Postnord utnyttjar gästarbetare som daglönare


Mikael Nyberg som är ansvarig utgivare för den högst läsvärda socialistiska tidskriften Clarté (www.clarte.nu) har fäst uppmärksamhet på en artikel i tidningen ”Transportarbetaren.” Den är skriven av Jan Lindkvist, reporter och ansvarig utgivare ”Transportarbetaren”.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Kommer osökt att tänka på den försämring av strejkrätten, arbetarklassens kanske viktigaste medel, som socialdemokraterna väntas driva igenom med stöd av ledningarna för bl.a LO och TCO, och förstås ledningen för ”Svenskt Näringsliv.” Protestera mot inskränkt strejkrätt!. Där kan man skriva på ett upprop mot denna försämring. Eftermiddagen 9/1 hade 1500 personer skrivit på och förmiddagen idag, knappt 2 dagar senare har 6300 skrivit på! Rör inte strejkrätten

Facebook: http://tinyurl.com/y78vs5ss

Twitter: http://tinyurl.com/yd4oyh39

Strejkrätten 180108Orginalbildkälla: Anders Henriksson

Jag återger här ett utdrag ur artikeln i ”Transportarbetaren” och ur svar från ledningen för Texab.

Artikeln.
I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Redan i somras hamnade flytt- och bemanningsföretaget Texab på kollisionskurs med facket, Transport. Efter en truckolycka kom det fram en rad vittnesmål som tyder på att Texab systematiskt utfärdat truckkort till anställda, utan att personerna fått den utbildning som krävs.

I en artikel i Transportarbetaren tillbakavisade bolagets vd, Torbjörn Ulf, anklagelserna.

Efter det har tidningen träffat anställda på Texab. De bekräftar uppgifterna om falska truckkort och beskriver en utbredd rädsla inne på Postnords lager. Den som hamnar i onåd hos Texab riskerar inte bara sparken, utan också utvisning från Sverige.

– Vi utnyttjas som rena daglönare, säger en anställd. På fredagen får man besked om när jobbet börjar på måndagen. Men på söndagskvällen kommer ett nytt sms. Då är det en ny tid som gäller.

Avtalsbrott
Transport bekräftar att scheman saknas och att Texab bryter mot kollektivavtalet på flera punkter.
Under intervjun tar en anställd fram ett beslut om arbetstillstånd från Migrationsverket. Där utlovar Texab heltidsjobb, 100 procent, och en lön på 23 624 kronor.
”I verkligheten har jag bara deltid, en timanställning. Jag kan få jobb sex, sju timmar ena dagen. Nästa dag blir de inget. Då finns inga containrar, säger arbetsledningen.”

Monotont jobb
Både anställda och besökare från facket beskriver jobbet som tungt och monotont. En av dem säger:

”Vi har hjälpmedel, som rullbanor in i containrarna. Med de är bara i bruk när facket är på besök, sedan plockas de undan.”
”Jobbet är fruktansvärt stressigt. Arbetsledningen driver hela tiden på: ”Ni måste jobba snabbare!”

Diskriminering och rasism förekommer också, enligt vittnesmål. Liksom förakt och förolämpningar mot islam och profeten Muhammed.
Postnord lagerBild från Transportnet
Plötsligt avsked
Flera anställda berättar att företaget har försökt pressa fram erkännanden om att de betalat mutor till en namngiven gruppledare. Mutor för att få gruppledaren att fixa fram arbetstillstånd och fortsatt jobb på Texab. Gruppledaren heter Bashar Asi. Han är medlem i Transport och började på Texab 2012. Bashar Asi fick länge lovord av Texab, ända till hans skrev en anmälan om en truckincident. Beskrivs detaljerat i artikeln i ”Transportarbetaren”, som också exemplifierar andra övergrepp.

Hårdare regler
Under intervjun är det skakande att lyssna till de unga killarnas berättelser. Flera av dem har kvalificerade utbildningar i bagaget. En är tandläkare, en annan har pluggat till ingenjör. Både försöker få sina meriter godkända i Sverige.

De frågar sig hur ett statligt bolag som Postnord kan anlita en entreprenör som satt i system att utnyttja människor. Unga människor som har svårt att hävda sina rättigheter, utan att riskera avsked och utvisning. Flera röster vittnar om en antifacklig inställning hos Texab. (Slut på utdraget ur artikeln).

Postnord och Texab tillbakavisar kritiken (Första delen av svaret).
”Det här är ingenting att skriva om.” Texabs vd Torbjörn Ulf är korthuggen när Transportarbetaren ringer för att ställa frågor om arbetsvillkoren på Postnord och avskeden av två lagerarbetare. Torbjörn Ulf inleder med en invändning mot Transportarbetarens tidigare artikel om att Texab utfärdat truckkort utan att personalen genomgått utbildning.

”Alla har truckkort, det handlar bara om körtillstånd”, hävdar Torbjörn Ulf.
Det är en uppgift som tillbakavisas av både facket och anställda som Transportarbetaren intervjuat.
När tidningen börjar ställa frågor om anställningsvillkoren och arbetsförhållandena på Postnords lager får intervjun ett abrupt slut:

”Jag hänvisar dig till Postnord. Tack och hej”, säger Torbjörn Ulf och lägger på luren.

Postnord har anlitat Texab i flera år. Hur ser den statliga post- och paketkoncernen på att arbetskraftsinvandrare utnyttjas för tunga manuella jobb? Och på uppgifterna om osäkra anställningsvillkor, godtyckliga avsked och falska truckkort?

Postnord har begärt att få frågorna skriftligt. I stället för att svara på Transportarbetarens frågor var och en skriver Postnord följande inlägg: (Se artikeln i ”Transportarbetaren”)

intressant.se, , , , , , ,, , , ,, , , ,


Ett svar till “Postnord utnyttjar gästarbetare som daglönare”

  1. Jag har arbetat åt arbetsgivare som haft mitt uppehållstillstånd i sin hand, inget jag rekommenderar. Jag har sett arbetsgivare använda uppehållstillstånd som en piska för att krama mer ur sina arbetare. Vi skrattade när vi såg ett as sitta själv på sitt labb då han utvisat indiska forskare snabbare än han kunnat få dit nya. Tror inte andra arbetsgivare är bättre på den punkten.