Reinfelds bristande empati smittsam?




Idag saknas Ulf Adelsohn på ordförandeposten i SJ. Han tvingades att avgå på grund av att han kritiserade regeringen, kanske var han den sista moderaten som hade kvar något av det vi andra brukar kalla moral.

AB: ”Men om det var så svårt att kommunicera, är det då inte särskilt allvarligt att slänga av flickan?

– Jag vill inte kommentera allt innan hela händelseförloppet har utretts, vad som skedde på tåget, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Enligt en rättsexpert skulle det här kunna vara brottsligt – vad säger ni om det?

– Nu är det ju så att om man inte har en biljett på ett tåg så är det faktiskt en brottslig handling. Men det är naturligtvis beklagligt, det som skett. Tack och lov har flickan upphittats, säger Sven-Ingvar Håkansson.”

När man läser hur SJ:s pressansvariga svarar på Aftonbladets frågor så förstår man att det statliga bolaget har allvarliga problem, samtidigt så fullkomligt väller det fram andra historier om hur passagerarna behandlas illa av SJ-
personalen. Många har blivit avkastade, och själv tänker jag på hur folk suttit inlåsta i X2000-tåg som varit strömlösa i timmar, utan att ens få öppna dörrarna för att släppa in frisk luft. (texten fortsätter under annonsen)


Det går givetvis att koppla den sortens historier till rena attitydproblem. Det förefaller som om SJ:s personal tror sig vara upphöjda till en sorts halvgudar, de tror uppenbarligen att de kan uppföra sig precis hur som helst för att de råkar vara anställda på Statens Järnvägar. Det verkar kanske långsökt att koppla tågpersonalens brist på empati till vår statsministers tillkortakommanden på det området, men det tycker inte jag. Reinfeldts attityd smittar nedåt. Ulf Adelsohn kunde tänka själv, därför måste han bort.

it Andra om: , , , , , , ab12345 ex1234 dn1234 svd1 ekot svt123 gp123


28 svar till “Reinfelds bristande empati smittsam?”

  1. Ända sättet på denna historien är att anmäla konduktören för barnarov!
    Har man inte bättre empati för ett barn, än att bara slänga av ett barn ifrån tågen, så får man ta den smällen själv!

    Konduktören har gjort ett grovt övertramp!

  2. Den här historien anser jag fått för stora proportioner, konduktören gjorde ett misstag absolut hon borde sett till att polis åkte till stationen för att möta upp.
    Men det är ett förståligt misstag av den bild jag sett på flickan förstår jag att man kan missta henne för en ung kvinna som klarar sig själv istället för ett barn.
    Att sedan aftonbladet mfl väljer att inte ha några publicera någon bild på flickan är naturligtvis för att det då inte skulle gå att piska upp en sådan lynchstämmning och sälja så mycket lösnummer.
    Jag hoppas konduktören snart kan återkomma i tjänst, och jag tror ni kan vara luhna för att hon i framtiden kommer kalla på polis så fort det finns minsta lilla tvivel.

    Till sist Jinge man bör absolut inte kalla Sj för ststens järnvägar det bara ökar sammanblandningen mellan aktiebolaget Sj och affärsverket statens järnvägar som fortfarande finns kvar.

    • Flickan når inte upp i brösthöjd på den kvinnliga polisen, tror du att tonårstjejer är så småväxta så är du bara att beklaga…

      flicka

      Att det rör sig om ett barn, jämför med den kvinnliga polisen, och att hon har antydan till bröst ska inte hållas emot henne.

  3. ”Det går givetvis att koppla den sortens historier till rena attitydproblem.”

    Jag har rest i många år regelbundet med SJ och sett hur de beter sig. Det du säger summerar det hela ganska bra.

    Konduktörer och annan personal saknar respektfullt beteende och ser sig själva som offer. Det skapar en minst sagt dålig attityd och bittert översitteri. De sparkar helt enkelt på passagerare de anser vara svagare.

