Väst hindrar nyhetsförmedling från Syrien


En intervju med den libanesiske journalisten Ghaleb Kandil har fallit i mina händer. Utan att själv kunnat kontrollera alla uppgifter, lika litet som många uppgifter jag läser i dominerande massmedia vill jag publicera den. Jag menar att uppgifterna stämmer väl in i den beskrivning av desinformation etc som är en central punkt i ”unconventional warfare” enligt USA-arméns manualer. Detta har diskuterats mer utförliga i blogginlägg här tidigare. Uppgifterna om EU:s agerande förstärker den massiva kritiken, bland i denna blogg, mot att EU fick Nobels fredspris förra året.
Kandil. untitled

Ghaleb Kandel har nyligen besökt Sverige inbjuden av bland annat palestinska organisationer för att tala om situationen i Libanon och Syrien. När han intervjuas i Järfälla är han på väg till Uppsala för att tala inför Palestinska föreningen.

Han är mycket kritisk till hur myndigheter i bland annat Europa agerar där han menar att kritiska medier censureras. Medan granaterna exploderar på marken i Syrien pågår ett smutsigt propagandakrig i etern. Ledande västnationer, som hyllar principen om press-och yttrandefrihet, censurerar syriska och andra medierna och förbjuder kritiska röster att sända över Europa.

”De använder sig av rena fiffelmetoderna för att censurera medierna”, säger Ghaleb Kandil.
”Mycket av det som händer i världen i dag roterar runt Syrien. Det som händer där är mycket farligt för området och hela världen”,
säger Ghaleb Kandil. Därför är insatserna, inte minst i det pågående propagandakriget, mycket höga, menar han.

Syriska Addouna TV är ett av de bolag som drabbats av censur. Addouna TV är en kanal som anses stå regeringen i Damaskus nära. Redan i september 2011 förde EU upp kanalen på sin sanktionslista och hindrade den från att sända över Europa. Sanktionerna, som många i Europa tror är till för att förh Assad 8al-assad
indra att eliten i vältrar sig i lyx medan folket svälter och lider, används allstå för att censurerar medierna.

Officiellt fördes Adduona TV upp på sanktionslistan för att den ”hetsade till våld mot civilbefolkningen”, ett skäl som Ghaleb Kandil finner närmast skrattretande med tanke på att TV-kanaler som Safa och Ousal kan sända i Europa utan restriktioner. De båda sistnämnda brukar betecknas som wahabitiska tv-kanaler med en extrem hatfull och sekteristisk framtoning.

”Det är uppenbart att det är kritiska medier som censureras”, menar Ghaleb Kandil.

En annan TV-kanal som drabbats är Irans Press-TV, men där använde sig EU av det som Ghaleb Kandil kallar ”fiffelmetoder”. Genom att fObama hök untitledörsvåra finansiella transaktioner mellan Iran och Europa kunde man formellt förbjuda kanalen eftersom avgiften för tillstånd inte inkommit i rätt tid.

Ett tredje knep som används är att beskylla medier för att vara antisemitiska. Det har bland andra drabbat den libanesiska TV stationen Al-Manar som drivs av Hizbollah. Definitionen på vad som är antisemitisk i detta samhang är mycket vid, menar Ghaleb Kandil.

”I princip är alla kritik mot Israel antisemitisk”, säger han.

Inte bara medier utan också andra kommunikationer är viktiga i propagandakriget. Under en längre tid låg en tysk båt utanför Syriens kust och störde/avslyssnade radiokommunikationer. Den försvann när ryska örlogsmän började patrullera området.

I Libanon har den förre premiärministern Saad Hariri fått bygga upp sitt eget privata telekommunikationsnät. Den saudi födde mångmiljardären är son till Rafik Hariri som mördades 2005, ett mord som USA och EU använde som förevändning för att intensifiera kriget mot Syrien.
Hans privata nät används nu bland annat av de så kallade rebellerna i norra Syrien. Hariri riskerar aldrig att hamna på någon sanktionslista i Europa eller USA. Han stöder rätt sida i konflikten och använder sina pengar och investeringar för att hetsa fram och understödja rätt sorts våld.
EU imperialismen imagesCAG76REP

”Man anklagar Hizbollha för att vara en stat i staten i Libanon. Men är det någon som är en stat i staten så är det Hariri”, säger Ghaleb Kandil.

