Omfattande kubanskt spioneri avslöjat!


Jag har glädjen att denna gång åter få införa ett nytt gästblogginlägg om Kuba av Zoltan Tiroler, aktiv i Svensk-Kubanska Föreningen (www.svensk-kubanska.se). Han har skrivit flera viktiga och informativa om Kuba tidigare på denna blogg. Detta baseras på en artikel i Washington Post, utgående från ett meddelande hos Associated Press,AP.

Ett omfattande spioneri mot tiotusentals medborgare avslöjats de senaste dagarna. I ett hemligt projekt har regimen skapat ”twitter” konton kallat ZunZuneo, som är kubansk slang för kolibrins läte . Man har värvat abonnenter genom att tjänsten erbjöds helt gratis. Regimen har genom tillgång till upp emot en halv miljon mobiltelefonnummer fått ca 40 000 användare av kontot. Dessa hade förstås ingen aning om vem såg låg bakom.
USAid logo

Alla deras meddelanden registrerades och analyserades noggrant. Alltså ett grovt intrång i den personliga integriteten. En databas byggdes upp där man sorterades efter kön, ålder, ”mottaglighet”, ”politisk tendens.” Användarna delades in i fem grupper, beroende på politisk inställning. Man ställde frågor till användarna för att få fram deras åsikter. Genom det ville regimen kunna vaska fram ledare lämpliga att rekrytera för politiska syften. Men inte nog med det; regimen kunde själv skicka meddelanden till alla användarna samtidigt utan att det var möjligt att spåra varifrån meddelandet skickades. Det var dels harmlösa notiser om väder, musik och sport, dels politiska budskap på vilka man bad om kommentarer. Planen var att när man värvat tillräckligt många användare skulle man skapa folksamlingar och uppmana till oroligheter; ”En smart mobb”, massansamlingar av folk som kallas in snabbt och som kan utlösa ett uppror.

Allt ovan stämmer, utom att det inte var Kubas regering, utan regimen i Washington som genomförde operationen. Förvånande nog har nyheten fått visst medialt genomslag också i Sverige. Förvånande, då USAs ständigt pågående undergrävande verksamhet ytterst sällan uppmärksammas. Men exempelvis Sveriges Radios korrespondent undviker nogsamt att nämna USAs spioneri på tiotusentals kubaner, något som skulle väckt stor indignation om det varit Kubas regering som gjort det. Förklaringen att det trots allt rapporteras i Sverige är att medier i USA tagit upp den undergrävande verksamheten som avslöjats av nyhetsbyrån AP.

USA säger nu att projektet inte alls var hemligt, utan bara ”diskret”. Det trots att finansieringen skedde genom en rad omvägar som transfereringar via banker på Cayman Islands och flera täckbolag sattes upp, bland annat med hemvist i Spanien, Irland, Costa Rica, Storbritannien och Nicaragua. Allt för att inte den verklige uppdragsgivaren skulle avslöjas. Den eventuellt subtila skillnaden mellan ”hemlig” och ”diskret” får väl dagens Washingtonloger (efterträdare till de tidigare diskrediterade Kremlogerna) reda ut.

Än mer pinsamt för USA är det faktum att det var landets ”biståndsorganisation” USAID som höll i programmet. USAID säger ständigt att det bara sysslar med humanitär hjälp, men detta har gång på gång visat sig vara lögn. Om det enbart handlade om humanitär hjälp skulle man väl uppskatta att ett land som Bolivia sagt till USAID att lämna (på grund av inblandning i landets affärer). Istället svarar Washington med straffåtgärder. Också Venezuelas regering fick nog av USAIDs stöd till oppositionen och kastade ut det för flera år s edan.

USA har tidigare goda erfarenheter av att utnyttja sociala nätverk för sina syften från så vitt skilda länder som Moldavien, Filippinerna, Iran, Ukraina, Georgien och Venezuela. Särskilt förre utrikesministern Hillary Clinton är en entusiastisk anhängare av att utnyttja sociala nätverk i politiska syften.

Washington Post kommenterade (140404): ”1960,skrev US-diplomaten Lester Mallory ett hemligt memorandum om Kuba med rubriken ´Fidel Castros nedgång och fall´. Se till att kubanerna blir olyckliga, argumenterade dokumentet, som föregick USAs embargo. Belasta dem med ekonomisk misär och svårigheter. De kommer att bli arga på Fidel Castro. Andra föreslog att ge Castro en exploderande cigarr, förgifta hans dykardräkt med TBC, sätta maffian på honom. Mer än ett halvt århundrade senare verkar USA-regeringen ha kommit på ett mycket mer modernt och tekniskt tillvägagångssätt: Twittra Castro från ön.” Tidningens uppräkning av USAs oräkneliga försök att störta regeringen i Havanna skulle kunna göras mycket längre.

Det nu aktuella projektet försvann lika spöklikt som det dykt upp efter det att kubanerna började få kännedom om förhållandena och försökte komma åt servrarna. Det hela drogs igång av Obamaadministrationen bara en kort tid efter att den USA-anställde agenten Alan Gross fängslats i Kuba 2009 för smuggling av satellittelefoner och annan avancerad utrustning till utvalda mottagare. Det är utrustning som USA förstås nekar att sälja till Kuba på normalt sätt.
Mandela och Castro untitled
ZunZuneo strider mot såväl internationell som USAs egna lagar. Också spanska lagar (där en del av täckföretagen placerats) har kränkts. Avtal mellan USA och EU om dataskydd likaså.

