FRA och de borgerliga bakåtsträvarna


Nu har vi snart haft högerregering i Sverige i två år, det fattas väl omkring hundra dagar idag. Och sällan har väl Sverige varit på så snabb tillbakagång som nu.

Idag tvingas de politiska ungdomsförbunden agera som lobbygrupper för att förmå sina egna riksdagsledamöter rösta efter sin hjärna i stället för att falla för partipiskan när det gäller de nya spionlagar som ska instiftas i nästa vecka. Det är märkligt att inte riksdags-
ledamöter inser att de ska representera sina väljare, det verkar som om de förlorar den egna viljan i samband med att de tar säte i riksdagen.

Men det är inte bara det, ser man till inflationen så har den inte varit så dramatisk på decennier. Matpriserna går upp och den tusenlapp som högern lovade är nu uppäten av dessa matpriser och andra prisökningar. Den mest dramatiska är troligen bensin-
prisökningen. Idag kostar ett fat olja 138 dollar och absolut ingenting talar för att det priset kommer att sjunka på sikt. Tvärtom, oljeproduktionen har gått ner med trettio procent och samtidigt så förbrukar Kina och Indien kollosalt mycket mer än för bara 5-6 år sedan.

I takt med att oljan börjar ta slut så skulle man kunna tycka att en förutseende regering borde satsa på att bygga ut järnvägsför-
bindelserna och annan spårbunden trafik. Man skulle också kunna räkna med att man samtidigt satsar avsevärda resurser på att bygga ut kärnkraften inklusive sol, vind och vatten. Bilindustrin kommer inom ett par år göra ofantliga satsningar på elbilar, vätgas och andra förnyelsebara bränslen, men det kommer inte att räcka till.

Idag permitterar Finnair 500 personer som en direkt följd av att priserna på flygbränsle har gått upp, samtidigt har ett flertal mindre flygbolag redan gått i konkurs. Och fler konkurser kommer, bara de största och ekonomiskt sundaste flygbolagen kommer att överleva på sikt, eller överleva längst kanske jag borde skriva.

Med högerregeringen så har kollektivtrafiken här i Stockholm blivit rejält mycket dyrare. En bidragande orsak är givetvis att vi har en högerregering även lokalt i både länet och staden. Man behöver verkligen inte vara raketforskare för att inse att järnvägen är både miljömässigt bäst och inom ett antal år – det enda möjliga färdmedlet på längre sträckor. Vi står inför en revolutionsliknande förändring, men högerregeringen tycks inte förstå det, eller så vill de inte.

Av miljöskäl och ekonomiska orsaker så kommer privatbilismen att genomgå en dramatisk omställning. Först och främst kommer det att bli väsentligt färre bilister, men regeringen talar ändå om att bygga ut

kringfartslederna. Egentligen borde man satsa på att bygga ut snabbjärnvägar och satsa på järnvägstrafik även i glesbygd. För bara femtio år sedan kunde man nästan åka tåg vart som helst i vårt avlånga land, idag är det väl kustlinjen norr om Stockholm, och linjerna till Malmö, Göteborg och Oslo som har en hyfsad kapacitet.

Men om femtio ytterligare år kommer det att se annorlunda ut. Det är inte säkert att asfalten återtagits av naturen, det tror jag inte riktigt på, men helt klart är att nittio procent av transporter och resande inte kommer att gå via landsväg.

Hur kommer det sig att inte regeringen inser detta?

Kan det ha att göra med den relativt korta regeringsperioden? Någon annan får ta ansvaret för de tillkortakommanden som regeringen utsätter befolkningen för? Man kan ju tro att det är av samma skäl som man utan att reflektera vill trumma igenom spionlagar mot vanligt folk. Det är gott och väl att ungdoms-
förbunden reagerar på vissa av dumheterna i alla fall, alltid nåt…

DN SvD12 AB Rawia om Libanonit

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]FRA, Storebror, Bodströmsamhället, Spionlagar, Orwell, Miljö, Oljepriset, Inflation, Högerregeringen, Bakåtsträvare, Kollektivtrafik, Luftföroreningar, Oljekris, Växthuseffekten, Klimatförändringar, Järnväg, Politik[/tags]


9 svar till “FRA och de borgerliga bakåtsträvarna”

  1. Jag tror inte att mer kollektivtrafik här skulle göra särksilt mycet för miljön. Miljömässigt sätt så är det Kina och Indien som är problemet. Om jag minns siffrorna rätt så skulle det inte dröja längre än till runt 2015 för Kina att äta upp hela miljövinsten man skulle få ifall man stängde ner hela Tyskland…

    FRA-lagen är riktigt dålig och initerades väl av Bodström och co (när slutade sossar att vara sossar?).

    Dock så kan du inte beskylla varken olje-priser eller mat-priser på den sittande regeringen eftersom det är ett mer globalt problem.

    Förövrigt så hinner det nog gå 3-4 mandatperioder innan ett utbyggande av kollektivtrafik skulle komma till skott – oavsett vilka politiker som har makten och även om de skulle bestämma sig för att dra igång det i förrgår. De är ju inte särskilt snabba, de där politikerna…

  2. Du glömmer uppenbarligen bort att lagen har sin grund från en regeringstid då sossarna låg i lä med både vänstern och miljöpartiet… Lär dig din historia.

  3. @Sami:

    Var står det att jag glömt det? Inlägget är ju tom taggat med Bodströmsamhället… Pucko!

  4. En borgerlig regering kommer aldrig att satsa på spårbunden trafik förrän de kan köra där med sina egna personliga fordon. Eftersom de aldrig, och aldrig kommer att färdas kollektivt, så är det ju inte aktuellt med några sådana satsningar.

    Historien upprepar sig, och inget tycks vi ha lärt oss. Nu kommer det åter ta 10 år att städa upp efter en borgerlig regering.

  5. Moderaterna kommer aldrig att åka kollektivt. De vill inte vistas bland normalt folk. Det är därför de hellre satsar sanslöst stora pengar på vägar som kommer att bli ganska ödsliga när de är färdigbyggda. Det vill dom inte tänka på idag.

  6. Man måste läsa kommentarsreglerna – och följa dem! / Jinge

  7. Asfalten kan nog vara ganska ”reclaimad” om några år, det ingår nämligen en hel del olja i den och redan nu har man iallafall i USA (som proportionerligt drabbats väldigt hårt av oljeprisuppgången eftersom oljan handlas i dollar och de inte haft någon buffert i form av skatt) fått lägga vägarbeten på is för att man inte har råd att lägga asfalt.

    Han miljöministern gjorde ju något utspel häromdagen om att vi behöver satsa massor på spårbunden trafik men det är väl i princip glömt vid det här laget.