Som medlem i Conseil National l’audiovisuel, ett rådgivande organ i mediefrågor, förbereder han nu ett möte med liknande organisationer i regionen. Man ska där diskutera den europeiska censuren av bland andra syriska medier och hur man ska agera gentemot liknande organisationer i Europa. Redan har franska kollegor besökt hans organisation i Libanon och då gett löfte om att påverka myndigheterna för att censuren ska upphöra. ”Vi har skrivit till dem och påmint om löftet, men inte hört något ännu”, säger Ghaleb Kandil.


i Andra om: , , , ,,, , , , , , , al-Qadia, , , ,, , ,

Middle East Online DN 25/4 Björnbrum 23/5 Russia Today 14/5 om Syriens syn på fredsförhandlingar Gulf Today Nyhetsbanken Reuters om al NusraMiddle East Online 15/5 USA-bloggen 25/5 Israel förbereder nytt anfall mot Syrien 16/5 DN 15/5 Erik Helmerssons ledare Turkiet vill ha flygförbudszonNepal News DN 15/5 Protester i Turkiet 16/5 Aron Lunds rapport NY Times25/3 Detroit News Från AFP Vita Huset eftermiddagen 8/5 Syrien återerövrar viktig stad 8/5 USA-bloggen DN 8/5 Björnbrum 8/5 Röda Berget 5/5 DN 6/5 DN 5/5 New York Times 25/4 DN 5/5 DN 29/4 DN 24/4 Abna & Co News Agency 27/4 USA,UK om WMD Morningstar An 28/4 SvD 24/4 SvD 26/4 Brahimins kritik till Reuters DN 22/4 DN 1/4 SvD 23/4 Björnbrum Fransk underrättelsetjänst om al-Qadia i SyrienClapper utnämns till spionchef i USA FN-planer för Syrien Björnbrum Al Jazeera 7/4 Daily Star 14/4 DN 16/4 SvD 16/4 Expressen 16/4 Globalresearch 6/4 Proletären 2/4 DN 6/4 SvD 6/4 DN 6/4 DN 9/4 SvD 11/4 M Omar SvD 24/3
Cold Lazarus Expressen Washington Post 24/3 DN 25/3 Nyhetsbanken om gaskrig Nyhetsbanken om kidnappning av FN-observatörer EU fördömer terrorister DN 23/3 DN 19/3 AFP China Daily Common Dream DN 24/3 SvD 24/3 Björnbrum Kildén & ÅsmanDN 21/3 SvD 22/3Svensson-bloggen Guardian Independent Amnesty SvD 15/3 Knut Lindelöfs blogg Aron Lund SKP-bloggen AFP V:s uttalande SvD 13/3 om Amnesty SvT Karen Leukefeld i Junge Welt Sunday Times 3/3 NyhetsbankenBjörnbrum Foto-Lasse Tipping Point Moska-mötet DN 2/3 Globalresearch om John Kerry Intervju med Assad 3/3 i Sunday Times New York Times 26/2 SvD 28/2 NY Times 28/2 kl 9.30 DN Dagens Industri 26/2 Wall Street Journal 25/2Daily Star Carl Bildts bloggTrend Nyhetsbanken 25/2 Kildén & Åsman SKP-bloggen 26/2 GlobalresearchSvD Nyhetsbanken Björnbrum Läkartidningen kommentarer Läkartidningen Syrien-artikel VoltairenetNyhetsbanken DN 14/2 SVD 14/2 P Giraldi EU om Syrien 18/2 SvD Clark i Democracy Now Middle East Online 18/2 Reuters AB 10/2Expressen 11/2 DN 10/2 SvT Agenda 10/2 kl 21.15SvD Telegraph Guardian Croneman NY Times DN 7/2SvD 9/2 Unconventional warfare dokument UW dokumentDN 22/1 Nyhetsbanken FIB-KulturfrontFIB-Kulturfront Profil Online DN 24/1 Björnbrum Veterans for Peace 19/12 Veterans for peace om Syrien Carla Stea i Globalresearch Hela pingstenSKP-blogg -uttlande från Syriens kommunistparti 5/1 Tarpleys artikel Pepe Escobars artikel Agrab Aron Lunds artikel på engelska USA-bloggen DN 25/12Björnbrum 23/12 SKP-bloggen DOHA-protokollet DN 26/12 SvD 25/12 SvD Clearinghouse SvD 20/12 ClearinghouseSvD 20/12 DN 20/12 SvT 20/12 FIB-KulturfrontCornucopia DN 16/12SvD 16/12 Michel Chossudovsky 14/12SvD II 14/12 Pakistan Observer 16/12 SvD 16/12 SvD 14/12 AB 14/12 Kommunisternas blogg 13/12New York Times 13/12 SvD 16/12 Russia Today 6/12 Turkish Weekly Syrian Perspective DN 11/12 SvD 12/12 Independent USA-bloggen 8 dagar8 dagar 11/12 Globalresearch 8/12 Proletären Flamman 28/11 FredsinitiativetPepprat och Rödgrönt DN 5/12 SvD 5/12 Worldcrunch Russia Today 3/12 Replik i AB 3/12 Einarsprachenvaria Aftonbladet 30/11 Anders Svenssons blogg Ulf Gudmundsson ledare i SvD 1/12 DN 1/12Bilderblogg M Omars blogg Åtta dagar. Stefan Lindgren USA-bloggen Björnbrum SvT om al-Qaida-svenskar Nyhetsbanken Sunday Express 19/11 New York Times 16/11 Folket i Bild Kulturfront Mohamed Omars tal på hans blogg Syriensolidaritets hemsida Stefan Lindgrens blogg New York Times 31/10 Washington Post 1/11 Bill Auken Countercurrents 2/10 Konflikt 27/10 S Hersh i The New Yorker 2007 Aftonbladet – Bildts strategiråd FolkrättsbevakningenDN 12/10Anförande av Rysslands ambassadör