    Jag har sett på hur konduktörer anklagat utlandsfödda för att ha stulit mobiltelefon och biljett eftersom konduktören anser att passageraren inte ”ser ut” att heta det namn som står på biljetten. Jag har bevittnat hur konduktörer behandlat passagerare minst sagt rasistiskt och fördomsfullt.

    Generellt, finns det ett konstant närvarande attitydproblem på SJ. Jag har bevittnat konduktörer som läxat upp passagerare för små saker och skrikit så högt att jag trott det hänt ngt allvarligt. Då har det visat sig att konduktören tyckt att en passagerare ställt en väska fel. Konduktören har sett den situation som en möjlighet att få ut sin frustration.

    Rasism är en del i denna händelse men händelsen pekar på de generella problemen som finns på SJ.

    • Jag har också rest många år och väldigt sällan sett saker som varit felaktiga. Visst är det förseningar här och där, komfortfel i vagnarna och personer som saknar biljetter. Men att skylla allting på personalen är fel. Jag har däremot oftare upplevt många vidriga, dryga och nonchalanta passagerare.

      Betalar man biljetten och reser som en vettig människa med hänsyn till personalen och medpassagerarna är det mycket sällan problem.

  4. Jag läste precis ett färskt pressmeddelande från Seko-facket. De är mycket upprörda över det de kallar SJ:s ”populism”, att utse den enskilda konduktören till syndabock och hänvisa till ett policy-dokument. Seko säger sig aldrig ha sett denna policy förut.

    Mitt problem med den här grejen är att jag kan förstå alla inblandade. Konduktören har naturligtvis (och bevisligen) gjort fel, men det är förmodligen nyttigt att vi har fått ännu ett exempel på hur hårt, närmast förhärdat, samhället blivit. Under bara mycket begränsat annorlunda omständigheter skulle konduktören ha ansetts gjort rätt.

    Det man undrar är var alla som fördömer detta idag tidigare brukat stå när det handlar om barn, ungdomar, ”diciplin” och fostringsmetoder. Jag har träffat på debattörer som på fullt allvar menar att ungar ska läras veta hut även när de har rätten på sin sida.

    En av dem blev utbildningsminister i Sveriges regering, till exempel.

  5. Jomen, detta bekräftar ju återigen att ledningens, alltså landets ledning, attityd blir det som färgar de underlydande. Jag är inte ett dugg förvånad, men beklagar naturligtvis att så många är så oengagerat empatibefriade eller kanske korkade att vanvettet fått fortgå mer än en mandatperiod.

    F.ö. kan man inte åka tåg längre, numera blir det miljöovänliga alternativen flyg eller bil istället.

    Hur kan det komma sig att exv i Japan med alla de olika privata bolag som bedriver järnvägstrafik där så fungerar allt på sekunden. OK, katastrofen i mars gjorde att vissa av tågen stod still en längre tid, men sådanan katastrofer har ju inte vår lilla ankdamm råkat ut för, än. Trots det klarar inte de som tar betalt för att transportera oss med tåg att utföra vad det fått betalt för på ett godtagbart och mänskligt sätt.
    Jag har heller inte hört talas om att man därborta i öst slänger av folk från tågen på det sätt som skett här.

    Men som sagt, högsta ledningen smittar även ned till dem som jobbar på vagnsgolvet. Inte konstigt att normal social interaktion f.n. är dysfunktionell.

    • Om det är landets ledning som står bakom allt folket gör så var nog Sossarna rätt så jävla kalla också. Jag har åkt buss, spårvagn och tåg med SJ i nästan hela mitt 22-åriga liv, och träffat på ungefär två trevliga chaufförer/tågvärdar/kontrollanter under denna tid. Några har inte gjort något väsen av sig, och resten har vart rent ut sagt för jävla dryga, otrevliga och anklagande, även mot passagerare som bara verkat ha missuppfattat situationen.
      Att skylla attitydproblem hos ett visst företag på en regering som haft makten i knappt fem år är oerhört naivt och fånigt.

