Max cylindervolym på MC


För snart ett år sedan skrev jag och berättade hur jag hittade en döende kvinna i Muskötunneln. Hon hade, liksom många andra, gjort ett förarmisstag och ingenting hade kunnat rädda hennes liv.

DN: ” Det är nära tjugo gånger så hög risk att dö på motorcykel som i bil. Ändå har antalet mc-ägare fördubblats på tio år, och de blir allt äldre. I år fyller den genomsnittlige mc-ägaren 50 år.”

När jag skrev om detta så fick jag följande kommentar från en läsare som heter Andrea:
”Visst får man funderingar på vad som är värt här i livet. Förlorade min pojkvän i en mc-olycka just precis när vi hade ordnat upp allt runt oss och skulle börja ett liv tillsammans med allt vad det innebär med giftermål, barn osv. En sommarkväll kom han aldrig hem igen. Han skulle åka ut och köpa mysmat tills jag kom hem från jobbet. Vi ses ikväll då älskling var det sista som sades.”

Sådant sätter sig som en klump i magen och jag kan inte låta bli att fundera över dessa motorcyklar och deras prestanda. Idag kan jag åka till en MC-handlare och köpa en motorcykel med en motoreffekt långt över hundra hästkrafter. Detta på en maskin som väger under tvåhundra kilo. DN berättar i sin artikel att det är tjugo gånger högre risk att dö på en motorcykel än att dö i en bilolycka.

Och nej, den olycka jag berättar om inledningsvis är inte den enda jag sett. Tre dödsolyckor har jag sett eller passerat.

Rimligen borde Riksdagen lagstifta att den högsta cylindervolymen på en MC som ska tillåtas är 250 cc. Sedan bör maskinerna ha en


fungerande strypanordning som gör att maxfarten begränsas till några km/t ovanför motorvägsfart.

Det är kul att åka MC, inte tu tal om den saken, men det är faktiskt inte nödvändigt att kunna accelerera från noll till 100 km/t på tre sekunder. Det är lika lite nödvändigt att ha en hoj som har fartresurser på 250 km/t.

Min förra bloggning / DN:s artikel

Andra bloggar om: , , , ,

[tags]Motorcyklar, MC-döden, Fart, Trafik, Politik[/tags]


52 svar till “Max cylindervolym på MC”

  1. Se även över B-körkort med automatik. Om det är några som vidareutbildar sig för sitt fordon så är det väl ändå motorcyklisterna via SMC. Sen håller jag med signaturen Leif ovan, fixa fram några banor där de som vill vrida på lite extra kan hålla till. Kurviga småvägar är ändå skönast.

    Om det är något som det borde vara förbud på är det väl ändå på personer som köper bilar utan fungerande blinkers och därmed byter fil utan minsta förvarning. Eller medelålders gubbar som ligger 2 meter bakom en och trycker med sin nya fin bil trots att det inte finns utrymme att köra om.

    Det är ett väldigt hårt trafikklimat där ute emellanåt och visst finns det mc-förare som kör som svin. Jag vill dock hävda att de som är mest farliga för sina medmänniskor är trots allt svenssonbilisterna som käkar, pratar i mobilen, pillar på bilstereon och annat samtidigt som de kör och sicksackar mellan filerna, i sista sekund kommer på att ”hoppsan, här skulle jag visst svänga vänster” på landsväg eller bara slänger ett nonchalant öga höger/vänster innan de kör ut från sin anslutande väg med väjnings-/stopplikt. På hoj är det fullständig koncentration som gäller, hela tiden. Så när blir det förbud mot bilar?

  2. LasseThn, informationen du söker finns på SMC, Sveriges motorcyklisters centralorganisation:s hemsida, artikeln är daterad 26 mars. Där finns även en länk till tidningen ridsports hemsida, där artikeln likaledes har publicerats.