Pendeltågseländet beror på marknaden


Idag skriver Dagens Nyheter om något som alla pendlare i Stockholm känner väl till, pendeltågseländet.

Uttrycket fanns även förr om åren då SL själva skötte trafiken i samarbete med Statens Järnvägar. Men då handlade det praktiskt taget uteslutande om vad som hände när det snöade och var kallt. De pendeltåg, och den tekniska utrustning som SJ använde var knappast klimatanpassad utan verkade dimensionerad för ett sydeuropeiskt klimat.

Nu har skattebetalare och pendlare sedan ett antal år tvingats abonnera på Citypendeln AB:s tjänster, ett företag bland vars ägare finns Bill Gates och Microsoft, några filmbolag i Hollywood och bland andra Warner Brothers. Jag orkade inte Googla fram exakta upplysningar om hur ägarsituationen ser ut idag.

DN: ”Missnöjet bland SL-pendlarna växer på flera fronter. Det visar resultatet av vårens kvalitetsundersökning bland resenärer som på måndagen visades för SL:s styrelse. På pendeltågen är bara var fjärde resenär nöjd, vilket är en bottennotering. Pendeltågen är och förblir SL:s huvudvärk. Sedan 2004 har andelen nöjda resenärer med pendeltågen nästan halverats, från 50 till 27 procent. Andelen missnöjda resenärer är hela 50 procent. Det visar den undersökning av ”upplevd kvalitet i länet” som SL sammanställt i dagarna. Siffrorna i vårens undersökning är ett bekymmer för SL-ledningen.”

I veckan var jag ute och åkte pendeltåg. Första gången, på väg in till centrum, fick jag åka med ett tåg av den modell som finns på bilden ett X1. Tåget var fullsmetat med klotter både in- och utvändigt. Dessutom var vissa säten så utslitna att man faktiskt satt obekvämt. Den ”städning” som tåget eventuellt utsatts för innefattade tydligen bara bortplockande av diverse gratistidningar som alltmer skräpar ner vår närmiljö.

På hemresan åkte jag återigen med ett X1. Den dörr jag klev in genom hade två stora hål som påminde om skotthål från ett ytterst grovkalibrigt vapen. Inne i tåget var det lika ostädat som i det jag åkt tidigare. Detta plus att det var ett rejält lager med sand på golvet som verkade ha funnits där

i ett par veckor sedan snön försvann. Intrycket var att jag åkte pendeltåg i någon slumförort i ett mycket fattigt land.

Hur kommer det sig att det kan se ut på detta sätt? Jo svaret står att finna i det faktum att man nu lagt ut driften på entreprenad och låtit ”marknaden” ta över. Får ett företag några miljarder för att sköta trafiken så är de förstås mest angelägna om att plocka hem så feta sedelbuntar som möjligt. Därför sparar de in på allt de kan. I det här fallet har löne- och pensionsvillkoren för personalen kraftigt försämrats. Städningen och det värsta – säkerhetstänkandet har fått ge vika för kortsiktiga ekonomiska mål.

Borde inte berörda politiker få ta ansvar i det kommande valet? Egentligen borde man sammanställa en lista över alla politiker som har deltagit i att besluta om detta så att vi alla kan använda rödpennan på valsedlarna..

Andra bloggar om: , , , , ,

[tags]politik, pendeltågseländet, stockholms lokaltrafik, sl, marknaden, kollektivtrafik[/tags]


8 svar till “Pendeltågseländet beror på marknaden”

  1. Precis så här är det i busstrafiken också numera. Pengarna försvinner åt något annat håll (utlandet).

  2. Med sänkt landstingsskatt så kan man säkert lösa investeringsproblemen i lokaltrafiken också. (m) vill ju också fördubbla momsen på kollektivtrafiken, ett progressivt förslag för att minska trängseln på pendeltågen.

  3. Jag minns den dagen då Citypendeln tog över,det blev en omedelbar försämring när det gäller att hålla Tågtids Tabellen.Man trodde då att detta skulle bli bättre med tiden,men det har i stället blivit sämre.

  4. Konstigt, övermåttan konstigt! Privat verksamhet ÄR ju bättre än kollektivt ägd och skött sådan, det vet varenda liberal och numer är ju alltfler liberaler! Så jag antar att det är upplevelserna hos dem som är missnöjda som det är fel på, inte pendeltågens funktion. Verkligheten blir ju vad man vill att den ska bli, och bara man tror att den blir sådan.

    ”Have Faith”, skulle den store statsmannen Bush säga.

  5. Jag kallar dom där gamla pendeltågen för rullande dödfällor

    trasiga dörrar hålls stängda med plastspännband då dörrspärrarna i metall tar slut pga för många trasiga pendeltågsdörrar

  6. Att ”leka marknad” på detta vis är så ansvarslöst! Postväsende och kommunikationer ska skötas statligt! Punkt!Det borde vara självklart, speciellt i ett litet land som Sverige med liten befolkning. Det finns ingen marknad för pendeltrafiken – det finns nämligen inget alternativ för oss resenärer. Marknaden kan inte utgå från någon som bara är uppköpare av tjänsten, men som i själva verket inte är kunden!

  7. Fast, i ärlighetens namn. Hur skitilla funkade det inte INNAN avregleringen? Julen 82 jobbade jag på posten vid centralen och det stod horder av folk fullt beredda att mörda första bästa individ iförd SL-uniform. Noterar ändå..har ni märkt hur knäpptyst det är om avregleringar inför detta val? Ingen tar i det längre då ALL avregleringsretorik är lika med politiskt självmord. Huuuuu va villägarna ska ta åt sig ..trivs ni nu med en så mysigt ”fri” elmarknad? Hahhahahha nope, inte ens en Moderat dristar sig….