På resa i Nordkorea – föredrag och bilder. Lördag kl 13 i centrala Stockholm

Nordkorea 171111 Affisch

Det är inte många av oss som besökt Nordkorea. Själv var jag på en alkoholforskarkonferens i Söul i Sydkorea, år 2005, med frun. Vi tog tillsammans med en kollega från USA en taxi till Panmunjom, där vapenstilleståndet undertecknades 1953. Och kunde se över på gräsfält i Nordkorea på andra sidan. Mycket likt Sydkorea.

Tidgare har jag publicerat en rapport från vårresan! På besök i Nordkorea – reserapport

Detta är utdrag ur en rapport från resan i augusti ägt rum

Årets vänskapsresa till NordKorea sammanföll med den femte festivalen på Mt Paektu och blev extra innehållsrik
Några av deltagarna åkte i förväg till Beijing 3 augusti för att reka hotell Ibis nära sanyuans station.
Vi gjorde utflykter till förbjudna staden och nationalmuseet där det var utsålt, och Mao var på reparation. Men det var trevligt vid sjöarna och butikerna i Houhai, tror jag hittade örongatan. Vi vågade oss på en cykelricksha då vi inte lyckades få fatt i taxi hem, det blev en innehållsrik färd som slutade med punktering och tunnelbana.Nästa dag resta jag själv med taxi till Klocktornet och såg på jättelika bronsklockan från 1420, höjd 7 meter och vikt 63 ton. Lyckades hitta någotsånär i de gamla kvarteren och ta mig till hotellet med tunnelbanan.
Den 7 augusti var gruppen samlad och vi flög in i Korea. På flygplatsen blev vi fotograferade och kom in i tidningen. Och så installerades vi på Yanggakdo International Hotel på våning 33. våning 47 högst upp hade roterande restaurang.
8 augusti besökte vi Partimonumentet med hammare, skära och penna. Arbetare, bönder och intellektuella är stommen i Koreas Arbetarparti. Det finns också ett socialdemokratiskt och ett religiöst parti.
På eftermiddagen lyckades vi ta oss in på svenska ambassaden och överlämna en burk krossade pepparkakor till den tjänstgörande charge daffairen som var mycket lik Pål Steigan. Personalen fick inte umgås med vanligt folk men på diplomatiska klubben kunde de träffa andra diplomater och utbyta ”informationer från välunderrättad källa”. Vi hade ett givande samtal där vi förstod att ambassadören måste vara diplomatisk.
Pyongyang untitledPyongyang
9 augusti var vi på Okryo barnsjukhus. Modern utrustning, magnetröntgen från Siemens som kommit in i landet trots sanktionerna. Därefter Ryokyong ögonklinik, också där modern utrustning. Jag har alltid undrat varför vissa glasögonbågar kostar tusentals kronor, själv har jag solglasögon med gummiband på kepsen.
På eftermiddagen gjorde vi hembesök på nybyggda forskaravenyn Mirae hos en bergsingenjör med fru dotter och gammelmormor. Helt modernt och gratis, många rum. Nordkorea satsar på teknik och kunskap.
Intill den stora triumfbågen köpte vi konst, ginseng och tröjor på utställningsbutiken Wolhyang.
På kvällen kalla nudlar i en restaurang på stan. Annars var det buffeservering på hotellet.

10 augusti Buss till kung Tongmyongs gravmonument och ett Buddhistiskt tempel. Gravbyggnaden var restaurerad med pelare och balkar av betong, alla byggnaderi landet jämnades ju med marken av USA-imperialisterna 1950-53.
På eftermiddagen var vi på Mansudae konstskola och fick träffa den store skulptören Ro Ik Hwa i hans atelje. Han har gjort stora bronsstatyer och monument.
Hela konstskolan är bannlyst av FN på grund av att landet har byggt raketer för att försvara sig. När ska FN vidta åtgärder mot USA-imperialismen som har förstört hela länder som Afghanistan, Irak och Libyen?
Sedan for vi till Barnens palats och fick musik och dans. Det var skönt att barnen fick vara som barn och inte låtsades vara någon vuxen slampa eller övermänniska.

