Max cylindervolym på MC


För snart ett år sedan skrev jag och berättade hur jag hittade en döende kvinna i Muskötunneln. Hon hade, liksom många andra, gjort ett förarmisstag och ingenting hade kunnat rädda hennes liv.

DN: ” Det är nära tjugo gånger så hög risk att dö på motorcykel som i bil. Ändå har antalet mc-ägare fördubblats på tio år, och de blir allt äldre. I år fyller den genomsnittlige mc-ägaren 50 år.”

När jag skrev om detta så fick jag följande kommentar från en läsare som heter Andrea:
”Visst får man funderingar på vad som är värt här i livet. Förlorade min pojkvän i en mc-olycka just precis när vi hade ordnat upp allt runt oss och skulle börja ett liv tillsammans med allt vad det innebär med giftermål, barn osv. En sommarkväll kom han aldrig hem igen. Han skulle åka ut och köpa mysmat tills jag kom hem från jobbet. Vi ses ikväll då älskling var det sista som sades.”

Sådant sätter sig som en klump i magen och jag kan inte låta bli att fundera över dessa motorcyklar och deras prestanda. Idag kan jag åka till en MC-handlare och köpa en motorcykel med en motoreffekt långt över hundra hästkrafter. Detta på en maskin som väger under tvåhundra kilo. DN berättar i sin artikel att det är tjugo gånger högre risk att dö på en motorcykel än att dö i en bilolycka.

Och nej, den olycka jag berättar om inledningsvis är inte den enda jag sett. Tre dödsolyckor har jag sett eller passerat.

Rimligen borde Riksdagen lagstifta att den högsta cylindervolymen på en MC som ska tillåtas är 250 cc. Sedan bör maskinerna ha en


fungerande strypanordning som gör att maxfarten begränsas till några km/t ovanför motorvägsfart.

Det är kul att åka MC, inte tu tal om den saken, men det är faktiskt inte nödvändigt att kunna accelerera från noll till 100 km/t på tre sekunder. Det är lika lite nödvändigt att ha en hoj som har fartresurser på 250 km/t.

Min förra bloggning / DN:s artikel

Andra bloggar om: , , , ,

[tags]Motorcyklar, MC-döden, Fart, Trafik, Politik[/tags]


52 svar till “Max cylindervolym på MC”

  1. Vadå ”nödvändigt”?

    Är det nödvändigt att klättra i berg? Eller att sportdyka (farligare än MC)? Eller att bada, vilket leder till ett stort antal dödolyckor årligen?

    I ett civilicerat samhälle respekteras individens fria val. En del av oss väljer att göra såndat som har något större risker än de genomsnittliga aktiviteterna. Därför att det är roligt. Därför att det ger frihetskänsla.

    Det har ingen annan med att göra.

    Livet är farligt. Det slutar med att man dör. Och man kan ingenting ta med sig. Inte ens sin självbelåtna beskäftighet.

  2. Det är nog snarare effekten och inte cylindervolymen som avgör hur farlig en motorcykel är i olycksstatistiken.

  3. Vi borde införa utegångsförbud efter klockan 21 också. Samt förbjuda actionfilmer! Man borde införa licens på köksknivar och även införa hjälmtvång i bilar.

    Du måste vara världens tråkigaste människa, tamifan!

  4. Vad bra, som vi vet så är ju ALLA mc-förare oansvariga i trafiken…eller inte.

    Idén är värdelös, om man krockar i 140 så spelar det inte så stor roll om det tog 4 eller 20 sekunder att accelerera till den hastigheten.

    Förresten, hur många dör av tex röking varje år?

  5. Och då antar jag att du skall förbjuda sportbilar med?

    I övrigt har jag en Aprilia 250 kubik som gör 0-100 på runt 3 sekunder.

    Turboladdning på den och jag har över 100 hästar i den med. Lycka till med ditt klantiga lagförslag.

  6. :-)

    ”Du måste vara världens tråkigaste människa, tamifan!”

    Kanske, svårt att bedöma. Men jag har kört över 200 km/t med motorcykel – i Sverige och på landsväg. Och jag blev ifrånåkt av en annan snubbe på en Yskramlaha FZR.

    Klart är att sådant är tråkigt…

    Men nöjet med MC-åkande handlar inte bara om att skrynkla asfalt eller åka på bakhjulet. En MC är som roligast på kurviga asfalterade vägar, och till det behöver man ingen Hayabusa.

  7. Jinge fönekar sig inte.
    Förbjud allt som inte Partiet uttryckligen tillåter.
    Vad kommer härnäst ur Partiets tanke(s)medja med Mona som boss?
    Obligatoriska stötdämpande kuddar för gångtrafikanter?

  8. Nästa fråga är ju hur de med (dvs 98% av mc-populationen) en mc med motor större än 250cc skall göra om någon skyfflar igenom lagförslaget?

    Jaså? Du tänkte inte på det….

  9. Först och främst så vill jag säga att det jag tycker illa om alla förslag i stil med begränsa hit, stoppa dit, saker ska förbjudas här och försvåras där.

    Nu diskuteras MC och någon tycker att en begränsning av cylindervolymen är rätt väg att gå för då kan vi spara ett par liv per år enligt honom.
    Visst, kansske är det så men jag är helt säker på att alla som klarar av att ta ett körkort för MC också kan tillgodogöra sig all den information som finns och sen själva bestämma vad som är rätt för dom.

