Det är den svenska publikens fel!


Nu har det gått ett antal timmar sedan det största svenska schlagerdebaclet genom tiderna, och fokus har hamnat helt fel. Nu diskuterar man Anna Bergendahl och hennes insats i tävlingen, något som jag tycker känns rent osmakligt.

Flickan har nyligen fyllt arton år och hon har en mycket bra röst, med rätt melodi så hade hon givetvis kunnat vinna tävlingen, men det går inte med en så dålig låt som hon hade i år. Det hänger nämligen inte bara på artisten, vilket somliga verkar ha fått för sig. Problemet är att alla svenskar får vara med och rösta fram vinnaren i tävlingen, något som har gått bra några gånger men som givetvis för med sig att alla möjliga låtar röstas fram. Som exempel kan man ta förra årets svenska bidrag som inte heller hade i tävlingen att göra.

Vi har en rik tradition när det gäller att skapa internationella hitlåtar, jag behöver knappast rapa upp namnen på våra svenskar som blivit mångmiljonärer på sitt hantverk, men tänk tanken – Benny Andersson och Björn Ulvaeus, för att inte tala om gänget bakom Cheironstudion, Max Martin (som inte heter så) och hans kollegor som skapade de första av Britney Spears hitlåtar. Och vad skulle Per Gessle kunna göra i musikväg? Och nu har jag bara nämnt några av de mest synliga hitmakarna, det finns minst lika många till.

Lät man dessa skruva ihop varsitt bidrag samtidigt som man bjuder in de tio främsta av melodifestivalens ”gamla” kompositörsgäng så skulle man med lätthet få ihop tio femton mycket bra låtar varav minst fem skulle bli listettor både här hemma och utomlands. Men låter man publiken rösta fram tävlingsbidraget samtidigt som man släpper fram någon som likt en sentida Jokkmokks-Jocke får vara käck och glad så kan det gå precis hursomhelst. Anna Bergendahl är en utomordentligt duktig tjej och hon borde givetvis få sjunga en riktigt bra låt, en låt som inte oupphörligen upprepar samma textrad hela tiden.

Sveriges Television kan fortfarande göra ett par timmars program av den svenska uttagningen, men det ska vara proffsen som väljer vilken låt som ska skickas till Eurovisionsfinalen. Publiken kan också få rösta och dela ut ett publikens pris.

i Tags: , , , , , , , , ab1234 ex123 dn12 vd1 t


16 svar till “Det är den svenska publikens fel!”

  1. Och vem hade då sjungit för Sverige?

    Jag arbetar på förskola, de låtar som barnen vill höra om och om igen är:

    1. Manboy (gärna 100 gr på rad, 1-åringarna kan texten vid det här laget!!)
    2. Timoteij

  2. Ja, återgå till jury. Tittarröster blir ändå inte rättvisa, tänk t ex att åtta av tio telefonröster i svenska finalen INTE var på Anna Bergendahl. Ändå vinner hon, så att det är ”svenska folket” SOM ville ha henne som vinnare är väl en sanning med modifikation.

  3. Svenskar är riktigt dåliga förlorare, så är det bara. :)

    xxxxxxxxxxxx

  4. Jag kanske borde söka Christer Björkmans jobb!
    De senaste åren har jag och övriga Sverige haft helt olika uppfattningar om vilka låtar som borde gått vidare. De gångerna har det gått dåligt för Sverige.

    Jag håller helt med Anna. Manboy hade stått sig bättre i ESC, dels för att den inte är en ballad, och dels för att den sätter sig och är bra strukturerad (det känns som om den bygger upp till något för att sedan nå ett klimax och sist få klinga ut. Som en låt borde fungera!).

  5. Ja, en mycket bra idé att låta en professionell jury välja ut rätt låt som bidrag till Eurovision Song Contest! Publiken kan också få rösta och dela ut ett publikens pris i samband med uttagningen..

    Eurovision är en tävling, inget demokratiskt projekt, där man låter alla säga sitt och rösta fram ett bidrag. Man måste liksom vara insatt i spelets reglar, och det kan bara en proffs göra, inte en Svensson som röstar på vad han/hon gillar/inte gillar! Ska vi också rösta fram våra idrotts- män/kvinnor??!! Vakna för sjutton.

