Nu börjar det bli klart när det gäller orsaken till att militärflygplanet av typ C-130J-30 Super Hercules flög rakt in i Kebnekaise, det var flygledningen i Kiruna som gav ordern om att de skulle flyga på 2000 meters höjd berättar SVT.
SVT: ”-Sammantaget kan vi säga att de haft ett väder där man inte ser så bra, man har inte fått några varningar och man har inte manövrerat rodren från neutralläget, säger Agne Widlund, ordförande i Haverikommissionen.
Under flygningen bara några minuter innan kraschen fick militärflygplanet en ny flyghöjd av flygledningen i Kiruna. Från att ha flugit på cirka 4.000 meters höjd skulle man nu flyga hälften så högt, på 2.000 meters höjd.
Bara minuter senare kolliderade planet med Kebnekaises bergvägg.”
Kebnekaise är som bekant över 2100 meter högt, men möjligen kände inte den norska besättningen till det, att inte flygledningen i Kiruna kände till den saken är mer än förvånande. Möjligen kan de ha trott att planet redan hade flugit förbi berget, men jag undrar om vi kommer att få veta vilket.
Ett annat flygplan har kraschat under oklara omständigheter, men det finns två gemensamma omständigheter, dels busväder och även berg. Det ryska planet som kraschade häromdagen under en prov- och försäljningsflygning flög också rakt in i ett berg.
Personligen oroar jag mig för ett totalhaveri i Stockholm eftersom inflygningsleden till Bromma vid nordliga och västliga vindar går rakt över söder, när de fulltankade planen startar så gör de det över Stockholm söder vid ostlig och sydlig vind. Dra ett streck rakt ut från startbanan i Google earth så får ni se vilka hustak planen flyger över..
it Andra om: Flygolycka, Flygsäkerhet, Trafikledning, Flyghöjd, Start, Landning svt sr ab12 dn123 svd
7 svar till “Herkulesplanet ”lurades” ner till 2000 meter”
Det kan mao vara ett flygledarmisstag. Vad gör luftfartsverket åt sådant? Är haverikommissionen inblandad i militära flygolyckor?
Vi ska ha klart för oss att det är skillnad på flygnivå och flyghöjd. Kraschen orsakades troligen av språkförbistring. Kiruna gav tillstånd (inte order) att sjunka till flygnivå 100. Detta kan göras på två sätt, antingen som en ”order” eller när piloten själv vill.
Enligt den preliminära rapporten:
”Kl. 14:54 klarerades Herculesen av Sweden Control: ”when ready descend to FL
100”, d.v.s. höjdändringen skulle påbörjas enligt förarens bedömning.”
Frågan är hur Hercules besättning uppfattade detta meddelande? Besvaras den frågan är troligen orsaken till kraschen löst.
Flygledningen har alltså inte beordrat planet att sjunka, däremot gav man planet tillstånd att sjunka när de ville, men det beslutet när det skulle ske fick föraren själv ta.
Det var väl inte riktigt så som SVT:s site beskrev saken.
Varken svensk eller norsk haverikommision har ännu inte spekulerat i skuldfrågan. Det är alldeles för tidig säger man i en intervju i radion.
Det står klart och tydligt i HavKomrapporten att det är piloternas 100%-iga ansvar att undvika terräng. Flygledarnas klartecken för olika flygnivåer gäller enbart för att separera från andra flygplan. Det har ingenting med terräng att göra. I rapporten tycks också framgå att Norska flygvapenpiloter tycks sakna en hel del kunskap om civila luftfartsregler. Huruvida det är detta som är den huvudsakliga anledningen till kraschen är det för tidigt att säga, det skall bli intressant att läsa den slutliga rapporten. Det indikeras också tydligt av rapporten att 1) antingen har piloterna flugit taktiskt (en del säkerhetssystem urkopplade/alternativt läge) eller så har de 2) ignorerat flygplanets terrängvarnare som tydligt indikerar att terräng finns i färdvägen (kan kanske förklaras av att dessa terrängvarnare då och då fellarmar varför besättningen inte trott på larmet denna gång). Anmärkningsvärt är ju (om det som HavKom antyder stämmer) att norska flygvapnets färdplaner tycks brista i användarbarhet (flygnivåer inte tillräckligt lättlillgängliga?) samt att norska flygvapenpiloter inte har koll på att höjdmätare behöver kalibreras beroende på lufttryck (lågtryck rådde vid olyckstillfället). Felkalibrerade höjdmätare kan ge avsevärda skillnader mot korrekta värden. Som sagt, det blir intressant att läsa slutrapporten. Jag ser inte alls att något fel begåtts av de svenska flygledarna avseende anrop/dialog (däremot tycks information från trsptstyrelsen inte gått fram gällande en regeländring avseende klareringar till okontrollerade luftrum).
Bra sammanfattning.
Kirunas radar ser inte bakom Kebnekaise.
Kiruna ser inte flyplan så långt bort, därför är det viktigt att planet själv vet var dom är längdmässigt från Kiruna.
2-mil före Kebnekaise kan planet varit på 3km höjd vilket om radarn ser så långt varit under bergstoppen o radarn skymts.