    Denne Jinge anser att 250cc räcker för alla upptänkliga ändamål en tvåhjuling kan användas till, jag tror att den åsikten kommer utifrån en väldigt begränad världsbild.
    Han anser att MC ska brukas på små kurviga vägar för ”där är en MC som roligast”
    Visst, säg det till alla dom som anser att Drag Race är roligast, säg det till Polisen eller MC-budet som har motorcykeln som arbetsredskap, säg det till Rossi och grabbarna, förklara det för alla som kör Paris-Dakar, hur långe ska jag hålla på?

    Jag personligen håller inte med då jag åker långt och länge varje år på motorcykel, en 250 skulle vara plågssam för mig då min körstil inte är att ”plåga” maskinen hela tiden utan giller den avslappnade och säkra körning som en stor lugn motor ger.

    Att förbjuda en viss maskintyp för att några gör illa sig på den varje år är löjligt. Alla som sätter sig påen hoj gör det som ett aktivt val, ingen blir lurad, lockad eller påtvingad att köpa en MC av en viss typ.
    Alla i Sverige boende har ett fri vilja och kan välja själva, vem är du Jinge att ta denna fria vilja ifrån oss, ifrån mig, bara för att du föredrar något annat än vad jag gör?

  10. När vi ändå håller på och ska inskränka medborgarens rättigheter så tycker jag vi lika gärna kan förbjuda rättigheten att få uttrycka sin åsikt likt denna blogg också. Som jag ser det är brottet lika illa, vi agerar överförmyndare åt människor som själva ska få välja hur de vill leva sina liv, det kan inte en myndighet avgöra.

  11. Man blir ju mörkrädd av alla dessa lagar och förbud. Snart är det väl förbjudet att ha sex med lampan tänd i detta land.

  12. Jinge:
    Den lag som du föreslår kommer inte att vara särdeles effektiv. För att få bort motorcykelolyckorna krävs det nog totalförbud. Och det vore väl mer våld än nöden kräver? Nej, lägg avgörandet i motorcykelåkarnas egna händer genom att låta de som skadas vid motorcykelåkning själva stå för sina sjukvårds- och rehabiliteringskostnader. Det skulle nog inte stå på värst länge innan även den mest fartblinde började reflektera över konsekvenserna av alltför stor risktagning i trafiken. Gissa om det skulle bli stark opposition mot en sådan lag.

  13. Jämrans vilka ömma tår jag trampat på då.

    Det fanns två vettiga synpunkter som jag ska kommentera. Beträffande att 98% av alla MC har mer cylindervolym än 250 cc. Det är möjligt, men en sådan regel måste ju ha framförhållning. En lag borde isf gälla från år 2015 eller så. Och nya hojar med större cylindervolym borde inte få säljas från och med 18 månader så att MC-handlarna hinner sälja ut.

    Ok, jag har förståelse för att det är trevligt med ett ordentligt vridmoment när man åker landsväg. Möjligen så är inte just cylindervolymen det man ska åtgärda, det kan lika gärna vara någon typ av strypning av bränsletillförseln när hojen gör 10 km/t mer än vad som är maxhastigheten i landet.

    Polisens tjänstemotorcyklar ska givetvis inte ha några effektbegränsande tillsatser.

    Och min uppfattnings ursprung? Jo dels det jag skrev. Det är ingen höjdare att upptäcka en ung flicka i Muskötunneln. Hon dog när jag kom fram och det fanns ingen annan bilist där före mig. Jag har för mig att jag berättade varför hon dog i den bloggpost jag länkar till.

    Sedan har jag blivit ögonvittne till ett par MC-olyckor, och sedan kommit fram till olyckor som just inträffat. Det har inte avskräckt mig från att åka MC, men visst har det fått mig att reflektera.

    Det tycker jag ni borde göra oxo!

  14. Men vad bra, då kan Kalle behålla sin gamla Hayabusa i minst 60 år. Hayabusan som skitar ned miljön enormt kontra nyare (euro3-anpassade) hojar eftersom ingen ny mc kommer ha i närheten av dess prestanda någonsin om ditt förslag går igenom.

    Du inser väl själv hur dumt det här blir i praktiken?

    Jag köper att du mår dåligt när du ser en död människa efter en mc-olycka. Själv har jag sett en person dö under ett försök att simma för långt. Men jag förbjuder ju inte simning för det. Vi lever i en demokrati, försök inte hindra mitt intresse.

  15. Låt mig gissa…..Du har aldrig ens varit i närheten av en motorcykel. Vem vet, kan vara farligt, den kanske kan välta över dig. Slutar aldrig att förvånas över folk som inte vet något om ett ämne alltid måste uttrycka sin åsikt. Förvisso så har vi yttrandefrihet. Men du vet väl vad som sägs om åsikter, alla har dem, precis som rövhål.

    Enligt ditt förslag så tycker jag också att vi borde förbjuda alla bilar som har en toppfart över gällande motorvägshastighet. Eller varför inte helt enkelt alla fordon. Tänk på en cyklist i nerförsbacka på en 30 väg. Ajaj, lätt att det blir en föröverträdelse där…

    Orkar annars inte skriva mer men håller men det första inlägget. Människor kommer alltid att ta risker och eftersom vi lever i ett fritt land har ingen rätten att förbjuda oss det.

  16. Ska det även förbjudas bilar som accelererar väldigt snabbt? Ta en vanlig Volvo V70, kommer ju upp i 100km/h under 10sek, och den går väl i kanske 220km/h (osäkra siffror, men det är i de regionerna i alla fall). Ska man inte få köpa och köra en helt vanlig Volvo V70? Och nu pratar jag inte om någon värsting variant, utan den med minsta motorn.

