland. Men de svenska ledarna rycker på axlarna, påhejade av marknadstroende bloggare och kommentatorer.

        Att inte fler vill ha Saab måste bero på irrationella orsaker, PK kanske. Sakligt sett är den inte sämre än någon av sina konkurrenter. Och glöm inte att det är bilen som Carlsson på taket hemförde sina stora rallysegrar med ! Dålig, nä knappast. Att jag själv kör Volvo beror inte på att Saab är dålig utan på att Volvo är ännu bättre. Amen.

        • Vad har muslimerna med detta att göra?

          Jag tyckte att det kändes bra att kontra med missriktad populism på din kommentar-

          Andra länders ledare ställer upp på sina varumärken, t o m Angela Merkel i Tyskland. Men de svenska ledarna rycker på axlarna, påhejade av marknadstroende bloggare och kommentatorer.

          Marknadstroende bloggare? Menar du att jag har fel och att Saab säljer som bara faan? Jag har skrivit vad som gäller Saab, och DET bemöter du inte. Saab är Omodern, Miljöskadlig, Tung och drar en massa bensin. Det finns ingen framtagen hybriddrift, och inte heller någon på gång. Alltfler köpare väljer bort Saab och företaget har gått med förlust de allra flesta åren av sin existens.

          Och glöm inte att det är bilen som Carlsson på taket hemförde sina stora rallysegrar med!

          Men Hallå! Det är år 2010 nu! Jag har själv haft tre Saabar och t.o.m en Saab sport, minns inte om den hette 96. En rolig bil, men varje gång jag sätter mig i en Saab så känner jag historiens vingslag. Samma känsla som när jag går in i en kyrka och ser Albert Pictors målningar. Historia…

          • Jinge, nu läser du mitt inlägg som f-n läser Bibeln !

            Bevisligen har Saab sålt dåligt, det har jag aldrig förnekat. Men jag köper inte den politiskt korrekta påstådda anledningen därtill, ty det är ingen dålig bil jämfört med andra. På vilket sätt skulle den stå i skuggan för exempelvis Opel?? Men många bilköpare har fått för sig det och köper i stället andra märken för att inte bli hånade av näringsministern och diverse bloggare.

            Dessutom finns, som jag beskrivit många gånger, starka nationalekonomiska skäl för staten att ta över produktionen av ett varumärke som betyder så mycket för Sverige, när nu inte privatkapitalisterna kan eller vill.

            Och du borde inte vara så historielös, ty det är på historiens grund som vi bygger framtiden !

            • Men många bilköpare har fått för sig det och köper i stället andra märken för att inte bli hånade av näringsministern och diverse bloggare.

              Jag tror inte ett ögonblick på att bilköpare handlar bilar utifrån vad näringsministern eller ”bloggare” tycker om deras bilval.

  3. Sverige måste ha civilkurage och helt enkelt hindra GM från att skeppa iväg fabriken till Kina. Civilkurage! Vad ska GM göra? Bomba Sverige? Eller har GM köpt svenska polisen också? Låt oss behålla vår egen fabrik och så sparkar vi varenda GM-snubbe som sätter sin fot här hårt i ändan! Så kan de springa hem med svansen mellan benen och grina där hemma om att Sverige ska bombas.

  4. Sverige kommer bli ett U land snart…Kanske dra till Brasilien, Chile, Dubai, Qatar, Kina där ekonomin växer och har klarat sig den krisen vi har i EU och US..Chiles arbetslöshet ligger på 7,8 nu i krisen men den sjunker lite till snart..Chile är ett bra land att bo i nu mycket modernt utmäskt infrastruktur, dom har även världens modernaste tunnel bana, de kan du kolla upp på youtube. Chiles arme är en av dom starkaste i världen bra teknologi. Chile har mycket bra produkter mycket frukt, mycket bra mar, god vin, bra kött, koppar, olja!.Brasilien är 2 a i sydamerika ekonomisk deras arme är stark ochså efter Chile, bra olja, bra mark och industri 3: a är Argentina, bästa köttet kommer där ifrån!!..Dubai och Qatar för rika och dom som kan bo där..Dom som har olja som i 11 länder från Sydamerika de folket som har olja kan bo i Qatar och Dubai =)..Och Kina, jaa vad ska man säga, stormakt stor arme mycket industri glad folk =) Babylon brinner

  5. Produktionsmedel och Ägande….minns när jag var snickare på Teli i Nynäshamn och en dag upptäckte att det satt små skyltar på våra maskiner; de hade sålts och sedan hyrts…sedan flyttades verksamheten kring för att slutligen avvecklas. Den privata fortsättningen blev Enskild Firma med experiment och forntida teknik på heltid…