Stöd från ett oväntat håll!


Runar Eldebo, en teolog från Stockholm, skriver idag en debattartikel på SvD Brännpunkt. Han berättar något som jag inte visste.

Eldebo/SvD:

Diskrimineringsombudsmannen, DO, Katri Linna hävdar att skolavslutningar inte bör äga rum i kyrkor på grund av rummets helgd och prästens religiösa karaktär. Humanisterna Christer Sturmark, Georg Klein och Torbjörn Tännsjö med flera oroas av den otillbörliga religiösa indoktrinering som sker i radio och tv, särskilt vid helgsmål då förkunnelse och klockringning okritiskt erbjuds lyssnare och tittare.”

Han presenterar en annan synvinkel men det är inte den jag reagerar på. Snarare att vi har en diskrimineringsombudsman som är så klarsynt. Det gläder mig. Sedan har jag vid åtskilliga tillfällen retat mig på morgongudstjänsten, och olika religiösa program i radio. Jag har skrivit förut om hur otroligt fånigt det låter när en mansperson med mycket allvarlig röst berättar i vilken kyrka det rings in till helgmålsbön och hur många kandelabrar det står på altaret. Jag ryser när jag hör sådant.

Att hamna på samma sida som Christer Sturmark var inte direkt väntat. Men nu när Sveriges Radio har möjlighet att skapa de mest oväntade digitala kanaler på nätet så vore det skönt om de kunde lyfta bort den typen av program ur P1-tablån. Jag ber en stilla bön för det.

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]politik, kyrkan, andakt, radio, tv, skolavslutningar, diskrimineringsombudsmannen[/tags]


12 svar till “Stöd från ett oväntat håll!”

  1. Jag är muslim, född och praktiserande sådan. Jag har gått i stort sett hela min skolgång här i Sverige. Alla mina skolavslutningar har varit i kyrkan. Tom min examination från universitetet var på Filadelfia-kyrkan i Stockholm. Varken jag eller min familj har någonsin tänkt över detta i negativa gångar eller ifrågasatt det. Jag har inget emot att avslutningar hålls i kyrkan då det traditionellt sett är en svensk tradiiton. Det som irriterar mig är att stocket bryts över huvudet på invandrare/muslimer/folk med annan kultur etc. VÄldigt väldigt få av de nämnda jag mött har någonsin ens funderat över det. Snarare tror jag att sekulära krafter vill förstärka sina argument genom att ta in ofrivilliga i diskussionen, och det tycker jag inte är rimligt, klokt eller rättvist på något sätt.

  2. Intressant Banana!

    Ja det kanske är käpprätt men jag känner ett antal muslimer som är troende och som har en hel del synpunkter som motsäger ditt resonemang. Bland annat en kille som nu är runt 35 som har bett skolan att hans dotter ska befrias från deltagande i skolan i vissa sammanhang där det kolliderar med familjens traditioner. Nu är de somalier och jag har inte bemödat mig att försöka lista ut om somalier är extra känsliga, eller om det bara är familjetraditioner.

    Utöver det har jag en gammal arbetskamrat vars dotter hade ett par muslimer i klassen vars föräldrar hade uttryckt liknande önskemål.

    Jag TROR att det kan skilja rätt rejält mellan människor som kommer t.ex. från Balkan och Afrika, även om man inte kan generalisera. Även om jag oxo inbillar mig att det kan vara lika stora skillnader inom ett geografiskt mycket begränsat område.

    Som ateist raljerar jag ibland med mitt avståndstagande från Gud och det kan tas mycket illa upp ibland vissa svenskar medan merparten inte bryr sig alls.

    Du skriver att det är väldigt få som reagerat, hur reagerar då de som visar sin skepsis?

  3. Jag kan inte se ett enda skäl till att ha skolavslutningar i kyrkan och ännu färre skäl att ha en massa religiösa program, gudstjänster i radion, helgmålsringningar etc. Numer är ju kyrkan skild från staten och då får väl de religiösa samfunden ordna med egna radiostationer och utsändningar.

  4. Jag tycker Bananen kommer med en del riktigt intressanta synpunkter!

    Politisk korrekthet kan ibland få precis motsatt effekt mot vad som var önskat. Om vi tvingas ändra vår säkert över 100-åriga skolavslutningstradition för att ta ”hänsyn till andra kulturer” så kommer det ju finnas folk som tycker ”Titta vad de djävla invandrarna har gjort! Förstört vår fina tradition!”. Är det verkligen det vi vill?