    Folk kommer ändå köra sina hojar, inte fan kommer ja sälja min för att det, efter att jag precis köpt den, kommer ett löjligt begränsande..

    Jag ser en framtid med många ”gangsters” som åker runt på sina 1000-kubikare (givetvis utan försäkring då mc’n är olaglig)..

    Är väl bättre att försöka påverka förare att ta det lugnare, och kanske även försöka få bilister att vara mer uppmärksamma, de har ju nån slags vinter dvala såhär efter vintern.

  17. Förbjud alla bloggare som är förbudsivrare!
    De utsätter sig själva för en betydligt högre risk än att köra mc. De sitter där och försakar sin hälsa genom att inte röra på sig och äter skitmat och blir feta. De dyra vårdkostnaderna får vi andra i samhället stå för.

    Jag har gått omkring på sjukhus överfulla med människor som dör pga försakad hälsa. Det är fruktansvärt att tusentals och åter tusentals människor får sätta livet till varje år i Stockholm pga brist på motion och överviktsrelaterade sjukdomar. Dags att tvånginternera de som inte sköter hälsan?

    Vem ser förresten på vilket sätt VV ljuger med grafen på statistik över dödsolyckorna? Fy fan att ett statligt verk medvetet manipulerar fakta för att de ska få rätt i sina teser. (hint: kolla y-axelns gradering för antal hojjar och eventuell tänkt gradering av dödsolyckorna).

    Det grafen verkligen visar är att dödsolyckorna blir färre per mc i trafik. Dödsolyckorna har inte alls ökat i den utsträckning som antalet mc har.

  18. Jinge. Gå till närsta sjukhus och se vad människor dör av. Så får du lite perspektiv till dödsolyckan på mc som du var först till. Annars har SCB ett bra statistiskt material vad människor dör av. Försök att undvik gå i fällan att bli en total trygghetsnarkoman!

  19. Jag tycker man skall förbjuda Bloggare – åtminstone de som har en massa konstiga förslag och uppfattningar!

    Ditt förslag är nog mer en önskedröm. Det är attityden till körningen man måste försöka ändra på.

    Om hojen skulle vara strypt till max 120 km/h. Det betyder att någon då kan köra 100-120 på 50- eller 30-väg. Är det bra?

    Hur bra tror du att det är vid en omkörning att inte kunna accelerara om snabbt utan krypa förbi, 10 km/h snabbare, och riskera frontalkrocka.

    Ska man ta fram styrmedel skall man göra det riktigt och styra alla fordon centralt i rätt hastighet, rätt avstånd o s v att individen inte kan göra fel (ungefär enskilda tågfarkoster).
    Vill du ha det så på din bil också?

  20. jag är inte mc åkare men jag har ett tycke.

    japanska mc är som vackra flickor häliga och upphetsande att titta på men mycket faliga att sitta på.

    jag har haft ab kort sen 73 ingen erfarenhet alls av mc men jag kan idag köpa vilken tung mc som helst och köra utan några som helst förar prov,VANSINIGT så dj dum är jag inte att jag skulle försöka ens.

    jag håller med om att i sverige är allt förbjudet utom det som utryckligen är tillåtet och det är inte mycket i gämförelse mot övriga världen eu,

    det är inte eu moppen det är fel på utan föraren som är falig

    det är inte en pistol eller revolver som är falig utan skutten bakom vapnet

    det är inte mc som är falig utan föraren som håller i styret

    och det är i de flesta fall en billist inblandad som har gjort ett misstag MEN det ät mopidisten eller mc föaren som får ta smällen.

    mvh
    sune

  21. Hade jag skrivit samma sak i december-januari så hade ingen kommenterat saken.. :) Nu tycks alla MC-vildar sitta på jobbet och surfa på bloggar i.s.f. att jobba. Illa.. :)

    Någon skrev att jag var rädd att få en MC över mig? Jodå, jag HAR klivit av på fel sida vid en vägkant. Klantigt och givetvis oerfaret. Yamma FZ väger en del och blinkerglasen var INTE billiga.

    Men jag har oxo varit nära att få en hoj i huvudet vid ett annat tillfälle. Det var förra våren (april) när en pajsare på en urläcker sprillans ny Ducati skulle stila för sina kompisar och åka bakhjul. Det gick inget vidare kan jag berätta. Ett par bilister klarade sig från att träffas av den studsande Ducatin, jag likaså. Lyckligtvis klarade sig snubben bra pga overallen. Han fick sitta på ett räcke i 20 minuter sedan kunde han röra sig hyfsat. Men hojen smulades under samma räcke.

    En kille från Västerhaninge dog igår 37 år gammal. Körde rakt in i svängande bil (bild i AB) och själv har jag hållt på att krocka med en älg i Värmland i 130-140 knyck. En hare har jag oxo lyckats missa.

    Någon hävdade – betala egna sjukvårdskostnader. Ja det är en bra idé. Försäkringsbolagen får betala 100 % av MC-åkare skador, det skulle nog stilla vissa vildhjärnor. Men man blir fundersam när smågrabbar kommer älgande på fyran, växlar till trean och burkar sig igenom rondellerna här utanför. Det är 50 km/t som råder här. Var och en kan beräkna ungefärlig fart när man växlar NER till trean för att klara rondellen burkandes.

    Ok. Ni sitter inne och HATAR att ni inte sitter på er Skramlazaki eller Skramlaha. Det kan ni gott ha tycker jag. Hellre ett antal surkart som gnäller än döda surkart.

