Timbro är en reklambyrå, inget annat!

Nu laddar Timbro för att på allvar slänga sig in i den svenska diskussionen om arabvärlden.

Det kan knappast ha undgått läsarna av denna blogg att undertecknad läser SvD och att jag betraktar SvD som en bra och relativt seriös nyhetskälla.

Det gäller sedan gammalt, och det gäller säkert i morgon också hoppas jag. Men det är sällan jag håller med om deras skriverier på ledarplats, och det vore väl underligt om en vänstersympatisör gjorde det.

Idag berättar Claes Arvidsson lite om Timbros planer. (Artikeln kom-mer nog att läggas ut på nätet under dagen.) Notisens budskap kan jag ändå inte undanhålla er. Jag har ju beskrivits som drabbad av ”Timbro-fobi” av någon lustigkurre på nätet, och det är väl inte helt utan anledning kan jag tro.

Nu undrar jag om det finns någon bot mot denna åkomma. Att läsa en bok av Johan Norberg var det någon som föreslog mig förut. Att rekommendera Per Ahlmark har i alla fall ingen vågat sig på.

Jag stod och bläddrade i Johans senaste bok på bibblan för några veckor sedan. Den stod på hyllan för nya böcker, helt oläst. Och när jag var på biblioteket i förrgår stod den kvar. Möjligen har Norberg svårt att finna sin publik här i Haninge..

Men visst känns det befriande att SvD nu i klartext berättar att Timbro går kapitalägarnas ärenden..? Tankesmedja..?

Nej, reklambyrå för kapitalism heter det på det svenska språket..

  1 comment for “Timbro är en reklambyrå, inget annat!

  1. Leo
    29 april, 2005 at 06:16

    Jämförelsen Timbro och reklambyrå tycker jag är en väl anständig beskrivning av företeelsen.´Timbr utger ju sig som ”en seriöst och oberoende tankesmedja och förlag” men producerar bara smörja och snömos i form av högerpropaganda. Det kallar jag bluff och manipulation.. DN har ju samma agenda i ”lightversion”! DN oberoende liberal! Pyttsan. Det är ett missbruk av ordet och begreppet liberal. Franska revolutionens hjältar skulle vrida sig i sina gravar om de fick klart för sig hur ordet missbrukas idag sv FP och DN!

Comments are closed.