Tankesmedja, ett HETT ord.


En sak som jag aldrig lyckas få in i mitt huvud är varför folk inte tycks förstå vad en tankesmedja är. I min värld är en smedja, låt vara lite gammalmodigt, ett ställe där ett antal muskulösa män med bar överkropp smider järn, dvs. glödande metallstycken.

När man sätter ihop ordet smedja med tanke så skapas illusionen att några sitter och tänker så att de blir alldeles svettiga. Ptja, man kanske kan tänka så att man blir svettig, men det normala är ändå att man svettas för att man anstränger sig fysiskt.

Det en tankesmedja anstränger sig för är att sprida finansiärernas budskap. Inget annat. Och det är inte något fel i det tycker jag. Men så fort man skriver ”reklambyrå” så blir det livat i holken. :-) Att Timbro inte är något annat än en reklambyrå inser nog de flesta. I vart fall de som inte hyllar nyliberalismen som svar på livets gåtor..


4 svar till “Tankesmedja, ett HETT ord.”

  1. Du skriver väldigt ofta om timbro i din blogg, som jag läser offta, den är bra! Fina bilder…Nu undrar jag vad ÄR timbro för nått, har alldrig hört talas om timbro förut. Jag kollade timbro.se och det verkar fara nått slags förlag eller så. Vad är det som inte är bra? Vadå ”reklambyrå”, säljer dom inte böcker? /Ola

  2. Ola! Sök på Timbro här så ska du se ett flertal inlägg där Timbro på ett eller annat sätt blandas in av mig. De kanske säljer en och annan bok, men knappast i några större mängder.. :-) De kallar sig ”tankesmedja” och får sina pengar från näringslivet. Målet är att sprida propaganda för nyliberala idéer.. Kapitalisterna betalar med andra ord för att sprida kapitalismens ideologi.

    Inget fel i det. Det är deras rättighet. Men det vore bra om betraktarna kunde ta det för vad det är. Det är inga ”opartiska tänkare” som ligger bakom precis.. :-)

  3. För i helvete Jinge. Du börjar låta som en rättshaverist. Timbro må vara en lobbyorganisation (det är själva tanken med tankesmedjor – det finns motsvarande inom socialdemokratin: Agora). Men en reklambyrå är något helt annat. Jag finner det oerhört upprörande att det arbete vi gör på en byrå jämförs med lobbyverksamheten på Timbro.

  4. Börjar låta som ?? :-)

    Skillnaden mellan en lobbyorganisation och en reklambyrå är bara arbetsmetoderna. DE verkar båda för att föra ut kundens budskap. Sen må du bli hur upprörd du vill, och jag hur mycket rättshaverist jag vill.. :)