Twingly utnyttjas av företag

Nyhetsbolaget AB är ett företag som utnyttjar Twingly för att marknadsföra sig själva på morgontidningarnas hemsidor.


Det är Niklas Svensson,
den brottsmisstänkte och sparkade Expressenjournalisten, som uppmärksammar morgontidningarnas rubriker och passar på att blogga om dessa för att på det sättet skaffa mer publicitet. Hade han tillfört något eget i sina små notiser så hade i alla fall kommentarerna uppnått verkshöjd, dvs. haft ett egenvärde, men nu är dessa oftast helt och enbart för att skaffa besökare till det egna företagets blogg.

Att Twingly accepterar att kommersiella bloggar utnyttjar tjänsten och blir länkade från morgontidningarnas hemsidor är inte helt oproblematiskt. På sikt kan det leda till konsekvenser som drabbar hela bloggosfären. I värsta fall tas möjligheten helt bort eftersom risken är uppenbar att tidningarna måste ha särskild personal som ser igenom blogglänkarna innan de släpps fram. Och med tanke på tidningarnas sjunkande inkomster så kan det vara enklare att helt enkelt dra ett streck över verksamheten.

Twinglys hemsida

Andra bloggar om: , , , ,

[tags]Twingly, Bloggosfären, Niklas Svensson, Nyhetsbolaget AB, Politik[/tags]

  6 comments for “Twingly utnyttjas av företag

  1. Roope
    26 februari, 2007 at 18:13

    Å andra sidan att få sparken från Expressen..det måste väl ändå ses som en merit?

  2. 26 februari, 2007 at 18:17

    Jojo, men inte för att man är misstänkt för brott…

  3. 27 februari, 2007 at 07:13

    Twingly är väl öppet för alla? Både privata och kommersiella bloggar? Gränsen är ibland knivskarp.

    Annica

  4. 27 februari, 2007 at 08:11

    Men det blir lite lustigt när ”Nyhetsbolaget AB” bara citerar en nyhet i en tidning utan att tillföra en enda kommentar, ska det företaget verkligen ha SvD/DN som gratis annonsplats?

    Hade gränsen varit knivskarp hade jag inte reagerat, men nu är den tydligen mer än flytande.

    Ska DN skaffa en ”nyhetsblogg” och pinga sina nyheter till SvD ? :)

  5. 27 februari, 2007 at 14:34

    Det är inte en helt enkel fråga. Var går gränsen mellan kommersiell nyhetssajt och privat blogg? Det är många som använder reklam på sina bloggar. Ska man sätta gränsen vid intäkter på 20 kr, 2 000 kr eller 20 000 kr per månad? Vem ska granska detta?

    Debatten lär fortsätta…

Comments are closed.