USA hävdar att de bara ville hjälpa de stackars kubanerna att kommunicera i det diktatoriska Kuba. Men innan någon börjar hojta om hur Kuba inskränker friheten på nätet så se till att de stora hindren för kubanernas frihet på nätet avskaffas:

· USAs blockad av såväl hård- som mjukvara till Kuba

· Låta Kuba koppla upp sig på det fiberoptiska nätet som löper utanför Havannas kust

· Sluta blockera hundratals hemsidor för kubanska användare

· Sluta försöka hacka kubanska nät

När det är gjort kan vi diskutera vidare. Och då kanske man inte ska komma dragande med Reportrar Utan Gränser, RUG, som brukar dras fram i dessa sammanhang. RUG har lagt sig nära USAs utrikespolitik och det har avslöjats att det tar emot pengar från såväl exilkubaner i Miami som regeringen i Washington. Nyligen har också RUGs grundare och mångåriga generalsekreterare Robert Menard visat sig vara aktiv i franska rasistpartiet Nationella Fronten.
RUG-logo
Nyhetsbyrån AP, som ligger bakom avslöjandet, visar att det inte är någon enkel uppgift USA åtagit sig när man försöker skapa en USA-lydig regering i Kuba. AP citerar ett hemligt dokument från USAID i vilket ”den demokratiska rörelsen” i Kuba betecknas som ”i stort sett irrelevant”. Att detta också är USA-diplomaternas uppfattning i Havanna har f.ö. konstaterats i dokument som Wikileaks publicerat tidigare. Så USA arbetar för att med sina mångmiljonbelopp skapa en rörelse som inte finns. Hittills har man, efter 55 års ansträngningar, misslyckats kapitalt.


i Andra om: , ,, , , , , ,

APWashington PostPål Steigan GlobalresearchPravdaSvensk-kubanska Nyhetsbanken Aftonbladet 2008 om mordförsök på Castro SR SvD1 SvD2Aftonbladet.se Expressen SvT Flamman Proletaren Svensk-kubanska

  3 comments for “Omfattande kubanskt spioneri avslöjat!

  1. chamotte
    14 april, 2014 at 19:30

    Intressant i sammanhanget kan vara att jag faktiskt såg en nyhetsnotis om detta på SRs nyhetssajt där man också nämnde USA:s roll plus publicerade en länk till AP. Jag blev glatt överraskad, public service brukar ju inte precis redovisa för USA mindre smickrande nyheter längre eftersom nyhetsurvalet numera är noga urvalt pga orsaker som vi vanliga dödliga inte förstår. Så jag klickade tacksamt på länken för att läsa från källan men sen när jag skulle backa tillbaka till SRs sajt, fanns artikeln inte kvar. Hur länge den fanns uppe vet jag inte. Jag mejlade redaktören i fråga för att ev kunna få en länk till deras artikel men fick inget svar.

    • Gabor Tiroler
      18 april, 2014 at 12:18

      Denna typ av manipuleringar och censur är mycket vanliga, t.o.m. regel i svenska media. När jag berättar om sådant för vänner och bekanta som inte är speciellt insatta i Kubafrågan svarar de indignerat något i stil med: ”Du menar väl ändå inte att radion tog bort den raden med avsikt! Inslaget var väl för långt.” För ett par år sedan hölls en internationell kongress om bistånd i katastrofsituationer med fokus på Haiti. Kubas insatser var kanske tio gånger så stora som de från något annat land, Läkare utan gränser och FN inbegripet. Dessutom var de effektivare, eftersom Kuba haft medicinskt bistånd till Haiti konstant under många år och kände till förhållandena väl. Kubas hjälp till Haiti nämndes aldrig, och har fortfarande inte nämnts i svenska media. Däremot tog Läkartidningen in en artikel av ordföranden i Läkare utan gränser om kongressen. Det stod i artikeln att kongressen hade hållits i Havanna. Det var det enda som stod om Kuba. Inte ett ord om deras bistånd.
      Alla lögner om Kuba publiceras, om de kan missgynna landet. Inga sanningar om Kuba publiceras om de kan gynna landet. Detta gäller de stora, etablerade media och public service (vadå för service; för vem?).

  2. 15 april, 2014 at 10:05

    Intressant iakttagelse av Chamotte. Det var väl någon som blev tillrättavisad av en högre chef på SR om vad som är accepterat.

    En liknande incident var för några år sedan efter den katastrofala jordbävningen i Pakistan. Kuba var det land som snabbast skickade omfattande läkarhjälp. Detta nämndes förstås inte i svenska media. Men tidigt en morgon hörde jag på ekot SR:s reporter som helt kort berörde den kubanska insatsen. Glatt överraskad ville jag höra det igen en timme senare. Men just den sekvensen var då bortklippt.

    Vad gäller notisen ovan kan tilläggas att det efter APs publicering kommit fram att en av dem som hade tillgång till att kunna lägga upp meddelanden till alla användare var den i väst hyllade kubanska bloggaren Yoani Sanchez. Hon togs nyligen emot av USAs vicepresident och har de senaste åren varit den viktigaste kuggen i den digitala krigföringen mot Kuba. För detta har hon fått miljonbelopp av både USA och EU.

Comments are closed.