    Anna är väldigt söt och har en väldigt fin röst, men låten är väldigt klischig och verkligen inte unik på något sätt. Däremot var Salem Al-Fakirs bidrag en sådan.

  6. Varför skylla på Christer Björkmans när det är alla korkade svenskar som röstar fram fel låt.
    Inget fel på Anna eller hennes låt men i melodifestivalen passar den inte… Dessutom är den sååå tråkig i dessa sammanhang… ingen show för 5 öre.

    Vi hade hur många låtar som helst i den svenska finalen som stack ut och som det var mer drag i.

  7. ”Professionell jury …” Jag ryser. Men så är jag också oförmögen att se tillställningen som en tävling i ordets sanna bemärkelse (även om den till formen är en sådan).

  8. Finns det något mer upphaussat jippo än Schlagerfestivalen? Endast skvallertidningarnas ”skjutjärnsreportrar” tycks älska detta ”musikaliska” fiasko. LÄGG NER SKITEN NU! Det har medialt samma usla klass som det kommande bröllopet mellan Vickan o Danny boy. Lägg ned det också.

  9. Hur kan det vara Svenska publikens fel att de röstade rätt?
    Annas låt var klart och tydligt den enda vettiga i årets melodifestival. Alla andra låtar var rent skräp. Vi kan inte rå för att folk i östblocket ligger 10 år efter i tiden och att deras röster reflekterar detta…

    Bort med alla jurygrupper!
    Låt folk skicka in sina förslag till en webbsida där alla sen kan logga in och rösta fram de 10 bästa. Dessa 10 låtar tävlar i EN final tid folk får ringa in och rösta. Poängen som delas ut ska självklart vara proportionerligt enligt hur många som röstat på dem. Exempel: ”Från region Syd får Låt Ett 20%, Låt Två får 30% och Låt 3 får 50%.” (20, 30 & 50 poäng)

    • Ja, låt alltihop försiggå på webben, så slipper vi ointresserade att alla TV-kvällar upptas av denna smörja.

  10. Det blir ALLTID skandal så fort svenska folket lägger näsan i blöt och får bestämma ta bort folkröstningen så kanske vi kan få vara med igen!!! Riktigt dålig låt hon hade, det fanns sååå mycket bättre låtar.

  11. Hmmmm … jo da … det fanns en hel drös med bättre låtar. Tyckte iofs inte låten var dålig – riktigt bra faktiskt. På skoj så kollade jag på de som gick vidare från andra semifinalen. Lyssnade noga ett antal gånger. Jo da – några var bättre. men … jag fann (att jag i alla fall tyckte) att 5 av de bidrag som gick vidare var helkass – bra mycket sämre än Annas låt.

    Min slutsats av det är att även om Annas låt kanske inte var den bästa – så inte var det därför hon inte gick vidare. Eller i alla fall – inte så vitt jag kan avgöra.

    Kan Azerbajan, Cypern, Georgien, Israel och Ukraina gå vidare. Tja – då vete tusan varför inte Anna gjorde det. Inte är det då kvalitet det handlar om.

  12. Folkets smak suger. Hur fan kan man tro att något bra resulterar i en omröstning bland de som tittar på TV? Låt proffs rösta.

  13. Av hur mànga làtar fàr KJ och övriga ”experter” i musik Sverige välja ut 32 bidrag, i denna jury sitter det 5-10 personer somtror sej kunna musik, och Svenska folket fà välje utifràn detta.
    Kanske det är dags att se tiden ann för KJ och hans lakejer och kanske nàn annan i gay rörelsen fà en chans, för dett jippo tillör väl bara den r¨relsen samt unga tjejer.
    Under àrens lopp har jag sett(som har en dotter i dessa àr) att alltid ligger KJ och hans lakejer ett àr efter, vinner en rocklàt(Hardrock Haleluja) s`skall vi násta àr satsa pà detta vinner en skit làt med balett sà skickar vi Opera. Det finns sà himla mycke bra svansk musik som lyssnaran gàr misste om bara för att det sitter en anväldig dommare(KJ) och väljer ut vad han tycker är bra, detta liknar väl svensk politik i stort under socialdemokraterna var nu demokrateerna kom ifràn.

    Tack för ordet
    Snyggve