  5 comments for “Väst hindrar nyhetsförmedling från Syrien

  1. 26 maj, 2013 at 22:08

    Din blogg är i många fall intresant att läsa och det har varit flera roliga debatter i kommentarsfältet, men i dag måste jag säga att jag blev bekymmrad. Åsikterna som förs fram i ”Väst hindrar nyhetsförmedling från Syrien” är unket brunröda.

    Du skriver att du inte haft möjlighet att kontroller innehållet, men med tanke på att nyckel information endast är några knapp tryck bort med Google är jag högst tvivlande.

    Orsaken till att TV kanalen Al-Manar blev förbjuden i Frankrike var TV serien Ash-Shatat. Judiska ritualmord och en sekelgammal Judisk konspiration att ta över världen kan aldrig anses vara Israel kritik.

  2. 26 maj, 2013 at 22:10

    I intervjun hävdar Ghaleb Kandil att västliga myndigheter med olika förevändningar censurerar vissa arabiska medier och det har han fog för. När det gäller Al-Manar har kanalen utmärkt sig för en korrekt och avslöjande nyhetsbevakning av vad som händer i Libanon och övriga arabvärlden som många gånger generat Väst och dess propagandistiska medier. När det gäller Ash Shatat är det sant att det i denna tv-serie går att läsa in vissa judiska stereotyper som brukar beskrivas som antisemitiska. Störst kritik fick serien dock för sin beskrivning av det nära samarbetet mellan judiska organisationer och nazisterna under 30- och 40-talen. Samma kritik drabbade för övrigt Hanna Arendt när hon publicerade sin bok Den banala ondskan i början av 1960-talet. Inte desto mindre slutade Al-Manar att sända Ash Shatat efter kritiken. Al-Manar är mycket mån om att upprätthålla gränsen mellan det som kan anklagas för antisemitism och befogad kritik av sionismen och det som kallas den sionistiska enheten Israel. Myndigheter i Väst var dock snabba med att hitta en anledning att stänga ned Al-Manar. Pressfrihetens fiender och censurivrarna i Väst använder sig av alla till buds stående medel för att förhindra att andra bilder sprids av konfikterna i Västasien än de som de egna fogliga och pålitliga medierna förmedlar.