    Thats IT som datanördarna säger.

  22. Dagens fånigaste kommentar kommer från Karl-Johan.

    ” Visst, säg det till alla dom som anser att Drag Race är roligast, säg det till Polisen eller MC-budet som har motorcykeln som arbetsredskap, säg det till Rossi och grabbarna, förklara det för alla som kör Paris-Dakar, hur långe ska jag hålla på?”

    Rossi och dragrace? Jag har t.ex. aldrig sett en Top Fuel på landsväg, och Rossi & Co hålls inom inhägnat område. Fast visst skulle det gagna motorutvecklingen om alla motorer i dessa sammanhang oxo fick en begränsad cylindervolym.

  23. Jag tycker att den här diskussionen är lite distanslös. Min brorsson Daniel begravdes i slutet av maj förra året. Han var nitton år gammal och riktigt puttrade av livslust och hade hela livet framför sig.

    Under sig hade han en SuzukiI 1300 Hayabusa.

    Han kommer aldrig tillbaka men det kan ALDRIG bli fel att diskutera vad man ska göra åt MC-döden.

  24. Hmm, här kommer min kopp te…

    Jag har väldigt svårt att tycka att denna typen av förslag är vettiga vilket även riksdagen tyckte en gång (1976 tror jag). Att människor dör när de försöker att leva genom att göra det de älskar kommer att fortsätta att inträffa även om motorcyklar inte går fortare än 120 km/h och det kommer också att inträffa om motorcyklar förbjuds helt. När man ser till hur många som faktiskt förolyckas varje år (ca 40-60) i mc-olyckor så tycker jag att man bör ställa det i förhållande till andra orsaker till att människor dör i förtid. Är det inte mer samhällsekonomiskt viktigt att få ner antalet självmord? Tobak och alkohol dödar långt fler än 40-60 personer varje år och dessa substanser invalidiserar också långt fler människor varje år än vad motorcyklismen mäktar med.

    För övrigt undrar jag vad det är som gör en motorcykel farlig, är det effekt eller topphastighet? Det skulle inte jag tro, utan det är idioten som styr motorcykeln som gör den farlig. Dessa personerna som buskör i trafik med sina effektstinna motorcyklar kommer att göra precis samma sak med alla andra fordon de har, om det så bara är en sparkcykel så ska du se att de kommer att kunna ställa till det för sig.

    Nej, förbudsiver är bara att lura sig själv. Hjälp istället mc-klubbar/föreningar att skapa platser där det inte finns några trottoarkanter, bilar och fotgängare så kan mc-förare busköra hur mycket de vill och riskerar ingen annan än sig själv.

  25. Jag vill bara kort kommentera inlägg 12 där Jinge uppmanar till reflektion, det vill jag också göra.

    Att tänka först och handla sen är den egenskap som skiljer oss från de andra djuren här på planeten som i princip undantagsläst bara reagerar på intryck och handlar enligt instinkter.
    Om alla tänkte först så skulle vi slippa många tråkiga händelser.
    Vi skulle slippa kravaller efter fotbollsmatcher (förbjud fotbollsmatcher med publik enligt Jinge’s resonemang), vi skulle slippa dessa fotografer som ränner efter kändisar då de försöker ha ett ”normalt” liv (förbjud fotografer på allmän plats enligt Jinges resonemang).
    När vi ändå förbjuder saker, förbjud all idrott som resulterar med personskador och sjukskrivningar som följd, förmodligen ett större samhällsekonomiskt problem än ett fåtal mc-olyckor varje år. Förbjud tobak, alkohol samt fett, salt och livsmedel med mycket socker.

    För att förhindra barnmisshandel (en mycket mer otäck händelse än en olycka) så kanske vi skulle införa barnförbud för par som inte fått myndigheternas godkännande.

    Vi kan hålla på hur länge som helst, så länge som vi har åsikter som går isär så kommer förslag vi inte gillar att dyka upp.

    Att hastighetsbegränsa en MC till 120 km/h skulle bara minska olyckorna på landsvägen, i stan är 120km/h för fort, altså måste vi hålla reda på alla fordon, vart dom befinner sig, rådande hastighetsbegränsning där samt kontinuerligt övervaka alla hela tiden. Ett för mig skrämmande och helt oacceptabelt scenario där tankarna leder till George Orwells 1984, eller den något mordernare Minority Report där storebror ser allt och på ett högst stötande sätt lägger sig i den enskilde individens liv.

    Jag kommer aldrig att acceptera en begränsning, jag kommer att göra vad jag kan för att få fortsätta leva mitt liv som jag vill. Jag kommer att försöka ta största möjliga hänsyn till mina medmäniskor och den natur vi lever i och jag kommer att med kraft bekämpa alla som vill ta möjligheten till det ifrån mig.
    Det gäller inte bara den här frågan utan allt som rör mitt och min familjs liv.

  26. Allt tal om förbudshets och så känns oerhört löjligt.

    Det är nu faktiskt så att vare sig ni insett det eller inte så lever vi gemensamt i ett samhälle. I ett samhälle så är man tvungen att ge upp några av sina privilegier för de allmännas bästa.

    Vi har begränsat spriten för att hänsynen till omgivningen måste gå före individens njutning. Vi har hastighetsbegränsningar på vägarna efter som allas säkerhet måste gå före individens behov av adrenalin. Jag ser inget orimligt i att kraftigt begränsa motorcyklarnas effekt. Ett litet antal MC-fanatiker får helt enkelt hitta andra utlopp, till förmån för oss andra.