      • Hoppsan, vilken osis du haft då. Nu ser jag det dock kanske ur ett något längre perspektiv än 22 år. Gör man så blir skeendet en smula tydligare. Och som sagt att ledningen, och vilken ledning är högre än den som leder landet, påverkar dem som befinner sig på lägre nivåer är väl tämligen välkänt. I all synnerhet när man kan locka med ’sköt dig själv och skit i andra’ mentaliteten som givetvis fungerar bra för den som är frisk och rik, sämre för den som är fattig och sjuk. I det perspektivet blir det fullt begripligt att människor på alla nivåer, såväl aktieklippare som slaktare som konduktörer etc påverkas. Plugga lite historia, filosofi och sociologi så kanske sambanden blir lite klarare.
        Vädret är i alla fall för alla. :-)

    • ”Hur kan det komma sig att exv i Japan med alla de olika privata bolag som bedriver järnvägstrafik där så fungerar allt på sekunden”

      Japanska Statens Järnvägar privatiserades 1987 (ett år innan liknande steg började tagas i Sverige) men den privatiserade (eller snarare bolagiserade, JR Gruppen ägs fortfarande, av den Japanska staten, och JR Gruppen har ett de-facto monopol på fjärrtrafik. Japanska Statens Järnvägar (JNR/Kokutetsu) har aldrig haft några direkta serviceproblem utan privatiserades uteslutande för politiska anledningar. Det var så att efter andra världskriget så avskaffades Järnvägsministeriet av ockupationsmakterna som tidigare hade betalat för alla Statens Järnvägars investeringar direkt ur statens budget med ett statligt ägt aktiebolag. Detta aktiebolag kom att under 60 och 70-talet, på grund av kapacitetsexpansion på förortsbanor och bygget av de nya stambanorna (Shinkansen) få en mycket stor skuld vilken åt upp alla intäkter varpå man började stänga många lantliga bibanor och liknande, vilket misslyckades med att återupprätta positiv vinst till aktiebolaget. Ehuru efter ytterligare omstruktureringar vilka genomfördes under förberedelserna till privatiseringen blev företaget åter vinstdrivande, och gick med ökade vinster från 1984 fram till ’87, på grund utav att staten övertagit en majoritet av skulderna.

      Med andra ord blev den ytterligare privatiserade järnvägen profitabel för det nya företaget endast därför att staten tog över de skulder som annars skulle tyngt dem och bör med andra ord anses som statliga allmosor till privat industri.

      Denna historia har vissa likheter med det förfall som kan bevittnas i Sverige; den största skillnaden är att JR-gruppens företag fortfarande ansvarar för sin egen infrastruktur och således har större direkt inflytande däröver än det kaos som råder i Europa efter de förkastliga beslut som påtvingats samtliga järnvägar i Europa i och med EU direktiv 96/41 (även om det förtjänar nämnas att Sverige frivilligt separerade underhåll-byggnation och trafik redan 1988 då Banverket skapades, långt innan det blev påtvingat från EU-håll). Det förtjänar också att poängteras att biljettpriserna på de Japanska järnvägarna efter privatiseringen gått upp med ungefär 400%, vilket är ungefär samma utveckling som vi har sett här i Sverige och även i Storbritannien i och med privatiseringen av British Rail.

      • Tack för den initierade genomgången!
        Jag försöker förstå de ekonomiska sambanden men klarar inte riktigt av det, då den stora prisökningen för resandet resp försämrade servicenivån blivit resultat när man som delargument för privatisering angivit att priserna som en konsekvens av privatisering skulle bli lägre?! Dvs det sedvanliga argumentet som gäller vid all privatisering för att sedan fallera. Men om vi nu fått ungefär samma biljettprisuppgång här som i Japan är det ju mycket märkligt att servicenivån fortfarande kan hållas på perfekt nivå i Japan, och överhuvudtaget inte existera hos oss?! Kanske begrep jag inte riktigt alla detaljer i din genomgång?

