Tågkollision visar att ATC inte är att lita på


Efter diverse tågolyckor så har allmänheten fått besked att det nya system som togs i bruk för drygt tio år sedan är felfritt.

Det är ATC, Automatic Train Control, som ska hålla reda på var tågen befinner sig och dessutom stoppa tågen vid förarmisstag. Så sägs det i alla fall. Förarna ska inte kunna köra ett tåg mot röd signal, och skulle det vara något fel i systemet ska tågen endast kunna köras i krypfart.

Att två pendeltåg nu frontalkolliderat visar på att systemet inte fungerar. Den här gången var det inne på en station, var händer detta nästa gång?

Andra bloggar om: , , ,

[tags]kollektivtrafik, pendeltåg, säkerhet, atc[/tags]


5 svar till “Tågkollision visar att ATC inte är att lita på”

  1. Inget system är säker till 100%. Från början hade man dubbelbemanning på tågen (lokförare och lokbiträde), lokbiträdet togs bort i slutet av 70-talet. Sen började tekniken ta över och med den ”dödmansgrepp” och därefter ATC. Att förlita sig på tekniken är livsfarligt den kan krångla/gå sönder och då ar det återigen den mänskliga faktorn som gäller. Jag vill minnas att det en i tiden fanns små skyltar, åtminstone vid infarten till Stockholms Central, där det stod ATC upphör, alltså inom det området fungerade inte ATC. Hur det är nu och inom övriga stationsområden vet jag inte, det kanske SJ kan förklara. Här en adress till en sida som kortfattat förklarar hur ATC fungerar: http://web.telia.com/~u60512331/mitt-arbete/atc/atc.htm

  2. Är bilden från Södertörns Villa stad, sommaren 1974??????
    Vi var med på tåget…..Anne-Lie

  3. Ja bilden är från Södertörns Villastad. Fem dog har jag för mig. Jag har en hel del riktigt otäcka bilder därifrån oxo. Minns tyvärr inte vilken tidning som jag gjorde jobbet åt.

  4. Tyckte att jag känner igen bilderna.. Jag, sambon och sonen var på väg till landet när det hände. Jo det var fem personer som avled när pendeln körde in i en bergvägg. Uch så otäckt det var….akutlarm över Stockholm.Vi satt i tredje vagnen som tur var. Anne-Lie

  5. På webbplatsen http://janne.goldnet.nu/trainwrecks/ finns en lista över svåra järnvägsolyckor i Sverige. Där finns t.ex. en redogörelse över den tragiska olyckan vid dåvarande Södertörns Villastad.

    Man kan konstatera att vi de senaste åren varit förskonade från svåra järnvägsolyckor. ATC är sannolikt en viktig förklaring till detta faktum.

    När SJ i början av sjuttiotalet tog bort dubbelbemanningen gjorde man det bl.a. för att finansiera förbättrade tekniska system. De flesta lokförare tillhörde facket LO-facket Statsanställdas förbund (numera SEKO). Detta fack stödde arbetsgivarens inriktning. Det fristående facket Lokmannaförbundet slogs däremot för dubbelbemanning. Med facit i hand kan man konstatera att Statsanställdas förbund och SJ hade rätt.

    Dubbelbemanning har t.o.m. konstaterats öka riskerna eftersom personalen i sitt monotona jobb kan komma att disrahera varandra. I flyget däremot är ansvarsfördelningen mellan kapten och styrman mycket tydlig och man är hela tiden sysselsatt med att flyga.

    Tunnelbanan i Stockholm var först i världen med ett säkerhetssystem som omöjliggjorde kollissioner i hög fart.