Nu blir det problem i Tunnelbanan!


En olycka, som troligen var själv-mord, fick fackets huvudskydds-ombud att stoppa trafiken med SL:s nya tåg i tunnelbanan igår.

Det som hände var att fönsterrutan i förar-hytten lossnade och föll in i hytten när personen hoppade/ramlade framför tåget. Det är lätt att föreställa sig vad som kan hända med föraren i en sådan situation. Är det dessutom ett tungt föremål så är det nästintill givet att föraren också ska skadas allvarligt.

Arbetsmiljöinspektionen hävde huvudskyddsombudets beslut tre timmar senare och sade enligt DN: ”- Tågen får köras. Men vi har funnit brister när det gäller utrymningsfunktionen och vi ser anledning att utreda hur fönstren beter sig vid en kollision. De frågor som tagits upp är relevanta och vi kommer att ställa krav men inte i form av ett förbud, säger arbetsmiljöinspektör Leif Lanninge vid Arbetsmiljöinspektionen.”

SEKO-klubbens ordförande sade efteråt till DN: ”- Om de ändå kompletterat med några krav säkerhet. Men ingenting, bara snömos. Fyra gånger har detta inträffat. Behöver dom se ett lik i förarhytten för att det ska bli en ändring, frågar sig Per Johansson.”

Det kan ju vara värt att lägga detta på minnet för dem som reser med tunnel-

banan i Stockholm. Facket är starka och kan de inte få igenom sina berättigade krav på säkerhet genom de kanaler de ska använda så kommer de säkerligen att pröva andra metoder.

Det finns all anledning att se upp för vilda strejker, och säkert kommer Vagn 2000 att köras mycket långsamt in på stationerna i avvaktan på att detta problem blir åtgärdat. M.a.o. så är förseningar troliga framöver.

Sedan kan jag ju tycka att samhällets psykiatriresurser borde stärkas också, men det hindrar ju inte att de bygger tåg som inte innebär livsfara för personalen.


Ett svar till “Nu blir det problem i Tunnelbanan!”

  1. Det kommer att bli förseningar ja. Fattas bara när självmördare själva kan döda förarna. Det är illa nog att folk i stockholm kan hoppa framför tågen. I många huvudstäder så sitter det dörrar på perrongerna så att tågen stannar mitt framför. Då går det inte att komma till spåret när inte tåget står inne på stationen. Så ska det givetvis vara.