Varning för Nynäshamn!


Stackars stackars Nynäshamnsbor, de måste tro att Gud straffar dem för något sattyg de gjort.

För några dagar sedan skrev jag om pendeltågseländet i Nynäshamn (länk under bilden). Idag skulle jag egentligen åkt till Flen men väderprognosen fick mig att avstå. I stället tog jag tåget ner till Nynäshamn för ett par timmars boulespel. Så långt allt gott och väl och mitt lag vann båda matcherna. Men när jag skulle hem var det – tvärstopp!

Inget tåg kom, ingen information i stationens monitorer, ingenting i högtalarsystemet och ännu mindre på stationens skyltar. Efter ca 35 minuter kom tåget, men det kunde inte starta. Personalen på tåget fick säga åt alla passagerare att kliva ut och promenera till nästa station eftersom nästa tåg inte kunde köra fram till Nynäshamns färjeterminal. Flera passagerare var 80+ med käppar och kryckor men de enda som brydde sig var medpassagerarna. Fler av resenärerna var alldeles utom sig av ilska och förklarade att de ska flytta ifrån staden eftersom kollektivtrafiken fungerar så dåligt. Det lär vara en följetong i lokaltidningen.

Själv brukar jag åka ner till Nynäshamn en gång i veckan då jag har tid. Jag knallar ringvägen (havsbandet) runt, spelar boule eller bara softar på något av caféerna nere vid hamnbodarna. Nu slutar jag med detta, det är nu fem gånger av fem möjliga som det varit strul, nu TRE uteblivna tåg och de går bara en gång i timmen.

Frågan är väl om Nynäshamns Kommun kan behålla färjetrafiken. Idag var det fler som jag uppfattade hade missat en båt. Dessutom var det ett antal polacker som inte klarade vare sig engelska eller svenska. Hur det gick för dessa vet jag inte.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]politik, pendeltågseländet, tågkompaniet, sl, avregleringen, nynäshamn, kollektivtrafik, stockholms lokaltrafik[/tags]
i


13 svar till “Varning för Nynäshamn!”

  1. Det nya pendeltågsbolaget lovade ju att tågen skulle fungera när de tog över 18 juni. Ljög de?
    Nåja, våra politiker har bäddat för det här i och med att de lade ut kollektivtrafiken på entreprenad för billigaste anbud.
    Billigt = dåligt.

  2. Jag funderar på att provåka era fantastiska pendeltåg mellan Stockholm och Nynäshamn. Verkar spännande det där.

  3. Ta med dig matsäck, tandborste och sovsäck så går det säkert bra. Startar du 06.00 så kommer du förhoppningsvis hem samma dag. OM inte annat så är väl snabbaste vägen att simma hem..

  4. eller så tar man bussen till Södertälje och åker med skrotpendel till stockholm

  5. Det var det 5-6 stycken som gjorde idag. Men vaddå skrotpendel?

    När jag åkte från Nynäs äntligen så var det med ett X 10. Då stod det två nya X 60 trasiga vid Gotlandsterminalen..

  6. ”Inget nytt. Det är ju planekonomisk verksamhet vi talar om.”

    Lustigt, jag trodde att tågtrafiken sköttes av ett aktiebolag där samhället inte äger majoriteten..

  7. trasiga dörrar, sliten inredning (användning av nödbromsen för dom vanliga bromsarna är så utslitna att tåget annars missar stationen)
    en del har hål i taket så man får en dusch när det regnar

  8. Ja anledningen till eländet är privatiseringen där pengarna numera går till de utländska aktieägarna, istället för till service och underhåll av fordonen. Det är precis likadant med våra bussar jag kör dagligen. Folk vill tydligen ha det så här.

  9. Ser illa ut idag också med pendeltågen.
    Pendeltåg Bålsta/Nynäshamnslinjen
    Inställda avgångar på grund av signalfel vid Ösmo:
    Västerhaninge – Nynäshamn kl 9.25, 10.25, 11.25
    Nynäshamn – Västerhaninge kl 10.07, 11.07, 12.07
    Buss ersätter. Inskrivet 06-07-23 09:28

  10. Staten äger järnvägarna och landsting/stat planerar hur kollektivtrafiken ska byggas ut, vilka rutter som ska finnas, hur höga taxor man ska ha osv. Att man i vissa fall lagt ut delar av driften på entreprenad betyder inte att vi har att göra med en fri marknad med konkurrens och fri etableringsrätt.

    Kollektivtrafik planeras och styrs huvudsakligen centralt av politiker. Situationen är dock inte så allvarlig som i Nordkorea där all kollektivtrafiksproduktion är centralplanerad och där tågolyckor inträffar stup i ett.

  11. Nåja. Jag kör själv buss dagligen i SL-trafiken för Swebus och vet minnsann hur mycket dessa privata företag påverkar trafikens tillförlitlighet. Det är enormt mycket skall ni veta.

  12. Jag håller med om att det är synd om oss i Nynäs. I morse var det premiär för ”Nynäsexpress”. Vi måste numera alltid byta tåg i VH och Jangälv lovade de allra fräschaste X10-tågen på banan. (Varför vi inte får åka de nya X60 förstår jag inte nu när det inte ska var några kopplingar längre) så blev det inte! Jag åkte 8.07 från Nynäs och det var ett tåg som var smutsigt på utsidan, man såg knappt genom fönstrerna pga smuts och ristat klotter, golven var inte städade efter helgen, vid mitt säte låg kladdig choklad på golvet, det var fullt med halv- eller ostädat klotter på säten och väggar osv. När ska Jangälv sluta håna oss? Jag håller på att skriva ett öppet brev till honom just nu.