SAS är kaxiga


SAS vd Mats Jansson har enligt Dagens Nyheter ”fått nog” av strejken och kräver nu att den danska kabinpersonalen lämnar in sina uniformer.

DN: ”SAS ställer nu in stort sett alla flygavgångar under resten av torsdagen. Ledningen ska under dagen skicka brev till kabinpersonalen där de ombeds att lämna in sina uniformer, kodkort till entrédörrarna och parkeringskort. – Det här är inget hot, men vi måste markera hur allvarligt vi ser på situationen. Man kan inte bara lägga ned arbetet på skoj…”

Det är extra intressant att SAS väljer konfrontation i ett läge där arbetsmarknaden är näst intill överhettad. Ett av de omedelbara resultaten är att personalen på Arlanda nu börjar härskna till enligt Svenska Dagbladet. Att man dessutom hävdar att personalen går ut i en vild strejk ”på skoj” kan visa sig vara lagom så skojigt för – SAS, men tiden får utvisa.

En annan sak man utan vidare kan konstatera är att SAS-ledningen borde satsa på att få gå en charmkurs. Även om många passagerare tvingas till en massa extra besvär tack vare detta så tenderar flygbolaget – inte personalen, att bli de som drabbas av resenärernas vrede. Själv lutar jag mig bakåt och ler så stilla…

Källor: DN SvD DN2

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

[tags]SAS, Mats Jansson, Strejk, Facken, Arbetsfred, Avtal, Politik, Vild Strejk, kabinpersonalen, Kastrup, Arlanda[/tags]


17 svar till “SAS är kaxiga”

  1. Flygbolag vill ofta göra sig av med personalen, ibland undrar man om de inte medvetet skapar konflikter bara för att kunna avskeda personal. Dels vill företagen ha in yngre personer med lägre löner. Dessutom vill de ofta plocka in personal från länder med lägre löner.

  2. JAg tycker att det är bättre om staten satsar på tåg i europa. För att minska utsläpp.

  3. Det är inne att strejka just nu. Jag vill också! (inte för att jag har något att strejka över, men måste man det?)

  4. nature
    andra fördmedel hjälper knappast någon som jobbar på SAS, men förhoppningsvis naturen.
    Klart att SAS kan vara kaxiga, flygindustrin går inte speciellt bra och att hitta arbete i en relativt begränsad branch är inte så lätt. Att ha blivit uppsagd pga vild strejk gör det inte lättare.
    Mats Jansson har säkerligen tagit en kalkylerad risk

  5. SAS borde sparka alla som gått i strejk och anställa trevlig personal från låglöneländer

  6. Att få sparken om man inte kommer till jobbet är väl en ganska naturlig påföljd. I Danmark liksom i Sverige finns en rätt att ta till konflikt för att sätta press på arbetsgivaren. Men spelreglerna om hur och när är ganska klara. Den danska kabinpersonalen riskerar inte bara sina egna jobb. De riskerar även norska och svenska kollegors jobb.

    Om SAS blir ett flygbolag som förknippas med osäkerhet väljer vi resenärer andra bolag.

    Jag gillar SAS men är orolig för företagets framtid. Och Jinge. Du kan luta dig tillbaka, Men personalen drabbas också om företaget drabbas. Du kan ju fråga alla expiloter vid det gamla östtyska Interflug. De jobbar idag inte som flygkaptener i Lufthansa med en månadslön på 12 000 Euro.

  7. ”Själv lutar jag mig bakåt och ler stilla”??
    Har du möjligtvis funderat över vad det här i praktiken får för konsekvenser för resenärer och de som för närvarande strejkar? Naturligtvis förlorar SAS en massa pengar, 25 miljoner per dag tror jag det var, plus en massa kunder som i fortsättningen kommer att välja andra bolag.
    Om SAS går dåligt, vilka får lida? Och jag kan tänka mig att andra bolag ogärna anställer personal som i sin C.V lägger till att de strejkat x ggr. Inbillar mig i att SAS strategiska planering finns en sektion för ”eventuell omlokalisering” och ”rekryterings strategi”.
    Kika på kommentarerna på di.se, där hittar ni lite för och emot. Det finns en del SAS-sverige personal som förstår strejken, vad de kanske inte inser är att deras egna lön, som redan är lägre än danskornas, inte kommer att gynnas och att förmågan att täcka nuvarande personalbrist inte heller kommer att förbättras.
    Viktigast av allt, att inte låta SAS självmant bygga upp en stabilitet i företaget som långsiktigt kommer innebära stabilitet, trygghet och bättre villkor för de anställda. Danskorna roffar åt sig allt och låter andra lida.
    Och som nature säger ”vi konsumenter kan ju också välja andra färdmedel”. Vet ju inte om ni är pro SAS eller kabinpersonalen men det kommer ju knappast gynna någon av dem.
    Peace out!

  8. SAS tillhör de gamla dinosaurierna tillsammans med Alitalia, Olympic Airways m.fl. Bolag som till stora delar lever på att man har monopol på hemmamarkanden, ett monopol som staten och konkurrensmyndigheterna har skyddat, t.ex. inrikesflyget i Sverige.
    I Belgien hade man en gång ett liknande bolag, SABENA, som efter en konkurs bytte namn till SN Bryssels och som numera är ett konkurrenskraftigt bolag med mycket bra service och låga priser. Fler exempel finns runt om i Europa.

  9. SAS är nog jämte Air France det flygbolag som har den mest arroganta och tråkiga personalen. Det verkar ju nästan som om det vore ett statligt bolag…. Överpriser har dom också.

  10. Paul,
    Tja … Du får väl stanna hemma då!

    Flyget är vid sidan av bilismen de värsta miljöbovarna som finns. Och naturligtvis så betalar de inte heller ett skvatt för vad de förorenar heller!

  11. SAS agerar helt rätt. Man kan inte acceptera vilda strejker. Ska personalen strejka så får den ta mig f-n göra det under ordnade former enligt de regler som gäller på arbetsmarknaden.

  12. nature
    jag vet inte vad du menar med att sänka råttor, och vad någon kan vinna på det.
    De flesta som jobbar på SAS har förmodligen beohov av en regelbunden intäkt. Den lär knappast bli bättre av att eventuella råttor drunknar

  13. jag fattar inte varför inte vår regering gör något. Carl Bildt, att han är nöjd är ju klart eftersom han varit amerikansk lobbyist för kriget, och han har väl dessutom fortfarande betalt därifrån, men de andra?