Trängselskatten är det bästa som hänt!


Den trängselskatt som den rödgröna majoriteten infört är ett av de bästa trafikbeslut som skett i Stockholm.

Men det finns en sak som irriterar mig storligen. Vi som bor utanför staden borde också ha rätt att rösta i frågan, inte bara innevånarna i Stockholms kommun.

Alla som påverkas av detta ska givetvis ha rätt att göra sin röst hörd och inte bara de som bor närmast.

Varför inte samtidigt höja skatten på fossila bränslen och låta slantarna gå direkt till kollektivtrafiken?


19 svar till “Trängselskatten är det bästa som hänt!”

  1. Tala för dig själv!

    Dom som måste köra genom tullarna varje dag för att nå sitt jobb och som redan har det svårt att få det att gå ihop, myser inte lika mycket som du Jinge.

    Var är solidariteten?

  2. Kan bara instämma in omdömet om trängselskatten. Ett klockrent initiativ !
    Vidare: Det skall bli mycket intressant att se hur alla de borgerliga politiker som bundit fast sig vid rodret på ”det besinningslösa motståndets skepp” hanterar ett läge där trängselskatterna vinner ett allt större folkligt gillande…

  3. Jag är VÄLDIGT solidarisk. 500 Stockholmare dör årligen till följd av de luftföroreningar som trafiken åstadkommer. Då är ändå alla stressrelaterade sjukdomar INTE inräknade. Solidaritet innebär cykel eller kollektivtrafik..

  4. Frihet innebär att man själv ska få välja färdmedel. Om man nu är oroad för avgaser kan man väl göra som Tokyobor och ta på sig andningsskydd, alternativt flytta från Sthlm. Så jag måste säga att jag hellre väljer frihet än din tvångssolidariet Jinge.

    Dessutom lite ogint av dig att utgå från att alla kan cykla eller åka kollektivtrafik till jobbet.

  5. Håller med dig fullstädnigt här Jinge – framförallt på din sista punkt :) Nog det klokaste jag sett dig skriva hittils :P

  6. Nu har man skaffat ett fint värktyg.I framtiden behöfs det bara en sjustering,dvs en höjning av avgiften för att ytterligare bilister måste ställa bilen,och luften blir bara renare och renare.

  7. Införandet av billtullarna handlar om något mer viktigare än själva billtullarna, det är själva respekten för demokratins spelregler och demokrati som styrelseform.

    Som medborgare blir man fundersam över detta, varför skall jag gå och rösta, när de sedan struntar i min röst?

    Tillvägagångssättet att införa biltullarna kan närmast jämföras med s.k ”bananrepubliker”, där man låtsas ha demokrati, men egentligen gör eliten som den önskar.

    Som medborgare kan man resonera så här; ”Varför skall något parti nu överhuvudtaget känna sig bundet av ”vallöften”, när de väl kommit till makten, och därefter struntar i sina vallöften och/eller byter ståndpunkt med 180 grader.”

    Hade man gått till val på att införa biltullar, och fått majoriteten av rösterna, för billtullar, så är det bara att tacka och buga. Det var då ett demokratiskt val.

    Allt annat bäddar för en förtroendekris för demokratin.

  8. Varför få rösta om det här när de rödgröna ändå struntade fullständigt i resultatet eftersom folket röstade ”fel”?

  9. Jag håller med om att tillvägagångsättet var fel. (s) hade lovat ngt annat. Men det är en annan diskussion som är värd att ta. Själva biltullarna är bra för miljön.

  10. De som kör bil tjänar ju pengar på biltullarna. Tid är pengar och bilförarna slipper slösa bensin helt i onödan på att sitta i kö och köra runt, runt och leta parkeringsplatser. Man kan utföra många fler ärenden, besöka fler kunder m.m. per dag.
    Tänk på det, ni tjänar pengar på biltullarna, inte tvärt om.

  11. Kollektivtrafiken i Stockholm menar du väl? Titta på resten av landet, i synnerhet norra delen där man, om man åker kollektivt, kommer en timme försent till jobbet och lämnar det en timme för tidigt. Det är inte ”lönsamt” att ha vettig kollektivtrafik i glesbygd.
    Att sedan se hur vissa grupperingar vill höja bensinen till minst 20 kronor/liter samtidigt som de påstår sig värna om landsbygden gör att man än mer föraktar politiker och allt de pysslar med. Jag förutsätter att denna gruppering också röker ”hälsosam” hemodlad tobak. De ger då i alla fall intryck av att så är fallet.

    P.S. Har du några ABC-program?

  12. Jag skulle knappast påstå att bilförarna tjänar pengar på tullavgiften – den bensin de förbrukat av att åka i trafiken som var kostar med stor sannolikhet inte lika mycket som trängselavgiften. Möjligen om de åker under någon av de perioder som avgiften är som lägst. Åtminstone inte i Stockholm. I London kan situationen kanske vara annorlunda.

    Miljömässigt är trängselavgiften ett en sund idé, men då gäller det verkligen att avgiften också är öronmärkt och används till att utveckla miljövänligare trafiklösningar. Satsa avgiftenpå kollektivtrafiken i Stockholms län och att framför allt göra den mer tillgänglig och effektiv för de som måste lämna bilen hemma. Fler hållplatser, fler avgångar och samtidigt lägre kostnad blir plötsligt en möjlig verklighet om avgiften satsas på rätt sätt. Annars hämmar hela systemets de Stockholmsboendes rörlighet, vilket i princip går emot hela den moderna tillväxtpolitiken.