        • Själva poängen är att säkerhetskulturen är mera strikt, tillika har då JR inflytande över infrastrukturen och således en integrerad kommunikationsstruktur, något som saknas i Sverige. Vi ser detta mycket tydligt då något teknisk fel, en nedriven kontaktledning någonstans, och alla inblandade instanser bara skyller på varandra; och sedan tar det 4 timmar för de som nu tagit över banverkets underhållsverksamhet att bara ta sig till platsen och börja göra något åt det.

          Att priserna gått upp beror på att när de privatiserades tolererades inte längre subventioner. Pendeltågen i Japan hade t.ex. sina biljettpriser subventionerade med 85-90% för att öka resande och uppmuntra till användande av dem.

          Men för att tala om service: Det är sant att punktligheten är det ingenting fel på även idag – beroende på bra kommunaktionsstruktur, infrastruktursansvar och säkerhetskultur – men det bör poängteras att många små bibanor helt stängts ned, t.ex. har järnvägsnätet i Hokkaido sedan 1990 minskat med över 100 mil, och många små lantliga banor har fått mindre frekventa avgångar som följd av privatiseringen, eftersom de inte har samma politiskt angivna ansvar som tidigare JNR.

          Om vi då menar punktlighet, så har saker inte försämrats utan ligger kvar på ungefär samma nivå, som är mycket god; men när det kommer till frekvensen på avgångar, framför allt för mindre bibanor och dylikt, har den minskat dramatiskt.

          Av JR gruppens 7 företag, av vilka 6 är regionala monopol på fjärrtrafik och den sjunde är JR Gods, är 3 i privat ägo och de resterande ägs fortfarande av staten. Varför ägs de fortfarande av staten? Därför att de inte är vinstdrivande i sig. De tre största företagen, JR Central, JR Väst och JR Öst, som svarar för de största storstadsregionerna, är de enda som blivit privatiserade till fullo, därför att de var de som varit kapabla att producera en positiv inkomst. JR Gods har vissa år gått med vinst medan andra inte, något som fått ledningen att minska ännu mer på antalet tåg som körs – och det bör här nämnas att mängden gods som går via järnväg i Japan är relativt mycket liten.

          Jag tror även att resandet på många mindre bibanor har minskat i och med de höga priserna, som gör det nästan billigare att åka med egen bil, något som sedan blivit en självförverkligande profetia när man sedan använder detta som argument för att minska trafiken längs dessa.

          • Återigen tack. Vad kul med någon som har reell kunskap i ämnet. Nu förstår jag mer och inser än tydligare att ansvariga i Sverige, med den fullständiga omställning tågtrafiken genomgått och går, borde göra ordentliga studier av och studiebesök i Japan, tillika hyra in japanska konsulter som kan hjälpa till att få ordning på eländet här. De små banorna och sträckorna har ju svenskarna redan själva lyckats klara av, men att få ordning på de kvarvarande verksamheterna vore ju åtminstone någonting. Vad gäller Japan kan väl även tänkas att Japansk mentalitet och kultur spelar in en hel del. Och då återkommer vi till ursprunget för dessa kommentarer nämligen ledningen. Vårt lands ledning har lyckats så bra med sin taktik att tillräckligt stora delar av befolkningen nu inte längre bryr sig eller klarar av att få rätsida på bla sådana här, för landets funktion, väsentliga faciliteter, utan som en självklarhet endast ser till att sko sig själva i möjligaste mån istället för att solidaritskt hjälpa varandra. Man har till stora delar lyckats genomföra koncepten ’Sköt dig själv och skit i andra’ samt ’Bättre rik och frisk än fattig och sjuk’ dvs den allt genomsyrande empatilösheten, hävdar jag med viss envishet.

  6. Om det hade varit en liten blond och blåögd tjej tror ni att hon då hade blivit avslängd?

  7. Slänga av en flicka för att hon inte kan uppvisa någon biljett. Ironiskt med tanke på alla som haft biljett när SJ inte kunnat uppvisa något tåg.