    Vill man så kan man flytta till grönland eller nåt annat ställe där man kan bo ensam. Där kan ni köra hur fort ni vill. Men så länge ni bor i ett samhälle tillsammans med andra så får man alltid vara beredd att kompromissa.

  27. Replik på inlägg 22.

    Japp, jag är fånig men jag har varit på diverse motorevenemang och sett att det inte bara är Top Fuel på Dragrace-tävlingar utan även mängder med motorentusiaster som kör med samma maskin på gata och bana då alla kanske inte har råd med två.
    Åk på valfri bandag och se intresset snabba MC, de flesta fullt gatlegala som körs dit och tillbaka från banan. Jag namngav inte Rossi för att jag hävdar att han och hans medtävlare kör på gatan med samma hojar som dom tävlar med utan för att göra en, för de flesta, klar koppling till Road Racing.

    Med detta inlägg så avslutar jag min aktivitet här då jag ska åka och jobba.

  28. Vad många av dem som kommenterat uppenbarligen inte fattat är att vår nya regering redan har börjat jobba på att i praktiken stoppa de snabbaste och häftigaste hojarna. Med de nya försäkringsreglerna för trafikförsäkringen så kommer de flesta inte att ha råd att köra de häftigaste motorcyklarna.

  29. Absolut ska MC-döden diskuteras, och Jinge lyckas ju perfekt nu när han fått igång en debatt iom ett lite korkat, men ändock, förslag.

    Självklart sörjer man en nära vän som försvunnit i samband med MC-åkning. Men samtidigt så vet _alla_ som sätter sig på en MC att det är en medvetet ökad risk vi utsätter oss för. Valet att ta den risken har vi redan gjort den stund vi sätter oss på hojen.

    Majoriteten av alla MC-olyckor är singelolyckor (om jag minns min statistik rätt). Hur detta ska lösas iom att begränsa toppfart och cylindervolym vet jag inte. 120km/h gör nog minst lika ont som 160km/h om man lägger hojen i en kurva med en bergvägg bakom på grund av att jag inte kunde bedömda underlag och omgivning på rätt sätt. Ansvaret ligger helt och hållet på föraren av hojen i detta fall. Det är som Sune Enhörning sa, det är inte hojen som är farlig, utan den som kör den. Allt i framförandet av MC är en riskbedömning, ”kommer bilen svänga ut framför mig?”, ”kommer kruvan tajta till mitt i?”. Allt handlar om att bedömma riskerna. Givetvis kan det inträffa olyckor ändå, pga att riskerna dyker upp så sent att det inte går att reagera. Men hur skiljer sig det mot att befinna sig i trafiken på annat sätt?

    SMC har de senaste åren drivit en lyckad kampanj för att få ner antalet olyckor på MC, de har lyckats väl tycker jag. Olyckorna minskar stadigt, men de är fortfarande för många, det kommer de alltid vara då strävan måste vara att nå nollnivå (även om det rimligen inte lyckas, så ska målet ändå vara det).

    Medvetenhet bland _alla_ trafikanter är det som jag tror på. Det här går inte ensidigt att beskylla hojförarna för. Vi är fler i trafiken än bara dem…

  30. Ar MC-akare sen flera ar och jobbar aven i branchen. Det ar verkligen trist att alltid hoera samma ensidiga anti-MC propaganda varje ar och det ar inte bara i Sverige utan i hela Europa.

    2004 gjordes en detaljerad studie av trafikolyckor mellan MC och bil:

    http://www.accidentresearch.ch/home/abw_res_acc_wild/abw_res_acc_wild_2004.htm

    Det ar intressant lasning, haer ar nagra exempel:

    ”Two thirds of motorbike accidents are not caused by the motorcyclists themselves. A lot of them are caused by cars, typically because the car driver has not noticed a motorcyclist or has wrongly estimated the motorbike’s speed. Most accidents happen when a car driver crosses over a crossroad, turns or reverses.”

    ”If we look just at car-motorbike collisions, in 72% of cases the fault lies with the car driver.”

    Slutsats, bilar ar farligare an motorcyklar och man borde helt enkelt forbjuda bilar i trafiken…. eller? Sjalvklart inte, men att utbilda bilister att lara sig forsta respekara motorcyklar vore an bra borjan.

  31. Det är intressant att notera att Jinge väljer att inte svara på de inlägg som undrar om andra farliga aktiviteter också skall förbjudas. Som sagt, det är inte nödvändigt att klättra i berg eller sportdyka. Det är inte heller nödvändigt att röka eller dricka alkohol. Var skall vi dra gränsen?

    Det är farligt att börja med sådana förbud. Det leder till en ond cirkel där fler och fler saker skall förbjudas. Nästa gång är det något som ligger dig varmt om hjärtat. Är det lika bra då?

  32. Väldigt trist att Daniel omkom. MEN han hade ingen rätt att åka på en Hayabusa! Iaf inte i Sverige. Tung MC som det är får man ha först vid 22 år eller tidigast vid 20 om man har körkort för mellanmc sedan 18år.

    Vad skulle gjorts för att inte Daniel skulle omkommit? Låst in honom i en fängelsecell? Eller förbjuda alla saker man kan skada sig på?

    MCdöden? Ja människor omkommer. 50 gjorde det på MC förra året. 1.500 tar livet av sig varje år i Sverige. Är det nollvision för antalet döda vi ska ha så får vi helt enkelt förbjuda fortplantningen tills vi hittat lösningen för evigt liv och utan risker.

