ProVoice – Automatiserad telefonterror !

Idag har jag blivit uppringd tre gånger från ett telefonnummer 018-480 30 54. Jag undrade givetvis vem som hade ringt så jag tryckte på knappen för återuppringning när jag kom hem.

Då svarar en automatisk telefonsvarare:

– Om du undrar varför vi ringt så kan vi berätta att vi är ett telemarketingföretag men att vi inte vill sälja något”. Varför de ringt mig framgick inte. Sådant gör mig extremt irriterad, framförallt eftersom mitt nummer är hemligt. Visserligen har de säkerligen någon automatiserad uppringning för att kunna trakassera folk som slår nummer efter nummer, men det spelar ingen som helst roll.

Det är rena telefontrakasserier och själva idén tycks vara att offren själva ska ringa upp dem, möjligen är samtalen vidarekopplade och kostar 39,50 i minuten, vad vet jag. Ett mycket skumt förfaringssätt är det under alla omständigheter. För en halvtimme sedan ringde det från samma telefonnummer igen och jag lyfter luren för att få tala med missdådaren från företaget.

I samma ögonblick jag sade mitt förnamn så lades luren på i örat på mig.

Varning för ProVoice! I morgon ska jag tala med Telia om hur de ska kunna skydda sina abonnenter från den här typen av oönskade samtal.

Drabbas du också av den här sortens bondfångeriförsök så tycker jag att du ska skriva om det på din blogg/hemsida eller berätta om trakasserierna i kommentarer på bloggar och på BBS:er!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

[tags]Provoice Sverige, Provoice Norge, Provoice Holding AB, Provoice Finland, Provoice Danmark, Provoice Inkasso, Tele Marketing, Telefontrakasserier, Oönskad Reklam[/tags]

  16 comments for “ProVoice – Automatiserad telefonterror !

  1. 29 oktober, 2006 at 19:37

    Tack Britta! Jag lade in länken i själva bloggposten oxo. Jag klurar på om jag ska starta en HATA PROVOICE-blogg i morgon bitti!

    Det vore fasen värt att bränna lite energi på att berätta för MÅNGA om vad de håller på med för djävelskap!! :-( :-(

  2. 29 oktober, 2006 at 20:14

    Det är det jag alltid sagt, det är lugnare utan nummerpresentatör. Jag har ingen och ser därmed inte om någon ringt. Vill de något får de ringa en gång till.
    Dessutom är jag anmäld till Nix och det har faktiskt lugnat ner sig betydligt! Det är att rekommendera.

  3. 29 oktober, 2006 at 20:19

    Nix hjälper antagligen inte eftersom det är automater som ringer.

  4. 29 oktober, 2006 at 21:31

    Det där har hänt mig. Det verkar gå ut på att man själv ska betala samtalet när dom ska försöka pracka på en nånting. I mitt fall var det ett telemarketing-företag i Norrköping som terroriserade mig. Affärsetik, vad är det nuförtiden?

  5. Micke
    29 oktober, 2006 at 21:40

    Kan man inte genomföra en DOS-attack mot ett telefonnummer på något sätt?

  6. 29 oktober, 2006 at 21:48

    nix ska funka, om företaget är anslutet till telemarketing branschorganisationen.

  7. Rasmus
    30 oktober, 2006 at 00:05

    Ett av företagen i den brance har ringt 32 gånge och ett annat 24. Sedan finns det ett tiotal andra som inte ringt helt så ofta än.
    Svarer konsekvent inte på samtal från nummre jag inte känner igen, och när jag först vet att det är ett callcenter kan de för min del slösa bort deras tid med att forsöka ringa till mig, tills de bli blå i huvudet.

    Ett annat tips på hur man kommer åt dessa ”terrorister” är denna :
    http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

  8. 30 oktober, 2006 at 02:15

    Ring Sverker, en rond med soptunnan i plus kan förhoppningsvis få fler uppmärksamma på sådan här skit. Annars kan man alltid göra som mina föräldrar, skriva upp sig på den där listan som gör att inga telemarketingföretag ringer till en. NIX tror jag att den heter.

  9. Britta
    30 oktober, 2006 at 09:12

    Det värsta är ju att det inte är den som ringer som man skulle bli förbannad på. Det är ju bara en stackare som försöker tjäna sitt uppehälle. Kanske det enda jobb som den här personen kunde få.

    Det är ju hela systemet.

  10. Betel
    30 oktober, 2006 at 16:28

    Jag sa upp mig från just ProVoice i sommras. Klarade inte av mer än två månader. Precis som Britta säger så är det inte stackaren i luren som man ska bli sur på. Jag fick tåla både hot och rasistiska påhopp, vilket bidrog till att jag inte orkade jobba kvar. Den största orsaken till att jag sa upp mig var att jobbet var otroligt tråkigt och kändes omoraliskt. Det är inte kul att behöva tvinga sig själv till att ringa hem till folk som inte vill prta med en, även om de flesta var oväntat trevliga.

    Som sagt är så det en maskin som ringer upp och tror ibland felaktigt att ingen svarar. Därför kan man ofta få luren i örat.

  11. Ken
    31 oktober, 2006 at 01:06

    Jag har spärr hos NIX och det verkar fungera perfekt.

  12. Albin
    1 november, 2006 at 11:54

    Ett annat störande företag är Transcom som en period ringde något dussin gånger om dagen trots Nix-spärr i funktion. De är förbaskat svåra att nå men annonserade efter folk på amv.se, och då fanns det mailadress. Dessutom en anmälan till
    http://www.dm-namnden.org
    som dock valde att inte fälla trots att de använde sig av s.k tysta samtal, dvs det ringer men om du svarar möts du av en telefonsvararröst som vill ha din uppmärksamhet.

    Här är en annan användbar adress som man kan stöta på.

    Sveriges CallCenter Förening, SCCF
    >
    > Tel: + 46 910 776699
    > Fax: + 46 910 777296
    > email: philco@philipcohen.se

    Gemensamt för alla tycks dock vara att man agerar såsom branschföreträdare och inte står på kundens sida men……

    efter alla påstötningar har nu det varit lugnt i sex månader trots allt….

  13. Fredrik
    1 november, 2006 at 12:39

    En skitfirma, jag vet…

  14. Fredrik
    1 november, 2006 at 17:20

    kOMMENTARSREGLERNA!

  15. Matte
    2 november, 2006 at 11:01

    Säljaren som sålde tv via bredband till mig ljög och sa att de skulle dra nya kopparledningar till mig som skulle ge mig 8mbit extra och därför inte ta bandbredd av min nuvarande hastighet.

    Tyvärr va det inget som stämde.

    sen lovade säljaren att jag skulle få en SF-tjänst som skulle göra att jag kunde ladda ner biofilmer,… Sf-tjänsten finns men det är inga biofilmer.

    Väntar på att någon chef på provoice ska höra av sig till mig och jag återkommer i ärendet.

    //Matte

  16. matilda
    2 december, 2006 at 02:24

    hahaha. d e så roligt att läsa allt detta! ja jobbade själv på provoice för ca. 2 veckor sedan. jobbade i 6 veckor o sa sedan upp mig. ni ska veta att när det blir så att någon lägger på i örat på er så beror detta på ett fel och alltså INTE någon som försöker jävlas… men ja förstår er alla. har hört många skällsord när jag har ringt. o att jag är usel o borde skaffa något vettigt att göra. men måste man ha pengar så….

Comments are closed.