Geelys dubbla budskap?


[column width=”49%” padding=”2%”]
Idag på morgonen tyckte jag att Ekot sade något om samma nyhet som nu tidningarna beskriver, och mitt intryck var att de har för avsikt att producera 300 000 Volvobilar om året i Kina och bara ha kvar utvecklings-
avdelningen här i Sverige.

AB: ”Geely planerar att tillverka 300 000 Volvobilar per år i Kina, men avser att behålla verksamheten i Sverige intakt, framgår det av planer som presenterats för Kinas myndigheter. Geely vill göra Volvo lönsamt genom en stor produktion av Volvobilar i fabriken i Peking, men verksamheten i Sverige ska behållas, inklusive produktionsanläggningar, Volvo Personvagnars huvudkontor och utvecklingsavdelning. Det framgår av dokument som Geely lämnat in till kinesiska myndigheter som ska godkänna affären, rapporterar Reuters.”

Jag tittar på Ekots hemsida men nyheten har inte hunnit dit ännu så jag har problem med att få saken bekräftad, uppgifterna i Aftonbladet säger motsatsen och det får gärna gälla tills vidare. Skulle även Volvo Torslanda läggas ner så står vi inför en kris som är långt allvarligare än den med Saab Automobil. Så här säger Saab om Spyker:

Ekot: ”GM:s koncernchef Ed Whitacre hade inga nya besked om Saab-affären och samtalen med potentiella köpare på måndagens presskonferens, förklarade han. – Vi har inte ändrat oss när det gäller avvecklingen och vi har ingen uppgörelse att presentera, sade Whitacre.”

Klarare besked än så går inte att få, och orsaken till att Spykers VD gick ut och sade annorlunda igår kan man bara spekulera i. Jag har tidigare varit inne på tanken att allt surr leder till att Spyker blir omskrivna i pressen, något som också gällde Koenigsegg. Det tycks som om dessa sportbilars bristande egenskaper när det gäller framförande på vanlig landsväg följer deras företrädare när de talar om Saab. Saab är en dokumenterat säker bil, något som står i direkt motsats-
förhållande mot vad som gäller både Koenigsegg och Spyker.

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]kina
Bara det faktum att dessa bilar associeras med Saab är värt hur många miljoner som helst för respektive företag, men värdet för Saabs del är obefintligt.

Våra olika nyhetsförmedlare har ett mycket allvarligt problem. För de vidare de nyheter om Saab som inte kommer från General Motors så leder det till falska förhoppningar, det leder också till att läsarnas/tittarnas/lyssnarnas förtroende för respektive nyhetskälla skadas. Jag tror att media skulle tjäna på att inte ge rykten maximalt med trycksvärta på löpsedlarna, samtidigt som de som arbetar åt Saab har en chans att fortsätta att vara realitetsanpassade.

intressant Tags : , , , , , , , , ab123 svd123 dn123 gp1 t
[/column]


6 svar till “Geelys dubbla budskap?”

  1. Reuters rapporterar att Volvo – Geely kommer att bygga en Volvo-fabrik utanför Peking, där man kommer att kunna pumpa ut flera tusen Volvomodeller per år för den kinesiska marknaden, och det är där Geely hoppas kunna återfå sina investeringar i Volvo. Av de kinesiska mediernas rapportering framgår också att Chang’an och Ford planerar att sätta Volvo S60 i produktion via Chang’an-Ford-Volvo JV. Den kinesiska pressen redovisar också att Volvo köpet kommer att vara klart den 8 februari 2010, vilket är bara två veckor.

    Volvofabriken i Sverige skall öka produktionen till 600 000 enheter enligt Geelys planer och vara Geelys språngbräda för export av sina andra tre märken. Gelly planerar att Volvo skall sälja 1 miljon bilar 2013.

    Geely har nått överenskommelse med Bank of China, China Construction Bank och China Export-Import Bank om lån för förvärv av Volvo. Utöver överenskommelse med dessa statsägda banker kommer nu uppgifter om att statliga fonder i Tianjin, Kina kommer att gå in med investeringar i Geely Holdings.

    Både Ford och Volvo håller Svenska regeringen på lite avstånd så när stakars statssekreterare Jöran Hägglund i sin ensamhet på plats i Kina säger att affären är långt ifrån klar så blev han direkt motsagd av ansvarig informatör från Geely men det får vi inte veta i svensk gammelmedia.

    Gelly planerar att ha ett 20tal nya modeller märket Volvo (flera hybrid och elbilar reda 2012) klara för försäljning 2015.

    Det kommer att gå bra för svensk bilindustri om inte regeringen Reinfeldt lägger sig i affärer som inte angår dom.

    Personligen så ser jag inga dubbla budskap från Kina
    KAS

  2. Jag tror nog både SAAB och Volvo kommer att avvecklas. Det är bara fråga om i vilken takt. Men hela västsverige kommer att omfattas av en arbetsmarknadskris och jag är inte säker på att så många kommer att lyckas omskola sig. Många kommer att hamna i utanförskap.

  3. *** Bara det faktum att dessa bilar associeras med Saab är värt hur många miljoner som helst för respektive företag, men värdet för Saabs del är obefintligt. ***

    Det tycker jag också – både Spyker och Koenigsegg får gratis medietid. Spaltmillimetrar som dom inte skulle ha fått annars. Det finns gott om folk som inte hadde en aning om vad Spyker eller Koenigsegg är för nåt innan SAAB-cirkusen. Som företag är ju dessa sportbilstillverkare väldigt små , men nu medierna skriver om dom tillsammans med dom stora grabbarna.

    Skulle tro att både Koenigsegg och Spyker har , i sina förhandlingar , gått en så att säga slak lina. Med detta menar jag att taktiken är följande : man är (eller låtsas vara) så pass seriös att förhandlingarna kan sägas vara på gång , men å sidan Koenigsegg och Spyker håller budet så pass oseriös att GM kan inte skriva under.

  4. Vaddå utanförskap, det gör inget att avancerad industriproduktion flyttas till Kina vi har ju ”avdrag för hushållsnära tjänster”.

    Nog kommer väl västsvenska ingenjörer att kunna sköta renhållningen i trapphusen hos välbeställda stockholmsfamiljer.

  5. Tycker det är tråkigt om Saab och volvo skulle försvinna.. En svensk epok skulle gå i graven! Båda bilarna är mycket välbyggda bilar med vad jag tror har en ljus framtid när krisen lägger sig lite.