Taxifusket ska avslöjas


Själv åker jag taxi ett par gånger i månaden. Det är när jag har handlat och har mycket att bära.

Jag har sedan många år irriterat mig på att mer än varannan taxichaufför brukar låta bli att slå på taxametern. Eftersom Taxi 020 är de vanligaste här i Handen så gäller det oftast de bilarna. ”- Jag vill inte förlora min plats i kön” är en vanlig replik.
”- Nuder ska inte ha allt” är en annan.

Att det förekommer ett organiserat och omfattande skattefusk inom taxibranschen är välkänt. Ekot berättar idag att myndigheterna tror att det rör sig om 2-4 miljarder årligen. Själv kan jag inte bedöma saken men jag skulle tro att 20-30% av av omsättningen undandras beskattning, minst. Kanske är siffran så hög som 50%’

Sist när jag klippte mig så visade det sig att frisören stämplade in 0.- men tog 200.- Min lunchrestaurang vid Fridhemsplan där jag åt ofta hade täckt över siffrorna på kundens sida av kassaregistret.

Själv vet jag inte om Taxi 020 är de värsta fuskarna, men jag vet att åkarna där fuskar mycket. Förmodligen behöver straffen för skattebrott ökas rejält så att en åkare som fifflar får ett minimistraff på låt säga sex månader?

Men lagstiftningen bör skärpas så att också den taxiväxel som har fuskande chaufförer drabbas. T.ex. kanske de bör ha ett ekonomiskt ansvar för fuskande åkare? Taxiväxeln, som i fallet 020, är inte de som fuskar utan det är dess kunder/
medlemmar – taxiåkarna som står för brottsligheten.

Själv funderar jag på att blogga taxinumret på de bilar som jag åker med som kör svart. Kruxet är dessvärre riskerna som är förbundna med att avslöja ekonomisk brottslighet..


3 svar till “Taxifusket ska avslöjas”

  1. Några miljarder är rätt mycket pengar, men ändå…då tycker jag att den lagliga ekonomiska brottsligheten, som att fixa sig feta pensioner och bonusar och diverse förmåner, är mycket mera upprörande (trots att det då alltså inte är brottsligt).

    Hur mycket tjänar en ”vanlig” frisör? En taxichaufför? Hantverkare? Städare?

    Det här skulle bli en allvarlig kulturkrock för mig om jag flyttade tillbaka till Sverige. Här (Israel) har ingen några skrupler om att anlita svartjobbare, eller sådana som jobbar 60/40 (man betalar 60% med check, resten kontant=svart). Det är mer eller mindre en sport att lura staten på skattepengar, och det här tror jag (har inga konkreta bevis förutom min egen erfarenhet) är väldigt utbrett i alla etniska grupper i Israel.

    Staten vet det och bråkar inte för mycket eftersom det finns ryska maffiabossar, illegala spelhålor, trafficking, droger och annat att ta hand om.

    Tycker du ska låta bli att klanka på 020 och ge chaffisen litet dricks istället :-)

  2. Nu fungerar ju Taxi 020 så att de inte har ”anställda”. Liksom alla större taxibolag så är de franchiseföretag. Du betalar en viss summa för att få bära Taxi 020s logga, använda sig av deras växel m.m m.m. Taxi 020 består således av många mindre små bolag, som kan ha så lite som en bil, 5 bilar eller mer.

    När du åker med någon hos Taxi 020 och denne vill att du ska betala svart, så är det således inte Taxi 020 ber dig, utan den individuella föraren/bolaget.