Expressen avslöjade en Anka

Idag presenterar Expressen en nät-löpsedel med ett minst sagt braskande besked, Jan Guillou är enligt dem en man som haft kontakt med KGB och även fått betalt för tjänster som han utfört åt den sovjetiska spionorganisationen.

Expressen: ”Säpo-dokument visar att IB-avslöjaren och författaren Jan Guillou under slutet av 1960-talet lät sig värvas som hemlig agent av ryska säkerhetstjänsten KGB. Guillou hade under fem års tid hemliga möten med bland andra den sovjetiska KGB-officeren Jevgenij Gergel. När Expressen i går visade Jan Guillou dokumenten valde han att för första gången bekräfta att han verkligen utfört uppdrag åt KGB: – Jag fick också betalt och fick skriva på kvitton, säger Jan Guillou till Expressens Micke Ölander.”

Efter att ha läst Expressenartiklarna och sett och hört på de TV-inslag man lagt ut på nätet så förstår jag att det Guillou gjort är att ha sammanställt ett antal sidor med information om det Socialdemokratiska Arbetarpartiet som han på ett eller annat sätt överlämnat till den Sovjetiska ambassaden i Stockholm. För detta arbete har han fått sexhundra kronor, utöver det så har han träffat en sovjetisk agent, något som han själv säger har skett eftersom han ville skriva ett journalistiskt avslöjande om saken.

Vad som är vad i denna nyhet är helt omöjligt att säga, men en intressant omständighet är att det är journalisten och kollegan Arne Lemberg som tipsat Säkerhetspolisen om detta i slutet av 60-talet. Expressen berättar att Guillou och Lemberg åkt till Sovjetunionens ambassad och hämtat champagne och sprit i samband med att personalen på tidningen FIB/Aktuellt skulle ha personalfest.

Av de uppgifter som Expressen lägger fram idag så finns det ingenting som var brottsligt vare sig då, eller som skulle anses vara ett brott idag. Det som stör bilden är givetvis att Guillou säger att han behöll denna kontakt fram tills han började arbeta med IB-avslöjandet 1972, då han också hade sparkats från porrtidningen FIB/Aktuellt och börjat sitt arbete på Folket i Bild, där IB-avslöjandet skulle presenteras 1973.

Jag skriver medvetet ”stör bilden” i stycket ovan, för effekten av Expressens artikel blir givetvis att de flesta undrar över frågan om IB-affären kan vara ett resultat av tips från KGB.

Guillou
Guillou har beskrivit hur det kom sig att han och Peter Bratt fick de kontakter som ledde till IB-avslöjandet i sin memoarbok, Ordets makt och vanmakt, men den delen av berättelsen behöver givetvis inte vara sann. Och även om den är det så bevisar det inte att det inte var KGB som låg bakom de uppgifter som fick Guillou och Bratt att avslöja IB.

I sin förlängning blir också det resonemanget en återvändsgränd för ingen vet om Guillou och Bratt i så fall hade en aning om att de var utsatta för manipulation.

Med stor sannolikhet så slutar denna historia där, men jag tvivlar på att den slutar i Expressen eller andra tidningar. Där kommer den säkerligen att fortsätta som ett självspelande piano och en av de uppgifter jag vill läsa om framgent är förstås vem som tipsade Expressen. Svaret är givet, det var endast Säpo som hade tillgång till de uppgifter som Expressen nu publicerar. Artikeln där Säpo berättar för Expressens läsare varför de tipsade tidningen blir spännande, men den kommer antagligen aldrig bli skriven.

Nämnas bör att Expressen alltid haft ett horn i sidan till Guillou…

intressant Andra om: , , , , , , , ab123 ex12 svd1 dn1 t

  27 comments for “Expressen avslöjade en Anka

  1. Gösta Berling
    24 oktober, 2009 at 09:56

    Det må vara att Expressens artiklar är i tunnaste laget som ”avslöjande” betraktat. Men inte blir respekten för Guillou stärkt, tvärtom. ”Vem i hela världen kan man lita på”, som Hoola Bandoola sjöng…

    Jan Guillou hörde till den maoistiska vänstern som såg dåvarande Sovjetunionen som lika folkfientligt som USA-imperialismen. Och så hade han själv affärer med dem!!! Trovärdigheten sjunker som en sten, i mina ögon i alla fall. Det har ingen stor betydelse att det arbete han utförde åt KGB i sig var ganska oskyldigt och inte åtalbart, man får onekligen en viss förståelse för Palmes avvisande hållning gentemot Guillou. Kanske det t o m ligger något i Gunnar Ekbergs anklagelser? (En tanke som jag hittills aldrig ens snuddat vid).

