Elin & Tiger säljer lösnummer

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin skriver idag att det är ”glappet mellan varumärket Tiger Woods och verklighetens Tiger Woods är allmänintresset i denna story”. Det är möjligt att det är en del av sanningen, men det primära för kvällspressen är läsarnas hyenain-
stinkter. Vi gottar oss gärna i andras olycka, framförallt då det handlar om framgångsrika kändisar. Det är antagligen en sida hos oss som vi inte gärna erkänner eftersom det placerar oss själva på samma låga nivå som – pöbeln.

Det största folknöjet i Stockholm förr i tiden var de offentliga avrättningarna. Var det dessutom en känd brottsling som skulle avrättas så samlades kanske upp till tiotusen åskådare för att se skarprättaren utföra sitt värv. Idag räcker det med att se på en nyhetssändning för att få se blod, något som lyckligtvis tidningarna är hyfsat restriktiva med att visa bilder på, men andras olycka säljer och de penukiära motiven har kvällspressen som är beroende av sin lösnummerförsäljning.

Själv satt jag vid datorn då det första TT-telegrammet kom, efter en stund så kollade jag TMZ.com som någon av tidningarna hänvisade till. Med det erkänner jag att jag också tillhör gamsläktet, med det sagt så kan jag också tycka att kvällspressen går för långt. Det är något som de själva uppenbarligen är medvetna om efterson Jan Helin gång efter gång tvingas skriva och förklara Aftonbladets nyhetsvärdering, en icke helt avundsvärd sits faktiskt.

Tidningen måste sälja lösnummer för inkomsternas skull, det betyder att man också försöker ge läsarna det som man tror att läsarna vill ha, skandaler. En bieffekt av det är förstås att tidningens anseende skadas, något som skett ett oräkneligt antal gånger. Själv saknar jag de längre reportagen, de som tränger längre in i händelser som andra beskriver med en bild och trehundra ord. Den dagen då tidningarna kan ge

Aftonbladet

mig mer sansade kändisreportage och mer inträngande nyhetsreportage så kommer jag att börja köpa lösnummer, men inte förr.

intressant Andra om: , , , , , , , ab1234 ex dn svd t

  2 comments for “Elin & Tiger säljer lösnummer

  1. Hannes
    10 december, 2009 at 14:09

    Det kvällstidningarna håller på med är vidrigt och helt befriat från moral. Att de fläker ut ett kändispars problem på det där sättet, för att sälja lösnummer, gör mig illamående. Och detta är inget nytt, det är precis vad kvällstidningar har sysslat med (och överlevt av) sedan urminnes tider.

  2. Man Vasteras
    12 december, 2009 at 14:39

    Jag trodde det var Tiger som hade köpt lösnummer!?

Comments are closed.