Varning för Elgiganten!


Jag läste just en ruggig historia i Sydsvenskan som berättade om en man som lämnat in sin dator till reparation och fått vänta fyra månader på att få den tillbaka.

Man kan ta sig för pannan för mindre. Jag har dessvärre hört åtskilliga skräckhistorier om liknande saker, det enda de tycks ha gemensamt är att de handlar om de stora ”elektronikvaruhusen” som Siba, Onoff, Elgiganten och liknande. Har man tur så kanske man kan hitta det man ska ha för ett billigare pris, men tyvärr är det inte så oftast. Dessutom försöker de få kunder att teckna olika slags försäkringar på det de köper, något som oftast kostar betydligt mer än det smakar.

När dessa företag kritiseras för sin verksamhet så protesterar de alltid ljudligt och svär på att just deras försäkring inte handlar om att skinna kunderna. Samtidigt redovisar de större vinst på försäkringarna än försäljningen av apparater i många fall. Den här kunden hade fått ringa stup i ett och fått tala med någon kundtjänst där de som svarade vägrade att berätta sitt efternamn.

Den sortens företag tycker jag att man så mycket som möjligt ska undvika. Möjligen är det några kronor dyrare att köpa direkt av fackhandlare, men man vinner oändligt mycket

den dagen man har fått fel på varan och behöver – service.

Och vem törs lämna in en dator på service till en firma som också servar tvättmaskiner och kaffebryggare?

Läs Sydsvenskan 2 3

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Elgiganten, Onoff, Siba, Elektronikvaruhus, Service, Garanti, Försäkringar[/tags]


12 svar till “Varning för Elgiganten!”

  1. Särskilt märklig är dessa ”EXTRA”försäkringar som folk väljer till och betalar extra för hos dessa kedjor i skenet av att vi har en bra konsumentlagstiftning som ger dig som konsument långtgående rättigheter vid varje köp du gör:

    http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

    Har du dessutom en hemförsäkring, och det har väl förhpoppningsvis de flesta, så täcker de ofta upp för resten av det som den försäkring som försäljarna försöker lura på dig täcker och som de har mycket bra provision på..

    snacka om seriösa försäljare..

  2. Ja de där extraförsäkringarna fyller ingen som helst funktion annat än att ge mer pengar till bolaget som säljer varan! Folk är så lättlurade.

  3. Jag fick vänta på min dator i 14 veckor innan jag fick tillbaks den. Detta pga att supporten var en hemPC-support. Datorn hade ena efter det andra felet redan från början. Sedan började schassit bli strömförande(!). Den startade om flera gånger dagligen utan någon osm helst press. Sen dog datorn bara sådär mitt udner att jag skrev en text. Poff – inget liv i den öht. Jag sände in den och misstänkte att det var moderkortet det var fel på. Jag bad dem gång på gång att byta ut moderkortet – utan framgång. Alla andra delar byttes ut och datorn var lika DÖD – de hade inte ens testat h-etet innan de hade skickat tillbaks den. Sen ringer jag och hotar med att höra av mig till kommunen om detta handskande med mitt ärende och då blir det fart på dem. Datorn kom tillbaka med ett nytt moderkort och har fungerat utmärkt i 2 år. Inte bara el-giganten som kan ligga på lata sidan…

  4. Ja i stora bolag jobbar små människor och med det menar jag inget nedsättande, utan att de har noll koll på vad som händer i organisationen i övrigt. Kommunikationen flödar inte precis.

    I går var mitt internet nere. Jag ringde Telia som bad mig dra ur alla sladddar och routrar och brandväggar och köra direkt genom modemet. Aldrig i livet sa jag, det är faktiskt ni som har fel, det kan jag se här. Vi har koll på blinkningarna här…

    Nej de framhärdade och mätte och kollade. Jag drog inte ur några sladdar men ringde Telia ett par timmar senare och mycket riktigt nu hade de upptäckt felet – hos sig.

    Då tänker jag på hur många kunder som dragit ur brandväggar och liknande på grund av deras supporttips. Det tycker jag är skrämmande. En öppen dator blir ju antastad direkt av olämpliga kontakter, snacka om att bjuda in hackarna. Eller hur?

  5. Elgigantens ”datorservice” i butikerna?

    På vissa ställen har Elgiganten numera även datorservice inne i butikerna, där kunder tex. kan lämna in sin dator för installation av något extra kort och dylikt. Om de även sköter en del av sina reparationer där vet jag inte.

    Men sättet de utför servicen på skadar datorerna då de inte iaktar de skyddsåtgärder man ska göra när man handskas med elektronik.

    Jag har sett flera av dessa serviceställen där de har heltäckningsmatta på golvet och står och plockar isär datorerna. Detta ger ofrånkommligen ESD-skador på elektroniken och leder till att datorn omedelbart eller efter en tid börjar visa upp problem på olika sätt. För att undvika sådana skador ska man ha avgränsade områden med speciella golv, bord, skor osv. som avleder farliga strömmar som skadar elektroniken när man tar i den. Detta har man normalt extrem koll på vid tex. de östasiatiska fabriker där elektroniken tillverkas. Självklart ska man även ha denna kontroll vid service i Sverige.

    Lämna således aldrig in din dator på service hos Elgiganten. Du är heller aldrig säker på att datorn mår bättre eller sämre efter din garantireparation. Man vet ju inte om det är dem själva i varuhuset som försökt laga datorn.

    Joel, certifierad ESD-tekniker

  6. Har råkat ut för exakt samma sak för bara ett år sedan. Lämnade in min trasiga dator och skulle få tillbara den ca 2veckor efter. När det gått 3veckor ringde jag och hörde vad som hände, ingen visste. Jag fick själv sitta i långa telefonköer och alla svarade olika. Bad flertalet gånger att få tala med butikschefen på Nova men han var aldrig inne och ringde heller aldrig upp. När det gått lite mer än tre månader kontaktade jag konsumentverket och skickade ett brev till elgiganten på Nova. Inte heller då hörde jag något utan ringde själv upp. Veckan därpå fick jag pengarna tillbaka men ingen ursäkt för att de hade gett den sämsta tänkbara servicen. Ett tips är att aldrig handla på Elgiganten, speciellt INTE på Nova. Går dina elektronik prylar sönder kan du glömma att få den lagad eller få någon information om vad som händer.

  7. Tack för varningen. Jag kommer inte handla på elgiganten.

    Men var ska man i så fall köpa en dator?

  8. Daniel! Själv är jag lite nervöst lagd när det gäller datorer. Jag skulle ALDRIG köpa en dator där eller på något av de stora elektronikvaruhusen.

    Mina fyra senaste datorer har det stått Dell på, skälet är enkelt. Pajar nåt så ringer jag och servicen jag har behövt har de skött bra.

    Fick fel på min nya plattskärm när jag köpte denna, två dagar senare stod en gubbe i dörren med en ny skärm och han tog med sig den gamla.

    Sådant gillar jag…

  9. Hej,

    Min dator gick sönder för 3 år sedan.. jag lämnade in den till elgiganten och det tog 2 månader att få den repererad… aja jag e inte den enda som får lida av dålig service :S

  10. Jag har handlat fler gånger på elgiganten, tecknade även försäkring på min laptop. när sedan skärmen på denna gick sönder efter att tappat datorn fick jag vänta 1,5 vecka och fick skärmen utbytt. gick hur smidigt som helst, dem sparade till coh med ner data från hårddisken så ingen information gick förlorad