  33. Varifrån kommer din vilja att så aktivt och markant begränsa den personliga friheten i en fråga som denna? Och hur kommer det sig att du verkar ha skjutit in dig specifikt på motorcyklar?
    Med den logik och de argument du använder behöver ingen personbil ha mer än ca 50 hk och kunna köras fortare än ca 130 km/h. Ett kraftfullt initiativ för begränsning av personbilars prestanda skulle tas emot med öppna armar av miljölobbyn, förutom att en begränsning i den fordonskategorin – fortfarande med din egen logik – kan ha långtgående eller helt omstörtande effekt på antalet trafikskadade/-dödade i vårt land. Varför begränsa dig till motorcyklar?

    Har du någon form av belägg, annat än ett subjektivt tyckande, för att en mekanisk begränsning av hastighet är kopplat till olycksrisk? Det du väljer att bortse från är att en övervägande del av det totala antalet olyckor med motorcyklar inblandade sker i hastigheter upp till dina rekommenderade 120-130 km/h. Det handlar om vänstersvängande fordon, korsningar etc, där din tes om mekanisk hastighetsbegränsning som allmän frälsning faller platt.
    Har du någon form av belägg för att motorstorlek eller -effekt har en relevant koppling till olycksstatistik? Tittar vi på mopeder med 50cc och någon enstaka hästkraft hittar vi drygt 1800 skadade och 8 dödade under 2005 (SIKA), ofta i situationer och hastigheter liknande de som motorcyklister skadas i. Kan du mot bakgrund av det framhärda i att en storleksbegränsning skulle lösa några problem?
    Har du något belägg för att den olycka i Muskötunneln som du använder som exempel har att göra med att den aktuella motorcykelns motorstorlek överskridit 250cc, eller att dess potentiella maxhastighet varit högre än 120-130 km/h?

    Är det inte i själva verket så att du är mycket väl medveten om att motorcyklars mekaniska utförande har väldigt litet med olycksrisk att göra, och att det istället är förarens erfarenhet, riskmedvetande och attityd som är fullkomligt avgörande?

  34. Herregud. Det var det dummaste förslaget jag har hört.
    Stryp alla snabba bilar med då. Och alla Motorcyklar!!
    Kan vi inte sätta fotbojja på alla med så vi vet vart alla går så vi verkligen kan hålla koll på folk.
    Gärna med en GPS med så vi se om någon färdas på ett olagligt sätt.

    Sköt ditt så sköter jag mitt och alla andra sitt.. ok?

  35. ”Det är intressant att notera att Jinge väljer att inte svara på de inlägg som undrar om andra farliga aktiviteter också skall förbjudas.”

    :-) :-)

    Bra Fredrik. Man ska hålla efter uppkäftiga bloggare.. :)

    Svårt att hindra folk från att klättra i berg och sportdyka, ägna sig åt rullskridskoåkning eller störtlopp.

    Men i princip tycker jag att det vore vettigt om dessa betalar sina egna sjukvårdskostnader som någon föreslog. Om det innebär att man måste vara försäkrad om man ska ägna sig åt bergsbestigning så är det ok för mig.

    Vissa äventyrare utsätter sig faktiskt för löjligt stora risker.

  36. Stryp alla snabba bilar med då. Och alla Motorcyklar!!

    Bra idé David. Behöver vi verkligen bilar med mer än 50 hk?

    Oavsett hur man reser och vart så kan man ta sig fram med 50 hästar. Bara stora transportfordon behöver mer. Och miljövänligt går det oxo att göra det.

    Min Citroén 2 CV Sport hade 12,5 HK och den gjorde 70 knyck i nedförbacke, medvind och hemlängtan.

  37. Replik till inlägg 26>

    Martin,
    du ägnar dig åt samma typ av ogrundat tyckande som bloggförfattaren.
    Visst är det då att ett samhälle i mycket bygger på kompromisser och att en del privilegier, som du skriver, behöver begränsas av hänsyn till övriga medmänniskor. Alkohol, narkotika med medföljande brottslighet, vapen, miljöpåverkan etc är sådana exempel. Men du nämner inte med ett ord vad du menar att en effektbegränsning av motorcykelmotorer som sådana skulle innebära i form av hänsynstagande till andra människor. Med bloggförfattarens – och din – logik är exempelvis ridning, dykning, rökning och fetthaltig mat företeelser som i minst lika hög grad (om inte högre) påverkar andra människor. Huruvida en motorcyklist – eller för den delen bilist – har 50 eller 150 hk till sitt förfogande är, hur tråkigt det än kan låta, faktiskt inget som vare sig du Martin eller Jan-Inge Flücht behöver ägna tid eller engagemang åt.

  38. Det här var den roligaste reaktionen på en blogg jag läst på länge Jinge! Du säger det som över nittio procent av svenskarna tycker och reaktionerna här tycks visa att nittio procent anser att du har fel. Lustigt. Men de som tycker som du verkar inte ha hittat hit, inte än i alla fall. Jag måste då berätta att jag också tycker att man gott kan strypa motorcyklar vid max 130 kilometer i timman. Samm borde gälla bilar. Snarare borde man förbjuda bensindrivna motorcyklar om tio år.

  39. Nu håller diskussionen på att spåra ur.

    Blogginlägget handlar om en önskan att begränsa motorstorlek och/eller effekt och/eller maxhastighet hos ett fordonsslag, utan att med ett ord beröra orsak eller verkan av sådana begränsningar. Huruvida ”risksporter” i allmänhet skall bära sina egna sjukvårdskostnader är en helt annan diskussion.