11 augusti Revolutionsmuseet. Läs Kim Il Sungs memoarer om hur Korea befriade sig från den japanska imperialismen genom att bygga enhetsfronter med alla som ville försvara landet, hur man föregår med god moral och organisation. Det fanns vänsterrevolutionärer som ville införa sovjetisk kommunism direkt vilket skapade förvirring. Och det fanns de som ville vänta tills det blivit en borgerlig revolution som i Europa.Och det fanns banditgäng.
Efter denna historielektion åkte vi rulltrappa 100 meter ner till Pyongyangs tunnelbana , tittade på väggmosaiken och for ett par stationer.

12 augusti Buss några timmar till Myohang där man i stora bergrum förvarade alla gåvor som statsmän och organisationer förärat landets ledare. Gadaffi hade skänkt ett gyllene svärd, Madeleine Albright en gummiboll och Sverige kristallvaser. Picknick vid floden under träden. När vi kom tillbaka till hotellet klippte jag mig för 8 euro.

13 augusti Nyklippt, nyrakad och med blå skjorta och kungliga televerkets röda slips skred jag med de andra uppklädda kamraterna värdigt fram i Kumsusan Sun Palace och hälsade på de odödliga marskalkarna Kim Il Sung och Kim Jong Il i Mausoleet. Vi som inte har varit bönder som befriat sig från två stora imperialistmakter kan nog inte förstå koreanerna här.
Efter att ha bugat for vi till Kim Il Sungs barndomshem i Mangyandale. Jag kollade att vasstaket var skyddat med ett tunt nät. Det som förkortar hållbarheten på stråtak är sol, vind, getter och människor. Utanför det lerklinade huset var en skorsten som genom en kanal under golvet sög ut rökgaserna från köksspisen. Föräldrarna var revolutionärer och gravskötare. Kim lämnade hemmet när han var 14 år…jag kommer tillbaka när vi befriat landet från de japanska imperialisterna. Det fanns en källa med revolutionärt friskt vatten och efter några skopor kände jag mig stärkt och klar.
På eftermiddagen flög hela festivalgruppen norrut till Samiyon och vi tog in på Pegaebong hotel. Kvällskonsert med lokala skolbarn och utomhusbuffe.
Nordkorea Berget PaektuPaekto-bergsområdet
14 augusti Busstur genom skogen och upp på koreanernas heliga berg Mt Paektu 2750 m.Här hölls flera tal och vi sjöng ”vi går till Paektusan” bakom en lång banderoll som hyllade självständigheten och de tre ledarna. Nere i dalen låg gerillans basområde där de kunde samla sig och organisera motståndet mot de japanska straffexpeditionerna. Jag noterade att de hade en annan teknik för knuttimring än vi har i Norden. I stället för dymlingar som fixerar stockarna hade de liggande klossar. För uppvärmning det effektiva systemet med rökgång under golvet och skorsten utanför huset.
På en stor öppen plats i skogen vid en sjö skildrades olika stadier av frihetskampen i stora skulpturgrupper. Troligen skapade på konstskolan Mansudae i Pyongyang.

15 augusti var vi tillbaka i Pyongyang och samlade i Folkets kulturpalats för tal, film och bankett

16 augusti for vi med hissen upp 150 meter i Juche-tornet och jag kunde se att ännu fler bostäder byggts för vetenskapare och tekniker sen förra årets besök. Juche betyder att man litar till egna krafter.
På eftermiddagen var det dags för teknikkomplexet där olika metoder och fenomen förklarades med modeller. I mitten av stora centralhallen stod förstås en egentillverkad rymdraket. Vi fick också träffa raketkonstruktörerna som stolta visade bilder på lyckade uppskjutningar.
17 augusti på det segrande fosterlandets museum om befrielsekriget. Här skildrades kriget mot den japanska imperialismen och koreakriget 1950-53. Mängder av vapen, stridsvagnar och flygplan.
Nordkorea Pueblospionfartyget Pueblo
På spionfartyget Pueblo visades en film och vi såg en ursäkt där USA lovade att inte upprepa detta intrång. Högst upp i museet var ett roterande 360 graders panorama över ett slagfält.

