Att det finns skillnader mellan könen råder det väl ingen större tvekan om. Ifall det är socialt inlärt beteende eller genetiskt betingat tänker jag inte gå in närmare på. Det handlar om ett konstaterande, inget annat. På mitt vardagsrumsbord ligger väldigt ofta kataloger från t.ex. Clas Olsson i Insjön och Teknikmagasinet. Och de ligger där läänge.. En besökare skulle säkerligen dra slutsatsen att undertecknad är storkund i dessa bägge företag och andra liknande firmor. Men så är det inte. Jag köpte en datakabel på ”Clas i Sjön” för ett par tre år sedan, och sedan ingenting. Men lik förbenat så ligger dessa kataloger på mitt bord. Och inte bara ligger, kan jag tillägga. Flera gånger varje vecka tar jag upp någon av dem, sätter mig tillrätta i soffan och flyttar läslampan närmare. Sedan går jag njutningsfullt igenom katalogen från pärm till pärm. Nu senast har jag intresserat mig för Claes O:s alla varianter och tillbehör till tjuvlarm. Det är diverse mer eller mindre fjärrstyrda mackapärer som kan konfigureras på allehanda sätt. Kul, men jag behöver inget tjuvlarm. Jag bor på 5:e våningen och har, per default, begåvats med en säkerhets-dörr precis som alla andra i huset. |
Men ändå är det kul. Jättekul till och med. Nu har jag ett flertal gånger spanat på en skäggtrimmer. Som läsarna av denna sida säkert sett så har min lilla självbild skägg. Och det är inte bara på bilden. Gubben har skägg alldeles på riktigt. Och endera dagen så inhandlar jag dessutom en rutig keps.
En gubbe med keps måste ha välansat skägg. Men jag kommer inte att köpa någon. Den jag spanar på kostar 700.- vilket inte är så farligt. Men samma resultat uppnås med en sax, och dylika finns redan. Men det är mycket underhållande att spana och bläddra. Visste ni förresten att Teknik-magasinet har en pannlampa med sju LED ljusdioder för bara 349 spänn? Helt oemotståndligt! Fast inte hålls jag med nattorientering i de djupa skogarna. Men den är lika spännande för det. Nu börjar ni förstå vart jag vill komma va? För jag inbillar mig att detta är ett fenomen som i första hand drabbar män. Kvinnor som gillar kataloger är mer förtjusta i Josefssons och liknande.. Eller hur..? Varför får inte min katta ligga när Clas Olssons katta låg? |
6 svar till “Teknikkataloger ett manligt fenomen?”
Det är inte ett manligt fenomen Jan-Inge…det är ett Nerd syndrom…grattis och välkommen till klubben…
Även jag bläddrar med stort nöje i dessa kataloger, så jag tror inte att det är något typiskt manligt fenomen. Det är nog dessvärre så att teorin om Nerdsyndrom ligger väldigt nära sanningen.
Kataloger som Josefssons osv har jag däremot inget som helst utbyte av.
Och visst känner jag till Teknikmagasinets pannlampa för 349:-. Fattas bara annat!
Däremot retar det mig att jag ännu inte lyckats klura ut vilken som är årets fejk-produkt. Inte för att jag har några planer på att delta i tävlingen, men jag måste ju klura ut det iaf.
Va? Fejkprodukt? Har Teknikmagasinet en produkt i katalogen som inte finns? Det var attans? Nu MÅSTE jag gå igenom den igen i eftermiddag.. :-)
Du har väl inte missat Kjell & Co? Det är definitivt en av mina favoriter.
Cool!! :-) Jag har redan besökt hemsidan och beställt en katalog.. Tnx!
Hallojsan!
Hos mig ligger teknikkataloger på vardagsrumsbordet:-) Kataloger som åker i soporna tex just nu är Ikeas vårkatalog.
Jag kastar mig över BILTEMA, Bauhaus, Claes Ohlson, Teknik Magasinet mfl tekniska kataloger, men så är jag också teknikintresserad och har alltid varit det:-)
/chris