    Som redan sagts så har hela situationen kring avgiften varit en demokratisk fars och jag skulle vara benägen att rösta nej mot projektet enbart på den förutsättnignen om jag hade fått chansen. Att Stockholms stads politiker argumenterar för att det enbart är stadens invånare som skall rösta om avgiften är ett otroligt arrogant sätt av dem att visa fingret åt de drabbade i länets övriga kommuner.

  13. det här med nya bussar och utökad trafik är bara för stockholm och närmaste kommunerna

    Här nere i södertälje så har vi inte fått någon ny buss på år och dar det enda vi får är dom bussar som inte längre klarar av miljöreglerna i stocholm och kommunerna närmast och är rostiga och halvt sönderkörda skickas ner till oss för att köras tills dom faller ihop i en hög med skrot

    (dom enda nya bussarna som finns här är busslinjen till och från fittja)

    utökad trafik har dom inte heller här utan vi går efter samma tidtabell som vanligt

  14. Det finns en stor grupp som drabbas av dessa trängselskatter o. det är handikappade UTAN handikappstillstånd. Dessa handikappade som åker på behandlingar, läkarbesök in till Sthlm. Handikappade som inte har färdtjänst eller kan åka kommunalt och som är hänvisade/beroende av/ till egen bil. Denna grupp är större än vad man tror. Denna grupps redan anstängda ekonomi drabbas ytterligare av dessa ”sk” biltullar.

  15. Dundersuccé.! Fast jag trodde ärligt talat inte att förortsbilisterna skulle försvinna bara för någon ynka tiokrona hit o dit, de kunde ju tjäna in trängselskatten flerfaldigt bara genom att byta till mindre motorer. I relation till vad det kostar att parkera i innerstaden 10-15 kr/ tim så är det än mer förvånande. Nåväl, att äga bil på t.ex Södermalm är ingen billig historia. Förutom höga kostnader så är det (var) en bragd av format att hitta en ledig P-plats dagtid – och rent utopiskt att finna garageplats (minimum 1500kr/mån.!). Idag…tralalaaa det skymtar ett ljus. Ingen av mina bekanta har bil, men flera av oss skaffar om försöket permanentas. Ska bli skönt att ta bilen ut till Haninges svampskogar och vem vet kanske t.om besöka en stormarknad. Tänk, jag kanske slipper frakta båtdynorna mm på bussen…tjohooooooo !
    (ps. en tröst, vi har ingen rösträtt i era kommuner heller.)

  16. Jag har inget emot ekonomiska styrmedel, men det odemokratiska och forcerade sätt på vilket denna skatt infördes gör att jag kommer att rösta nej i september. För att kunna klamra sig fast vid makten så sket s fullständigt i sitt väldigt tydliga vallöfte om att trängselskatt inte var aktuellt under kommande valperiod. Det är märkligt att folk som Jinge som alltid håller demokratifanan högt rycker på axlarna åt detta. Billströms lögn är nog den mest flagranta politiska lögn jag har upplevt. För en sån lögn måste politiskt ansvar utkrävas.

  17. Gordon Gekko:
    Jag måste bara påpeka att de flesta Tokyobor som använder munskydd gör det när de är förkylda eller sjuka på annat sätt för att inte vara en smittorisk i den överbefolkade staden.

  18. Varför betalar inte Cyklisterna skatt i stan, som skiter i allt vad regler heter, dom utgör en djävla ohyra i stan,snacka
    om påkostade, hej hej…Sen luktar dom svett, och fiser.

    När dom är framme på jobbet så, om dom i bässta fall tvättar
    sig så kostar det på avgaser nån annan stans, när vattnet värms upp.

    Eller så förpestar dom genom att inte duscha av sig fy fan vilka snuskpellar…

    Detta är en ren å skär klassfråga.

    Staden får en mjölkko, i och med tullarnas införande.

    Det ligger redan miljöskatt så det räcker och blir över i
    bensinpriset. 600:- vid varje tanktillfälle borde väl vara nog
    å plocka av bilisterna.

    Ansvaret på att bilarna ska vara rena, ligger på det politiska planet, sånt måste naturligtvis lagstiftas om, då blir det rent även utanför staden, och det gillar väl även
    de som bor utanför stan.

    Sickla, Kungens Kurva, Skärholmen, Täby å Arninge Centrum
    när man åker dit för att handla, och allt är tillproppat, då är det nära till smogvarning,här hjälper inte heller några tullavgifer, det blir lika skitigt ändå.

    De här bekymren är det hur lätt som hellst att bli av med. Lagstifta om bilarnanas avgaser samt anpassa städer och köpcentrum för det den faktiska situationen.

    GötePöte

    Men att drömma om att klasslagar funkar, kan man ju alltid pyssla med om man känner så.

  19. Det var ju inte besinkostnaden jag menade i första hand, det är att tid är pengaar. Folk tjänar massor med tid. Tid är pengar, stora pengar.