Koenigsegg tappar greppet


I sanningens namn så tvivlar jag på att man någonsin haft något grepp i det företag som kallas Koenigsegg Group. Det senaste jag läste, före den information som nu sprids, är att ett kinesiskt företag skulle gå in med fyra miljarder i affären, men utan att kräva majoritet i Koenigsegg Group. Det är som om Investor skulle satsa motsvarande belopp utan att ens kräva en plats i styrelsen. Så fungerar inte kapitalismen.

Expressen: ”Saabaffären riskerar att spricka. 3 500 anställda kastas ut i ovisshet igen. Köparen Koenigsegg hotar att dra sig ur hela affären om fyra dagar, rapporterar Dagens Industri. Nu råder näst intill fullt krig mellan ägarna till Koenigsegg-gruppen som ska köpa Saab Automobile. Det rasar kaotiska tvister mellan huvudägarna som hotar att stoppa köpet, skriver Dagens Industri. – Om inte allt är på plats innan onsdagen 30 september är vi ute. Då ger vi upp, säger den norske affärsmannen Bård Eker som äger nära 25 procent av gruppen, till DI.”

Möjligen har kineserna insett att de satsar fyra miljarder men att Koenigsegg och de andra deltagarna i gruppen inte kan få fram mer än maximalt hundra miljoner, något som givetvis innebär att de ska ha majoriteten av aktierna och därmed också makten. Något som inte de andra i gruppen är speciellt roade av. De hade uppenbarligen trott att de skulle kunna köpa Saab för fickpengar och sedan plocka ut ett mångmiljardlån från den Europeiska Investeringsbanken. Ett lån som de svenska skattebetalarna skulle gå i borgen för.

Möjligen, men bara möjligen, ska jag applådera regeringen efteråt om det inte blir någon affär. Då har de tillvaratagit folkets intressen, skattebetalarna i Sverige ska inte slänga friska pengar efter dåliga. Vi ska givetvis se till att de anställda får omskolning och vidareutbildning, men att fortsätta att tillverka en bil som ingen vill ha är fullständigt meningslöst. Det är en omodern och gammalmodig produkt, en bil som definitivt inte lever upp till moderna miljökrav.

Det kan vara så att Koenigsegg är en duktig entreprenör, men han har inte de kunskaper som krävs för att driva en bilindustri, och inte heller den plånbok som krävs.

Däremot så kan vi utgå ifrån att de kinesiska intressenterna har bägge delarna, det industriella kunnandet och nödvändigt kapital. Så det är bara att hoppas på att Koenigsegg Group försvinner in i historiens töcken på onsdag så att det kan komma igång riktiga förhandlingar mellan kineserna och GM:s ledning. Fungerar inte det så får vi hoppas att en tillverkare av vindkraftverk kan förlägga sin produktion till Trollhättan, eller kanske någon elbilstillverkare.

Saabskrället på bilden var faktiskt utsatt för ett riktigt terroristattentat, en av få gånger Sverige var angripet av terrorister.

intressant Andra om: , , , , , , svd1 dn1 ex1 hd dps t


9 svar till “Koenigsegg tappar greppet”

  1. Jag tycker också att det är på tiden att lägga ner SAAB men tidningarna fylls ju med rubriker som: ”Här är nya 9-5 som skall rädda SAAB”. Jag antar att det är så det gått till hela tiden. Bara en bil till sen blir det vinst?…bara en till…

    Lägg ner!

  2. Undrar om inte GMs plånbok var rätt tjock,en gång i tiden?

    Men vad hjälpte det?

    Lägg ner!

    Vidareutbilda folk!

  3. Det enda som verkar klart är väl att allt verkar oklart ? :)
    Enligt en intervju som Auto Motor & Sport gjorde, efter DI’s intervju, med Bård Eker så är det ingen fara på taket.
    http://www.automotorsport.se/news/19410/b%C3%A5rd-eker-saab-aff%C3%A4ren-forts%C3%A4tter-enligt-plan/

    DI + Expressen sätter jag 0 tillit till – därmed inte sagt att det inte kan ligga ngt lite i ryktena – men jag tror inte det är så vajjigt som just dessa två tidiningar som livnär sig på sensationsrubriker får det att framstå som !!

    /K