    Högern har ju alltid anklagat kommunister och vänstersocialister för att ha gått ”kommunist-rysslands” ärenden, vi har harmset tillbakavisat detta, men vem tror på oss nu ?

    • 24 oktober, 2009 at 10:04

      Högern har ju alltid anklagat kommunister och vänstersocialister för att ha gått ”kommunist-rysslands” ärenden, vi har harmset tillbakavisat detta, men vem tror på oss nu ?

      Ptja, de som tror på att vänstern gått ryssarnas ärenden pga dessa artiklar är väl ändå inga som bildar sig uppfattningar utifrån förnuftsskäl? :-)

      • Gösta Berling
        24 oktober, 2009 at 21:29

        Det är tyvärr ganska många nu som ifrågasätter Guillou. Och som tycks göra det utifrån förnuftsskäl. (kommentarerna i olika nyhetsprogram t ex). Och därifrån är det inte långt från ett ifrågasättande av hela vänsterns demokratiska pålitlighet.

        • 24 oktober, 2009 at 21:38

          Det handlar nog mer om politiska skäl. Att han ofta är lite raljant betyder ju inte att han har fel i sak.

  2. Sniff
    24 oktober, 2009 at 09:59

    Härligt med lite badanksaktiklar för att kränga lite lösnummer på lördagen! Gammal skåpmat blåses upp med krigsrubriker. Granska istället hur många av dagen politiker har kopplingar till Usa, Israel eller näringslivet.
    Väntar nu på Jan:s reaktion och underbara motartikel. Guillou har mer ”journalist” bakom en nagel och kan skriva så att det verkligen fångar läsaren, än vad tio blaskjournalister klarar av på ett år.
    Borde de som jobbar på tabloider eller skvallerpressen få kalla sig journalister? Det är lite som att kalla kyparen för kock.

    • 24 oktober, 2009 at 10:02

      Expressen har alltid förföljt Guillou, och detta är en pseudonyhet från början till slut.

  3. Pingback: Krister B
  4. Nisse
    24 oktober, 2009 at 10:19

    Jag undrar om Guillou betalade skatt på intäkterna från KGB.
    Om inte så är det väl straffbart fortfarande??
    Var det 10 års fängelse på allt över 500 SEK??

    • 24 oktober, 2009 at 10:21

      Var det 10 års fängelse på allt över 500 SEK??

      Nä, det är nu med högeralliansen i spetsen som straffen skärpts…

  5. Micke F
    24 oktober, 2009 at 10:39

    Det blir tydligen allt svårare för Expressen att sälja tidningar. Det här är nog det värsta exempel jag nånsin sett i klassen ”koka soppa på en spik”.

  6. Anders
    24 oktober, 2009 at 10:39

    Påstå inte bara saker, berätta VARFÖR du gör det isf. / Jinge

  7. mr Biz
    24 oktober, 2009 at 12:05

    Säpo kan alltså förväntas läcka även om framtida information som de samlar in med stöd av FRA och tvångslagar.
    Hur i h–e kan då någ..#\$!!£;[

  8. Christer W
    24 oktober, 2009 at 12:55

    Det underliga i saken är att KGB ville inte ha vänstermänniskor utan helst folk från sossar och borgare, skälet var att kommunister från bokstav a till ö alltid var suspekta och misstänkta av säpo, sossarna och borgarna. Varför då anlita en som per automatik var satt under lupp. (Wennerström och Berglin upptäcktes ju av en slump).
    Däremot kan jag tänka mig att KGB ville ha insyn i de vänsterrörelse som inte prisade moskvas förträfflighet, och då kom ju inte en högerman i fråga, om det inte fanns någon säpoman på fältet som sålde sina tjänster.

