Tunnelbaneolyckan tyvärr väntad!


Marknaden klarar inte kollektiv-trafiken skrev jag igår. Hade jag väntat någon timme hade jag fått ett tragiskt exempel på just detta.

Det är lite trist att bli sannspådd så snabbt som jag blev. Det kändes inte helt ok att skriva “vad var det jag sa” när 12 personer var i behov av sjukhusvård och ekot beskrev tillståndet som allvarligt för en av dessa.

Brand i en motor är vad de kom fram till. En gammal god vän till mig, som arbetar inom Stockholms brandförsvar, har sedan tio år tillbaka med jämna mellanrum bekymrat sig för vilka konsekvenser det kan få med en brand i en tunnel.

Han menar att säkerheten inte är tillfyllest, och hävdar också att många inom räddningstjänsten oroar sig för samma sak.

I SvD för ett tag sedan skrev de om, som jag citerade igår, risken för att ett pendeltåg skulle tappa en motor i hög fart och vilka konsekvenser det skulle få.

Bläcket hann inte torka på bildskärmen innan en tunnelbanevagns motor brann och idag kan vi bara vara tacksamma över att inga har dött.

Vad skriver Aftonbladet idag då?

AB: “Tågia, som står för underhållet av tunnelbanevagnarna, undersöker om det har slarvats med underhållet av elmotorerna i de gamla vagnarna. – Det har funnits en misstanke om det, det är skälet till utredningen, säger Tony Holmgren, underhållsansvarig för tunnelbanevagnarna på Tågia.”

Läs vad jag skrev om marknaden och kollektivtrafiken igår!


4 svar till “Tunnelbaneolyckan tyvärr väntad!”

  1. Underligt, nästan kusligt hur tajmat det där blev. Jag hoppas att de kollar igenom alla gamla vagnar nu så detta inte upprepas. Det ska fan vara rädd för att åka tricken.

    Annica

  2. Bara att titta på hur det blev med de engelska tågen efter att de, liksom underhållet av järnvägarna, hade privatiseras. Det var den ena katastrofala olyckan efter den andra med ganska många dösfall. Om jag inte tar fel så köpte brittiska staten till slut tillbaka företaget som underhåller järnvägarna, för dyra pengar!! I Sverige har staten behållit den delen av ansvaret i alla fall, Banverket, allid något!

  3. Hmm, det fanns alltså misstankar om att det slarvats med underhållet. Ändå väntar man med att undersöka detta tills EFTER en olycka inträffat. Skandal. Samma sak varje gång dessutom.

  4. Ja vad annat kan man förvänta sig när privata entreprenörer tar över infrastrukturen? När de kortsiktiga vinsterna blir huvudsaken!