Tankesmedja = Reklambyrå


Inom media talar man ofta om tankesmedjor helt okritiskt. I t.ex. Sveriges Radio förekommer det med jämna mellanrum att de tar in folk från dylika i olika nyhetsprogram av typen P1-morgon, Studio-1 och liknande.

Men jag har aldrig hört någon nyhetsjournalist benämna dessa s.k. “tankesmedjor” med deras rätta namn, d.v.s. reklambyråer.

För en “tankesmedja” är inget annat än just en reklambyrå. En reklambyrå vars mål är att påverka så många som möjligt att acceptera eller anamma en speciell åsikt.

Möjligen är det bekvämt för journalisterna att inte säga hur det egentligen förhåller sig. Skulle de göra det så kan ju folk få för sig att de inte är opartiska.

Själv ska jag försöka gräva lite i vem/vilka som finansierar dessa reklambyråer framöver..

Och vem finansierar t.ex. bloggen Stockholm Spectator?

Timbro?


15 svar till “Tankesmedja = Reklambyrå”

  1. Men Jinge. Det var väl inte så svårt att lista ut. Svenskt Näringsliv såklart. Det är ett dotterbolag till Svenskt Näringsliv. Timbro är deras kanal att sprida och förstärka den makt som företagen har.

    http://www.svensktnaringsliv.se/frameset_wa.asp?NewsId=113695&CatId=-1&LangId=1

    Det är inte så svårt att ta reda på vilka som står bakom. Om man kollar styrelsen så brukar man fort se vilka som finns i bakgrunden och vilken agenda som döljer sig där…

  2. Det är svårare med gruppbloggar som inte har någon styrelse. Min gissning är att Stockholm Spectator group är en blanding av människor.
    Paul O’Mahony skriver tillsammans med Billy McCormac på Lagomduktig och Billy jobbar ju på JKL som ägs av http://www.leoburnett.com/
    Här är det nog större finansiella intressen inblandade än Svenskt näringsliv.

  3. Du kanske kan fråga honom? Allt är inte konspirationer och dolda agendor. En del människor vill ju skriva bakom ett nick eftersom det ju finns galningar som kan få för sig att förfölja en.

  4. Men alltså – visst är Stockholm Spectator en ganska trist högerblogg, men varför skulle det finnas någon konspiration bakom den? Det är samma sak med Alicio. Om Timbro eller någon liknande grupp verkligen vill få ut sitt budskap satsar de väl på Norberg eller Munkhammar, snarare än någon blogg som ändå bara ett fåtal läser.

  5. Bengt:

    Det lustiga är då att Svenskt Näringsliv och Timbros medarbetare kan ha helt skilda åsikter. T.ex. när det gäller EMU. Att Johan Norberg kallar SN för ”politiskt naivt” och kritiserar SN, hur får du det att passa in?

  6. Det är väl ok att man har olika uppfattningar även på en förtagsägd reklambyrå som Timbro. Det skulle väl bli olidligt annars.

    Och till Jöns: Nää, jag vet inte om det är ngn direkt konspirationsteori. Jag bara undrar..

  7. Dennis:
    Jag påstår ju inte att alla som arbetar på Timbro är robotar som agerar i allt som SN står för.

    Det är nog dock så att de flesta har åsikter som löper med SN linje annars skulle de nog inte arbeta på Timbro.

    Eller tycker du att Timbro står för åsikter som verkar för arbetarna eller för arbetsgivarna?

  8. Absolut Erik! Jag skulle t.o.m. våga påstå att en majoritet inte inser att det är politiska reklambyråer. Frågar du folk på stan så kommer de flesta svara ”- Vet ej!”

    Det JAG reagerar mest på är att journalister i allmänhet inte nämner det i reportage och debatter. Det låter på dessa som om en tankesmedja är ett ställe där ett antal kloka personer sitter och funderar.. :-P

    De kan ju vara både kloka och fundersamma iofs, men det vore ju bra om de varudeklarerades. Jag hörde en debatt i P1 i veckan där en av deltagarna presenterades som att han var från en tankesmedja. Och det är nog ok för många av oss, men Märta i Hökarängen vet inte vad det är.

    Det är inte alla som följer den politiska debatten på nära håll.

  9. Bengt:
    ”Eller tycker du att Timbro står för åsikter som verkar för arbetarna eller för arbetsgivarna?”

    Jag delar av naturliga skäl inte den marxistiska analysen så jag ser ingen konflikt mellan arbetare och arbetstagare.

  10. Jinge: Håller med fullständigt att om man har en politisk agenda så ska man stå för den och inte linda in den i oklara beteckningar…

    Dennis: Så du anser att arbetare och arbetsgivare har samma åsikter? Det är väl ändå så att det finns en intressekonflikt i att arbetsgivaren vill hålla nere löner och arbetarna vill ha högre lön? Eller? Jag gör heller ingen marxistisk analys…bara ser på verkligheten…

  11. Det är väl det som skiljer en tankesmedja från en reklambyrå, att deras åsikter inte helt och hållet måste stämma överens i en tankesmedja. I det avseendet inbillar jag mig att det är ett par kloka människor som funderar ihop, dvs att det de råkar tro på får de säga.