Stoppa Rattfylleriet !


Idag på morgonen berättar Ekot att var tredje bilförare som omkommer i trafiken är påverkad av alkohol.

Ekot: ”Bilden förstärks av Vägverkets siffror från obduktionen av omkomna personbilsförare som visar att 34 procent av dem förra året hade alkohol i kroppen. Det är den klart högsta siffran sedan statistiken började föras 1989”.

Den enda man kan göra för att stoppa detta är att öka straffen. Man bör ändra lagarna så att rattfylleri ger minst tre månaders fängelse ovillkorligt. Dessutom bör bilen som används förverkas oavsett vem som äger den. Dessutom bör inte en rattfylleridömd ha rätt att ansöka om elektronisk övervakning.

Andra bloggar om: , , , ,

[tags]politik, trafik, rattfylleri, lagar, alkohol[/tags]


En trafikdödad kvinna


13 svar till “Stoppa Rattfylleriet !”

  1. Så du hakar på nyliberala tankagångar om människans natur som hedonistisk i samband med trafikbrottslighet? Jag har svårt att tro att dina förslag skulle vara särskilt effektiva i det här fallet.

  2. Absolut!

    Jag anser att rattfylleri är ett av de allra grövsta brotten och skulle jag bestämma skulle straffet ökas till minst tre års straffarbete. Att förverka fordonet är självklart även om bilen är lånad av någon som inte betalt färdigt på den.

    Har man som jag, sett ett stort antal döda människor som dött på grund av andras fylleri som blir man avogt inställd, jag lovar..

  3. ”Har man som jag, sett ett stort antal döda människor som dött på grund av andras fylleri som blir man avogt inställd, jag lovar..”

    Det verkar som att du går på ”känsla” snarare än kunskap. Jag brukar hålla med dig om det mesta men här skiljer sig våra uppfattningar :)

  4. Det stör mig inte alls Amir! Jag funderade ett tag på att locka fram 6-7 bilder på döda människor men valde just denna därför att jag hade den tillgänglig. Min empati med brottslingar är fullständigt obefintlig när det gäller rattfyllerister. Jag kan berätta många historier som väcker avsky ska du veta…

  5. Det straffet som borde vara mest självklart vid rattfylla, är att man borde förlora all rätt att framföra motorfordon i åtminstone ett decennium. Längre vid grövre förseelser.

    Jag vet inte om långa fängelsestraff är helt rimligt för förstagångsfyllerister, dock. Visst, man utsätter människor för livsfara, och i värsta fall kan döda hela familjer, men det är inte överlagt. Även om resultatet kan vara ungefär jämbördigt med att avlossa ett automatvapen i tätbebyggt område, så är ju syftet inte att skada någon.

  6. Att förlora rätten att få framföra motorfordon avhåller inte folk från att köra fulla. Det är trots allt inte helt ovanligt att rattfyllerister är återfallsförbrytare. Det enda rimliga är ett längre fängelsestraff där man kan ge de dömda behandling för sin alkoholism, det i kombination med att fordonet förverkas.

    Personligen skulle jag helst se sex månaders fängelse för en förstagångsförbrytare. Dessutom obligatoriskt med förbud mot att de får fotboja. De ska ha behandling.

  7. ”Att förlora rätten att få framföra motorfordon avhåller inte folk från att köra fulla.”

    Det avhåller dem från att framföra fordon över huvud taget. De flesta som kör rattfulla tror jag gör det mest för att de är packade och inte tänker efter. Sannolikheten att de kommer i situationen där de har valet att köra rattfulla minskar nog betydligt om de inte har körkort. Visst finns det de som vanemässigt kör bil utan körkort, men jag tror de är betydligt färre än de som kör rattfulla, då det krävs en del medveten planering för det, förmodligen i nyktert tillstånd.

    ”Personligen skulle jag helst se sex månaders fängelse för en förstagångsförbrytare. Dessutom obligatoriskt med förbud mot att de får fotboja. De ska ha behandling.”

    Sex månader låter ganska rimligt för förstagångsförbrytare. Men det är ju långt ifrån alla som är alkoholister, och har någon nytta av behandlig. I min erfarenhet är de flesta som har kört rattfulla inte beroende, utan bara gör det som en korkad engångsföreteelse. Dock är det förstås mycket mer vanligt att alkoholister återfaller.

  8. Det avhåller dem från att framföra fordon över huvud taget.

    Nej tyvärr inte. Alla rattfyllerister blir av med körkortet och är brottet upprepat så kan det ta år innan de får nytt körkortstillstånd.

    Du skriver att de flesta som kör inte är beroende. Och att det är så enligt din erfarenhet. Det låter intressant. Jag var med och startade Den Elektroniska Fotbojan (Intensivövervakning) här i Stockholm och typbrottet var just rattfylleri. Rattfyllerister är nästan undantagslöst alkoholiserade i varierande grad, men – alkoholister.

    Jag vet inte hur många sociala utredningar jag gjort om rattfyllerister och visst, det förekommer sådana som inte har några uppenbara missbruksproblem, men det är maximalt var tionde rattfylleridömd.

    Hur många utredningar jag gjort? Mja, jag vet faktiskt inte men det är i alla fall över femhundra helt klart. Det kan vara tusen.

  9. Jag känner personligen flera som har kört rattfulla någon enstaka gång, men inte åkt fast. Det låter rimligt att de flesta som döms för rattfylleri är alkoholister, men det beror nog på att det är så väldigt liten risk att man åker fast. Man måste i det närmaste köra rattfull konstant för att det ska vara någon allvarlig risk att det händer. Det är inte ovanligt att det går flera år utan att man ens blir stoppad i en poliskontroll, åtminstone i den landsända där jag bor.

    Så du har kanske rätt i att långvarigt förbud mot framförande av motorfordon inte skulle ha någon märkbar effekt. Inte så länge man inte kommer åt de sporadiska förbrytarna, i alla fall.

  10. Att höja straffskalan löser INTE problemet, installera alkolås istället. Det som jag finner skrämmande är att det finns yrkeschaufförer som kör påverkade, t.ex. den utländske chuafför som körde på fel sida och dödade X personer vid kollisionen. Det har väl även funnits förare av skolbussar som varit påverkade, och det är uppskattningsvis cirka 525 fordon som har alkolås, se: http://www.skl.se/artikel.asp?A=21343&C=406.
    Jag vet inte hur bussföretag/åkerier resonerar, men det företag jag har jobbat hos har alkolås på sina nya bussar.
    Ska straffskalan skärpas så tycker jag att det skall bedömas som mordförsök, det kanske får ngn att avstå men jag tvivlar.

  11. Har oerhört svårt att förstå hur problemet skulle kunna ”lösas” med längre straff. Det skulle ju bygga på att straffets läng står i någonslags rimlig proportion till dess preventiva effekt. Sådana samband är väl relativt svaga.

    Har vi att göra med alkoholister så är det väl sannolikt bara vård och som Bertil föreslår alkolås som kan tänkas ha någon effekt i termer att förhindra framförandet. Längre straff skulle ju möjligen ha den effekten också under den tid vederbörande sitter av detsamma – då blir ju förstås frågan hur många av de som kör besrusade som faktiskt upptäcks och döms. Rätt liten andel verkar det om man tar fasta på antalet dödade bilförare med alkohol i blodet. Alla de som kör berusade mer eller mindre tillfälligt påverkas nog mest av risken för upptäckt.