  9. Sara G
    24 oktober, 2009 at 13:42

    Nyliberalerna är ute efter samtliga kulturpersonligheter på vänsterkanten. Men när det gäller Jan Guillou så hugger de nog i sten.
    Han låter nog inte någon köpt journalist på Expressen att sätta sig på honom.
    Jag bara väntar på det som komma skall…

  10. DrRyan
    24 oktober, 2009 at 14:29

    Appropå IB-affären så spelar det väl mindre roll om det var KGB eller en plötslig insikt som fick Guillo på spåren. Faktum kvarstår att svenska staten bedrev spioneri mot sina egna medborgare, utan laga stöd och med SAPs goda minne för att de senare skulle kunna stärka sin roll inom fackföreningsrörelsen. Så innan man häcklar Jan G för samarbete med regimer som var mindre nogräknade med mänskliga rättigheter och demokratiska principer kanske man ska fundera på vilka (o)demokratiska metoder som förekom i det lilla landet med den höga svansföringen i sagda frågor.

    Ibland måste man komma ihåg vad som är viktigt och oviktigt i sammanhanget.

    • 24 oktober, 2009 at 16:43

      Ibland måste man komma ihåg vad som är viktigt och oviktigt i sammanhanget.

      Jag utgår ifrån att du talar till Expressen…

  11. 24 oktober, 2009 at 19:28

    Guilllou skriver själv lite om denhär saken i sin memoirbok, så jag gissar att tipset kommer därifrån :-).

    • 24 oktober, 2009 at 20:13

      Guilllou skriver själv lite om denhär saken i sin memoirbok, så jag gissar att tipset kommer därifrån :-).

      Nej han skriver inte om detta. Var har du fått det ifrån ??

      • 25 oktober, 2009 at 23:31

        Jo han nämner det på sidan 306 i sin bok. Hade du inte läst boken?

        • 26 oktober, 2009 at 02:52

          Jo han nämner det på sidan 306 i sin bok. Hade du inte läst boken?

          Jodå det nämns överst på sidan 306 i samband med presskonferensen för CIA-affären. Men det sägs inte klart ut, det är som att antyda A utan att låtsas om B eller C. Dessutom ”sprack” den affären på grund av att KGB-officeren ”åkte hem”.

          Idag beklagar Jan Guillou att han inte har skrivit om det, något som vi alla förstår. Men de meningar som handlar om SvD-murveln är mer en rekommendation till SvD att vända sig till FIB/Kulturfront om de hat ”heta nyheter” som de inte kunde publicera.

    • Anders W
      24 oktober, 2009 at 20:41

      Var i hela friden då? Jag blev färdig med den igårkväll men har inte läst något alls om detta? Läste jag fel bok?

  12. blingbling
    25 oktober, 2009 at 00:27

    Vad är det som uppmärksamheten ska dras bort ifrån och vem vill så, ser ju onekligen ut som en klassisk placerad nyhet i syfte att misskreditera ? Eller är det egentligen en smart regisserad reklamkupp för att promota memoarerna ?

    Any guesses ?

    • 25 oktober, 2009 at 03:17

      Man är ute efter Guillou, han har gått rätt hårt åt Expressen i bland annat memoarboken. Men nu har tidningen överdrivit så att allt faller tillbaka på dem själva.

      • blingbling
        25 oktober, 2009 at 03:36

        Gissar i så fall att det blir billig reklam för den gode G:s memoarer, funderade nästan på om han hade klurat ut reklamtricket själv. Osedvanligt korkat av Expressen, eller kanske snarare sedvanligt när jag tänker närmare på det.

        Din klocka kompenserar inte för sommartid förresten. Å andra sidan är det snart vintertid igen. :)

        • 25 oktober, 2009 at 03:58

          Det är väl om två minuter det blir vintertid?

          • 25 oktober, 2009 at 03:03

            test

  13. Eva
    26 oktober, 2009 at 19:31

    Expressen är det sista jag skulle bry mig om. Det är ju bara att se på hur de hanterar Gijoaffären. Anka som anka.

Comments are closed.