  40. Sverige ar ett land som har tva sasonger vad galler motorcykelakning – nagra knappa manader da vadret tillater och sen en lang host/vinter/var da hojjen star avstalld i garaget och inga motorcyklar syns pa vagarna. Bortsett fran att de flesta mc-akare ar nagot rostiga forsta gangen de startar hojjen i April och salunda gor en del misstag, sa leder sasongsbetoningen till att de flesta bilforare ar fullkomligt ovana vid motorcyklister som medtrafikanter, tittar at kanske ratt hall men ser inte, svanger ratt ut i vagen for en motorcyklist och andra dumheter grundat pa okunnande.

    Losningen ligger inte i mer forbud utan mer utbildning och hogre krav pa alla trafikanter, med betoning pa de fordonsgrupper som representerar den dominanta risken – titta bara pa lastbils- och busschaufforer: De har valdigt harda krav pa sig, med aterkommande tester, darfor att deras fordon av sin natur representerar en hogre risk for skador och dodsfall hos andra parter vid olyckor. Titta bara pa tagkorsningar – taget ar den dominanta risken/hotet, bilaroch andra fordon de potentiella offren. Vilken part har alla sakerhetskontroller, overvakning och personal som overser det hela? Taget – darfor att de, precis som tunga fordon, representerar den dominanta risken i sammanhanget.

    Tyvarr appliceras inte detta pa bilforare, som i manga sammanhang representerar den dominanta risken gentemot motorcyklister, cyklister och fotgangare. Vad jag minns fran den tiden jag tog bilkorkort (-94) sa namndes inte ens motorcyklister i undervisningsmaterialet (men har kan jag ju ha fel). Att undervisa bilforare med utgangspunkten att de representerar den dominanta risken gentemot vissa andra grupper, precis som forare av tyngre fordon ar gentemot dem, samt lagga fokus pa personligt ansvar torde vara en bra mycket battre losning an allehanda forbud och restriktioner. For med Jinge’s logik borde man isafall forbjuda cyklister, eller pa nagot satt stoppa dem fran att cykla snabbare an 20km/t, da de kan skada sig sjalva eller fotgangare.

    Det finns en hel del experiment som tyder pa att fler forbud leder till fler olyckor, och minskar manniskors kansla for hansyn till andra och socialt ansvarstagande. Detta har testats med god effekt i flera stader i Europa. Kort sagt: mer frihet leder till storre ansvar och hansynstagande, med mindre lidande som effekt. Men det kanske later – huga! – alldeles for liberalt i ett land som Sverige dar ett forbud helt enkelt kanns tryggast.

  41. Ännu en pajsare som tror att alla lösningar består i ytterligare förbud. Suck… hur länge orkar de fortsätta??? ”Förbjud allt som är farligt.” Jaha, vet ska då ha mandat att definiera vad som är farligt? ”Alla risktagare ska bära sina egna kostnader”. Dubbelsuck, alla som öht lever är risktagare. Det innebär en risk at födas – utgången är given: man dör. just det: MAN DÖR!! Inskränkta tråkmånsar som Jinge är ofta en farlig faktor i sig själv, eftersom deras idiotiska rop på nya förbud fördunklar själva sakfrågan. dessutom glappar han bredvid mun vad sina egna idiottilltag beträffar: ”jag har kört 200 km/h på landsväg i Sverige”, ”Jag höll 130-140 knyck när jag nästan krockade.” etc etc. Även en motorcykel med en 3.5 hk gräsklipparmotor kan vara – ÄR! – ett farligt fordon om det framföres av en idiot. Fö. kan jag berätta för den som till äventyrs bryr sig att jag har dels en BMW K75, 740 cc och 75 kh, dels en Husqvarna, 250 cc och 22 hk. Om jag hade fört loggbok hade jag nog kunna visa att jag är oftare illa ute med Kvarnan än med Bumsen, vilket visar att det är inte mc’n det kommer an på. Slutsats: Både Jinge och hans katastrofdumma förslag bör förpassas till papperskorgen.

  42. Anders N mfl:
    Att det dör och skadas folk i trafik är mycket beklagligt och jag tycker naturligtvis att man ska försöka komma till rätta med det, men är verkligen förbud och begränsningar vägen att gå? Eller vill ni att alla endast ska ägna sig åt sådana saker som ni råkar tycka är intressanta (och framförallt ofarliga)? Var ska det sluta?

    Det är för mig helt otroligt att man kan sitta och ägna så mycket tid åt ett problem som i det stora hela är ganska marginellt, vi har så mycket större problem i samhället med utanförskap etc som vi/ni skulle kunna ägna oss åt. DÄR kan vi hitta stora samhällsekonomiska vinster!

  43. Slag i luften.
    På den tiden jag tog MC-körkort (vilket ca 10 år sedan) så fick jag veta att MC-förare var den statistiskt sett säkraste gruppen i trafiken. De enda som är ens i närheten av vägverkets säkerhetsmål, och kraftigt underrepresenterade i olycksfallsstatistiken.

    Att straffa/förbjuda de mest ansvarsfulla individerna i trafiken känns rätt onödigt. I så fall är det rimligare med hårdare tag mot oansvariga bilförare och fler alkoholkontroller.

