Sälj SAS


I flygets barndom var det antagligen rätt naturligt att ett antal nationer i Europas norra ytterkant höll sig med ett eget statsägt flygbolag.


Man kunde
inte räkna med att de andra europeiska flygbolagen skulle satsa på reguljär trafik på den mest obebodda delen av kontinenten, det fanns helt enkelt inte resandeunderlag. Men situationen förändrades snabbt. Inte så att det plötsligt blev fler innevånare i norden, men folk såg fördelarna med flygtrafiken och resandemönstret förändrades.

Därmed uppstod det som brukar kallas ”marknaden”. Samtidigt försvann en hel del av incitamentet för de nordiska länderna att hålla sig med ett eget statsägt flygbolag.

Idag har vi en högerregering vars faiblesse tycks vara att sälja ut det mesta av det gemensamägda, ofta nog sådant som verkligen behöver ägas av staten. Det finns väl knappast någon del av vår infrastruktur som går säker mot deras iver att realisera allt gemensamägt.

Här har de verkligen chansen. För något bredare folkligt stöd kan knappast finnas för att skattebetalarna ska äga ett flygbolag, framför allt när det dessutom är en miljöstörande verksamhet.

Pengarna, om det nu går att få något för SAS, bör givetvis plöjas ner i rälsbunden trafik. Källor: Ekot DN SvD DN1 SvD1 DN2

Andra bloggar om: , , , [tags]SAS, Strejk, Flygstrejk, Politik[/tags]


4 svar till “Sälj SAS”

  1. Om ett statligt bolag har gått knackigt i flera år. Eller genererar mycket små vinster till statskassan. Så tycker jag att det är ok, att sälja det.

  2. Flygbolaget gjorde rekordbra första kvartalet. bara 450 mijoner back…

    Ett bolag som är sämre på alla sätt än sina privatägda konkurrenter

  3. Flygindustrin kan typ inte existera utan statligt stöd, den kom i alla fall inte till utan det

  4. Existera kan den… finns en hel del företag..

    Kom till är mycket möjligt, men den tiden är förbi