Kvällen avslutades med lekfulla tävlingar mellan grupperna vänskap och solidaritet…och allmän dans till sången vi går till Paektusan.

18 augusti besökte vi den smala strimman jord som delar Korea sedan 1953 och kallas Ingenmansland. Det är det enda stället där det är fred eftersom USA och dess allierade vägrar skriva på ett fredsavtal. En stor hall uppfördes snabbt 1953 för 300 journalister från hela världen som fick bevittna hur krigsalliansens befälhavare undertecknade ett avtal om vapenstillestånd. I ett av de blå husen mitt på gränsen fick vi gå in och jag blev fotograferad av vakten när jag stod på södra sidan. Men det kändes säkrast att gå tillbaka till våra gästfria värdar i demokratiska folkrepubliken Korea. Sverige är ett av de länder som bevakar att vapenstilleståndet efterlevs.
PanmujonPanmujon
På Koryo museum i Kaesong visades trycktyper som användes 100 år före Gutenberg, fint grönt porslin och en gravkammare med ett litet hål där den döde kejsarens ande kunde ta sig ut i friska luften.
Tillbaka i Pyongyang blev det kvällsmat på stan, kareokesång och tal. Jag hade gjort en snabböversättning till engelska av Vysotskys sång Ingenmansland som jag framförde.
19 augusti var det tidig avresa till flygplatsen och efter Beijing direkt till Arlanda, 9,5 timmar, Slbuss till Märsta och pendel hem till nynäshamn.

Rekommenderar alla att själv bilda sig en uppfattning om detta modiga folk som försvarat sitt oberoende mot vår tids värsta krigsförbrytare. Svensk-koreanska vänskapsföreningens resor är öppna för alla. Även Korea-konsult ordnar resor. Allt kostade ca 25 000 kr.

Minnesvärt var att resa i Beijing och se den stora bronsklockan gjuten 1420, 7 meter hög, vikt 63 ton, promenera runt sjöarna och sedan hitta tillbaka till hotell Ibis i Sanyuan.

i Andra om: , , , , ,

Ett svar till “På resa i Nordkorea – föredrag och bilder. Lördag kl 13 i centrala Stockholm”

1. https://www.globalresearch.ca/photo-report-the-north-korea-neither-trump-nor-western-media-wants-the-world-to-see/5614037

Finner det lämpligt att komplettera med ett färskt fotoreportage av vår vän Eva Bartlett, känd för sina reportage från kriget mot Syrien.
    Alexander Mercouris på theduran skriver i dag att ett nytt hopp har vaknat i Korea. Kina och Ryssland samarbetar enligt modellen Kina i syd och Ryssland i nord. Detta beror på deras respektive historiska och aktuella förutsättningar. Målet är avspänning och på sikt direkta förhandlingar mellan de koreanska parterna. Både Kina och Sydkorea har gjort klart för USA att något oprovocerat krig kan det inte bli tal om. Obama lyckades påtvinga Sydkorea nya missiler men Seoul har påpekat att fler skall det inte bli. Sydkorea har även avvisat en allians mellan sig, USA och Japan.
    Vad Nordkorea önskar är ett fredsavtal med tillhörande garantier. Ett sådant är inte att vänta från USA som numera bara har ett verktyg i lådan: fler sanktioner. Det kan dock tänkas att Kina och Ryssland tillsammans kan skapa ett säkerhetsarrangemang som ersätter behovet av avtal med USA.