  44. Man har gjort undersökningar men det finns inget statistiskt sammanhang mellan antalet hästkrafter och chansen att råka ut för en olycka. Undersökningen gjordes för att kolla om begränsningen till max 100 hk, som fanns för 10-15 år sedan gjorde någon nytta vilket den inte gjorde varvid den togs bort…

    På SMC:s hemsida kan man läsa att det är 20 gånger farligare att rida häst än det är åka MC, tänk på det innan ni skickar era barn på ridläger än ondgör er över de ”farliga” motorcyklarna. Kanske man skall begränsa storleken på hästarna i stället :-)

  45. Man har gjort undersökningar men det finns inget statistiskt sammanhang mellan antalet hästkrafter och chansen att råka ut för en olycka.
    Inte förvånande. Hästkrafter spelar mindre roll. Krocka med en MC i över 70km/h och du är rökt. Oavsett det är 15 eller 150 hästkrafter.

  46. Suck! Alla dessa överförmyndare som försöker reglera hur andra ska leva.

    När jag var 19-20 år och fortfarande levde i Sverige hade jag en hoj på 750 cc. På väg hem var det en jävel i en volvo som svängde ut framför mig vilken jag krockade med. Jag höll 50 på en 50km/h väg. Hade jag kört 70 hade olyckan troligen aldrig hänt. Hade jag kört 30 hade jag haft tid att stanna, maybe…Det blev en tur till sjukhus i ambulans, hojen skrotad, och mina knän trasiga. Kanske gubbjävlar i volvon som inte tittar hur dom kör borde förbjudas?

    Aret efter promenerade jag på en väggren dvs. i gruset ca. 1.5 – 2 meter från asfalten när en bussjävel körde på mig bakifrån. Igen, en åktur med ambulans. Vafan gjorde bussen i gruset? Jo, föraren somnade vid ratten och han vaknade först när passagerarna skrek att han körde på nån! Som tur var, var det högergavlen på bussen som klippte mig som en jädrans bowlingboll klipper en kägla och käglan (jag) flyger åt höger och inte center på bussen som mejade ner mig. Ska vi förbjuda bussar också?
    Eller vore det lämpligare att titta närmare på vilka som framför fordon?
    Båda gångerna hade jag en änglavakt, det var inte min tur än.

  47. Förbudstänkandet är fel väg anser även jag. Det är människors omdömme och erfarenhet som spelar den största rollen i om olyckan är framme. Det man som mc-förare lär sig ganska snabbt är faktiskt att man får tänka åt bilisterna också. Man får hela tiden överväga vad bilisten framför eller bakom kan tänkas ta sig till. T ex. om man färdas i ett antal fordon i rad så har väldigt ofta bilisten bakom för kort avstånd till mig. En mc stannar oerhört mycket effektivare än bilen vilket man får lära sig på utbildningen. Detta tror jag inte många bilförare ens tänker på. Som många har skrivit redan så är livet ju fullt av faror och det är upp till oss själva att överväga vilka erfarenheter vi tycker ex. vårdslöst mc-åkande är värt om något händer.

  48. Jag körde motorcykel själv under 70 och 80-talen men det var betydligt snällare hk/kg-fördelning än det verkar vara nu förtiden.

    Ett argument som brukar koma upp till motorcykelistens försvar är att bilisten inte sett att det kommer en motorcykel utan kör ut och det smäller. DEt händer säkert också men det är ju inte ovanligt att motorcyklisten ligger 40-50 km över hastighetsbegränsningen. Ska bilisten räkna med detta också?

    Men de motorcyklister man definitivt ska sätta åt är de idioter som inte kan låta bli att vara klåfingriga och pilla på sina ljuddämpare så att de låter som reaplan när de passerar. Jag bodde en tid ganska nära en trafikerad väg och när det kom en sådan idiot förbi kl 5-6 på morgonen önskade jag att jag hade haft en granatkastare på balkongen så jag kunde fälla han i flykten. Men det är väl en del i den personliga friheten det också?

    Att rida skulle vara farligare än att köra motorcykel skulle jag vilja se bevis på.
    Hur många dör per år när de rider jämfört med att motorcykelkörning? Jag tvivlar starkt på att ridningen ”vinner” den tävlingen.

    Men ärligt talat så skiter jag i om de kör ihjäl sig själva så länge de inte skadar andra.

  49. I samband med ridning och hästhantering skadas i storleksordningen 13.000 och dödas ett par personer per år. (KO PM 2003:12)
    Motsvarande siffror för motorcyklister är ca 1100 respektive 45 (SIKA Vägtrafikskador 2005).

    Betydligt fler dödade motorcyklister och betydligt fler skadade ryttare således. Med stor sannolikhet är antalet skadade ryttare ännu större, eftersom hästrelaterade skador inte rapporteras i tillnärmelsevis lika stor omfattning som fordonsrelaterade.

  50. Det som får mig att ledsna på sådana förslag är den KOLLEKTIVA bestraffning som dom utgör.
    För att folk buskör på fel ställen (finns för övrigt dåligt med tillåtna platser)så skall alla
    få smaka på förbuden.
    När nån,några inte kan hålla käften i klassen ,så får alla kvarsittning och i arbetslivet är det lika om några få maskar på jobbet.
    Se till att ta tag i farorna ,bygg banor och
    låt folk busa på bromma , då skulle vi slippa din Ducatiolycka bland folk av ett klantarsle som kör utöver sin förmåga.
    Vi andra LIVSNJUTARE som gillar kurviga småvägar och sköna nerlägg , skulle få fortsätta att utöva våran passion.
    Och framförallt , se till så att körkort med A-automatik ses över och prövas.
    Dom som har dessa kort och kan köra skulle kunna köra vidare i allafall.
    HA dé