    • NSUN
      26 maj, 2013 at 22:47

      ”När det gäller Ash Shatat är det sant att det i denna tv-serie går att läsa in vissa judiska stereotyper som brukar beskrivas som antisemitiska.”

      Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser din kommentar. Det är inte fråga om läsa in vissa Judiska stereotyper.TV serien skilldrar en Judisk konspiration som styr världen. Om inte det är antisemitism så är det inget som är det.

      Titta från 20:21 i första avsnittet via länken nedan
      http://www.youtube.com/watch?v=mVHl8FhGr1Q

      Helt obegripligt hur man kan tycka sådant här rasistiskt trams är Israel kritik och att TV bolag som torgför sådant här ska få sändnings tillstånd i Europa.

  3. 27 maj, 2013 at 11:13

    Och som sagt, Al-Manar slutade sända serien när man insåg att den kunde tolkas som antisemitisk. Jag känner inte till innehållet i de sekteristiska kanalerna Safa och Wisal TV, men där lär förekomma en hel del som kan tolkas antisemitiskt. Men det går bara att sända över Europa. De är uppenbart för dem som vill se att Al-Manar censureras på grund av sin professionella bevakning av konflikterna i Västasisen och rapportering som motsäger den västerländska propagandan. Man kan kanska skratta eller gråta åt inskränktheten hos delar av den västerländska allmänheten som blint tror på sina myndigheter och köper vilka svepskäl som helst och inte ens kan föreställa sig att det inom den egna kultursfären skulle kunna existera något sådant som censur. Jag gör det inte utan tycker snarare det är tragiskt.
    På denna länk går att läsa mer om censuren i Väst, inklusive censuren av Al-Manar.
    http://www.counterpunch.org/2010/01/01/the-israel-lobby-s-war-on-al-manar-tv/

  4. 31 maj, 2013 at 17:49

    Denna viktiga nyhet håller våra lågkvalitativa, icke-objektiva dominerande massmedia tyst om:

    ”Turkiska säkerhetsstyrkor har hittade en 2 kg cylinder med saringas vid en husrannsakan hos syriska aktivister från al-Qaida-kopplade länkade Al-Nusra-fronten, rapporterar turkiska medier. Terroristerna som tidigare hade hållits i förvar planerade att använda gasen i en bomb i staden Adana i södra Turkiet.

    På måndagen arresterade turkiska anti-terrorstyrkor 12 misstänkta medlemmar av al-Nusra-fronten, som är terroriststämplad även av USA. Polisen rapporteras också ha hittat vapen, dokument och digitala data som kommer att ses av polisen.

    Efter genomsökningar släpptes fem av de gripna medan sju misstänkta hålls kvar i häkte. Turkiska myndigheter har ännu inte kommentera gripandena.

    Så sent som i tisdags stod Frankrikes utrikesminister Laurent Fabius i Bryssel och talade om att regimen i Syrien nu tillgripit giftgas… eller
    åtminstone … kanske … tårgas.

    Sarinfyndet i Turkiet borde tysta giftgaslögnerna mot Syriens lagliga regering för en tid. Sarin är 500 gånger giftigare än cyanid. Den dödliga dos som uppmätts på möss är 172 μg/kg kroppsvikt.

    Källor: http://www.nyhetsbanken.se; http://syriareport.net/chemical-weapons-found-in-turkey-raid/

Comments are closed.