Stockholms Spårvägar – Vagnhallen – Dagens bilder

Idag skulle jag haft sällskap på mina promenader runt Stockholm, men sällskapet hade fått besök från Göteborg så jag åkte själv in till den kungliga huvudkommunen. Via spårvagn (såklart) tog jag mig ut till Djurgården för att sedan ta mig in till Gamla Stan med Djurgårdsfärjan, men innan jag kom fram till färjeläget så passerade jag spårvagnshallarna som drivs av AB Stockholms Spårvägar. Jag hade läst i tidningen att man endera dagen skulle köra ett antal museivagnar i trafik men var osäker på datumet så jag frågade personalen som befann sig utanför. De berättade att det är i morgon på nationaldagen och att de börjar köra runt tio på förmiddagen. Man får åka med, men jag är osäker på om SL-kortet gäller.

AB Stockholms Spårvägar ägs av Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelning samt av enskilda medlemmar, man skulle nog kunna säga att det startades av ett antal entusiaster och att det idag driver linjen Sergels Torg – Waldemarsudde. För säkerhets skull kanske jag bör tillägga att förarna på vagnarna är utbildare, jag tror att de flesta har arbetat som tunnelbaneförare. Namnet på verksamheten är samma som på dem som drev spårvagns-
trafiken på den tiden jag själv åkte spårvagn till och från Engelbrektsskolan på femtiotalet.

Jag blev överraskande nog inbjuden för att fotografera de museala vagnarna och bilderna här visar en av de äldre. Jag tror att den gick i trafik i Stockholm för bra precis hundra år sedan, som synes stod föraren utomhus och körde, visserligen med ett litet tak men ändå. Ovanstående bild föreställer förarens körkontroll, den svarta spaken tror jag är bromsen. Men jag är inte säker, själva körkontrollen saknar två spakar, antagligen förvaras de på ett säkert ställe då de inte används.

Högerklickar man på bilderna så kan man se dem i större storlek. Jag visar fler bilder på Bilderblogg.se och det är interiörbilder från en något modernare vagn, en vagn som kördes på femtiotalet..

it Andra om: , , , , , , , , , svd12 dn12 ab

  7 comments for “Stockholms Spårvägar – Vagnhallen – Dagens bilder

  1. mo
    5 juni, 2012 at 18:15

    Jag kan inte fatta hur man kunde göra nåt så idiotiskt som att lägga ner spårvagnstrafiken. Var det bilindustrin som….
    Kommer ihåg så förbannad min morfar var över nedläggningen. Han var murare i Stockholm och hade hårda ord och omdömen mot ansvariga politiker, så socialdemokrat han nu ändå var och förblev, tror jag iaf.

    • lingon
      5 juni, 2012 at 21:01

      Mja, det gick ju att behålla spårvagnar både i Peking och Götet. Måste ha varit korkade politiker med huvudena under armarna… Hade de inte förstört genom att lägga ned hade det, med en smula underhåll vilket iofs ingen vet vad det är i dag, funnits ett fint utbyggt spårvägsnät i Eken oxo.

  2. Leif kjellberg
    6 juni, 2012 at 12:10

    Det var väl vid högertrafikomläggningen (. ö en vettig idé) 1967, som man fick för sig att det skulle bli för dyrt att behålla spårvagnarna i innerstan. Man satsade i stället på utbyggnaden av T-banan.
    I mitt tycke är Tvärbanan det bästa som SL har att erbjuda. Gärna för min del mer spårvagnar i stan. Åka ovan jord är klart trevligare, (slipper gärna T-banans spärrsystem/boskapsfållor) och bussar har ständigt ”förseningar på grund av köer”, som det brukar meddelas på hållplatstavlorna, där sådana finns.

    • 6 juni, 2012 at 12:14

      Medhåll, hellre spårvagnar, och kanske trådbussar..

      • Leif kjellberg
        6 juni, 2012 at 19:17

        Med dagens energilagringsteknik, som skiljer sig mycket från 60-talets, behöver varken spårvagnar eller trådbussar oavbrutna kontaktledningar hela vägen. Nutida batterier, utvecklade av bilindustrin, är bra på snabbladdning.

        • 6 juni, 2012 at 20:04

          Sant!

Comments are closed.