    Den politiska korrekthetsmaffian tar alldeles för ofta fasta på våra olikheter, istället för att inse att vi faktisk kan förenas på sätt som man kanske inte först tänker på. Om jag inte minns helt fel så är budskapet i psalmerna man sjunger på skolavslutningen nåt i still med ”Tack snälla Gud för att du gjort jorden få fin så här på sommaren!”. Det sägs inte i psalmen vilken Gud som avses, men även om man gör antagandet att det är Moses och Abrahams Gud så är det väl helt underbart att kristna, judar och muslimer en dag om året tillsammans kan tacka sin Gud med en fin liten sång?

    Är man ateist så kan man väl rycka på axlarna åt snacket om Gud och istället titta på den vackert smyckade kyrkan, eller blondinen i bänken framför? Så himla farligt är väl inte det här egentligen?

    Och vad gäller nåt genis förslag att ta bort de svenska flaggorna från avslutningen: Jag är själv invandrare (svensk boende i New York), och även om jag naturligtvis tycker mycket av det amerikanska flaggviftandet är rätt tramsigt, kan det ibland kännas lite fint att delta lite lätt i festligheterna 4th of july. Ibland behöver man helt enkelt känna lite samhörighet med sitt nya hemland. Jag är rätt övertygad om att folk som flyttat till Sverige ibland känner samma sak.

  5. Varför har man inte skolavslutningen utomhus eller i aulan…? Kyrkan skild från staten; kommunala skolor ska allltså inte hålla avslutningarna i kyrkan. Bums.

    ”Bland annat en kille som nu är runt 35 som har bett skolan att hans dotter ska befrias från deltagande i skolan i vissa sammanhang där det kolliderar med familjens traditioner”

    Nu är det ju så att familjens traditioner, religion eller kultur skall tas hänsyn till i kommunala skolor. Vill man bestämt att ens barn skall fostras i någon speciell riktning får man sätta ungen i nån friskola där man tar hänsyn till ”familjens traditioner”. Det ska inte tillåtas varken kors, kippa eller sjal i den kommunala skolan.

  6. Jinge:

    alla känner vi någon som är kusin med någons bilreparatörs frus hårfrisörska som tycker annorlunda. Jag ifrågasätter inte dina bekanta, jag menar bara att det alltid finns folk som tycker annorlunda. I min bedömning beror det oftast på deras egen okunskap än vilja att ”bevara det egna”, att de inte ser skillnad på sina egna traditioner och de religiösa parametrarna. Ibland har jag sett att min far, som var lärare i islamologi vid ”Sharia-college” i Baghdad, får frågor som detta och han svarar såsom logiken i islam fordrar. Min åsikt gäller den helhet jag har sett och fått intryck av. Det finns inget förhinder för en muslim att gå in i en kyrka eller närvara vid en ceremoni som äger rum i kyrkan (tron ligger ju inne i en). Jag har själv tom varit kistbärare då en god vän gick bort.
    Saken är att det ligger större saker på risk här än att någon plötsligt blir kränkt av att ha sin skolavslutning i en kyrka. Dels så får merparten skulden för något som väldigt få fordrar eller gör (…och vi vet ju att sådant drabbar aldrig muslimer, eller hur?!) och dels så är den ej baserad på fakta. Jag tror att detta till stor del är en form av sekulär/ateistisk offensiv och jag vill inte ta sida eller tvingas in i någon sida öht.

  7. Bananen: ”Saken är att det ligger större saker på risk här än att någon plötsligt blir kränkt av att ha sin skolavslutning i en kyrka. Dels så får merparten skulden för något som väldigt få fordrar eller gör (…och vi vet ju att sådant drabbar aldrig muslimer, eller hur?!) och dels så är den ej baserad på fakta.”

    Nej sådant drabbar aldrig muslimer… :-)

    Världen är vansinnig i många stycken och dessvärre så yttrar det sig på lite lustiga sätt. Men egentligen menar du att DO är fel ute? Nalin Pekgul har oxo hävdat samma sak har jag för mig.

  8. Upptäckte att ett ”inte” försvunnit i mitt inlägg #5.

    ”Nu är det ju så att familjens traditioner, religion eller kultur INTE skall tas hänsyn till i kommunala skolor.”

    Såg lite konstigt ut med tanke på vad som skrevs meningen efter.

  9. Nu vet jag inte vad DO och Nalin har ordagrant påpekat, men det är besynnerligen egendomligt att man vill pga sin egen kultur befrias från – gästlandets kultur? Hur skulle en somalier reagera om svenska ambassaden bad om att få en moské flyttad från ambassadens närhet då morgonbönens utrop väcker de små….? Självklart måste dessa saker hållas inom en relativ gräns, men i detta fall tycker jag inte att det är något problem.

  10. Pontus:
    Vadå för 100-årig tradition. Jag gick i skolan under 50-talet och hade inte avslutning i kyrkan en enda gång, så jag har lite svårt att se det där som en 100-årig tradition. Jag undrar fortfarande varifrån denna sed kommit, var den uppstod samt när den gjorde det.