Saudiska massmedialögner mot Syrien



Detta inlägg är främst en förkortad version av en rapport på hemsidan för Folket i Bild-Kulturfront (www.fib.se) av Hashim Al-Malki, som talar arabiska, har mycket stor kunskap om Syrien som han besökte våren 2011 och våren 2012. De ger ytterligare en dimension till händelserna i Syrien. Källhänvisningar finns i rapporten på www.fib.se.

Förvrängningar, desinformation och förfalskningar genomsyrar också arabiska media.

Den Saudiskägda TV kanalen Al Arabiya, som ägs av medlemmar av den saudiska kungafamiljen inledde 29 september TV-programmet ”Syria Leak” där man publicerade ”hemliga dokument ” som påstods komma från syriska underrättelsetjänsten och syriska presidenten.Al Arabiya hävdade att deras uppgiftslämnare hörde till den syriska oppositionen som kommit över dessa ytterst hemliga dokument. Giselle Khoury som presenterade programmet använde sig av en syrier, Imad al-Din al-Rashid, som är representant för Muslimska Brödraskapet, som kommentatorn och analytiker.

Ett dokument påstås avslöja en order från den ryska marinbasen i hamnstaden Tartous att skjuta ner det turkiska stridsplanet 22 juni i år. I ett annat dokument ”avslöjas” att presidenten fick order från ”det rysk-iransk- syriska gemensamma kommandot i Moskva” att äverlämna de två tillfångatagna piloterna från det turkiska stridsflygplanet till Hizbollah i Libanon som skulle avrätta dem och lämna kropparna där stridsflygplanet sköts ner.

Syftet var troligen att anklaga Ryska federationen, Iran och Syriens president för att beordrat avrättningen och därmed ha begått krigsbrott. I den turkiska tidningen Hurriyet avfärdar dock turkiska militära experter påståendena i dokumentet.

Turkiets försvarsminister İsmet Yılmaz bestred Al Arabiyas uppgifter och talmannen i Ryska federationens utrikesdepartement anklagade vissa arabiska media för att sprida lögner om situationen i Syrien.

För att ha ”belägg” för hur regeringen i Syrien har omfattande hemliga planer för destabiliseringen av många länders säkerhet visade Al Arabiya ett telegram daterat 18 februari 2012 från ”den syriska utlandsunderrättelsetjänstens operativa avdelning” till syriska ambassadören Hajem i Qatar att en syrisk operativgrupp skall upprättas i Qatar och destabilisera Qatars säkerhet.
Uppgifter är ett rent falsarium. Hajem slutade som Syriens ambassadör i Qatar för 6 år sedan och den syriska ambassaden i Qatar stängdes 8 februari 2012.

Al Arabiya offentliggjorde ett annat telegram som påstod att Syrien ligger bakom branden vid ett köpcentrum Qatars huvudstad al-Doha, där 19 människor dog. Qatars inrikesminister dementerade Al Arabiyas uppgift och framhöll att branden orsakades av bristfälliga elledningar.

Flera andra liknande falska dokument och uppgifter presenterades.
Al Arabiya har senare bett om ursäkt för samtliga dessa påståenden och har erkänt att dokumenten som den s.k. syriska oppositionen försett dem med var falska. Skada av Al Arabiyas program kvarstår och ursäkten, när de var offentligt överbevisade, har inte inneburit ett slut på TV-kanalens krigshets mot Syrien.

Programledaren Giselle Khoury är en känd anhängare till Libanons f.d premiärminister Saad al-Hariri och det block av libanesiska politiker och partier som kallas för 14 mars-blocket, vilket kännetecknas av långt gående samarbete med USA och Saudiarabien och för finedskap till Syrien och Iran.

Programmet bjöd bl.a Imad al-Din al-Rashid som kommentator. Han är profesor i Sharialagen, medlem i Muslimska brödraskapet med extrema sekteristiska åsikter vad gäller Shiamuslimer och Alawiter i synnerhet. Saudiskägda massmedier och andra medier bjuder ständigt in honom att kommentera, och hans åsikter ifrågasätts sällan av journalister i dessa massmedier.


i Andra om: , , ,, , , , , , , , Hillary Clinton ,
,

New York Times 31/10Konflikt 27/10 Aftonbladet – Bildts strategiråd FolkrättsbevakningenDN 12/10Anförande av Rysslands ambassadör
FIB-Kulturfront konferensreportage Porelären om Syrien Russia Today Dagens Arena 10/10 Syrien har inte bett om ursäkt DN 8/10 DN2 8/10 SvD 8/10Ab 8/10SvD 9/10Monthly Review DN 6/10 SvD 6/10 Aftonbladet 6/10Expressen 6/10 Sveriges RadioNya Zeeland Inlägg på Syriensolidaritets hemsida Konferensen i Damaskus DN 30/9DN Gunnar Jonssons ledare 28/9SvD 29/9Sveriges RadioSvTExpressenAftonbladetDN 26/9 SvD 26/9SvD 2 26/9Aftonbladet 26/9Expressen 26/9Sveriges Radio SvTAftonbladets ledare 21/9 Folkrättsbevakningens Syrienlathund DN 24/9 DN 20/9 SvD Expressen SvT 7/9 Expressen 17/9 Sunday Times 19/8 Sana 26/8 DN 19/8 SvD 19/8 Aftonbladet 19/8 Expressen 19/8 New York Times 3/8 DN 11/8
NY Times 4/8 SvT DN SvD Aftonbladet Expressen DN ledare 3/8 DN Croneman 31/7 DN 2/8 DN2 2/8 Skelton i the Guardian 12 juli DN 1/8 Aftonbladet 2/8 DN huvudledare 31/7 SvD 1/8 DN ledare 31/7 DN Joscha Fischers kolumn