Waterfront, en fundering och två bilder




Ifrån det här hållet syns inte terrorattacken mot Centralen, ni vet huset som ser ut som det precis har träffats av en 500-kilosbomb laddad med trotyl, det arkitektoniska missfoster som jag hoppas att huliganer sätter igång att destruera med det snaraste.

När jag tidigare visat mina bilder från katastrofen så meddelade mig den anonyma fotografen att han trodde att arkitekterna hade inspirerats av höghusen vid Sergels torg och Sveavägen. Jag förstod inte vad han menade, men eftersom han är både söderbo och fotograferingskunnig så bad jag om en bild, och den visar jag ovanför dessa rader.

Personligen tror jag att han har rätt, eller i alla fall hoppas att han är något på spåren. För kan inte arkitekterna motivera sin eländiga skapelse på annat sätt så kan de ju alltid hålla med, det var denna siluett de tänkte på. Att 99,9 procent av dem som ser eländet INTE ser det ur den övre vinkeln kanske inte gör något, arkitekterna kan i alla fall hävda att de inte är helt korkade, bara korkade till just 99,9 procent.

Håll med om att den övre bilden skänker frid åt både ögon och sinnen medans den undre bilden föreställande det terrorbombade huliganmålet genast skapar hämndbegär, för hur i hela friden kan det komma sig att arkitekter som är påtända som en majbrasa får ägna sig åt att skapa byggnader som saboterar stadsbilden så totalt?

it Andra om: , , , , ab ex1 dn1 svd1


Ett svar till “Waterfront, en fundering och två bilder”

  1. Tja, felet med hela missfostret är att de höga husdelarna är felproportionerade. Med sin bas borde de vara åtminstone tre gånger högre. Tror dock att plockepinnet kan komma att rasa ihop av sig själv om det börjar blåsa en häftig höststorm.:-)