Ett av monstren jag skriver om är denna, SUZUKI GSX 1300 R Hayabusa
Jag upphör aldrig att förvånas över utvecklingen av motorcykelåkandet i Sverige. Idag kan jag gå och köpa en ren racermaskin och sitta upp och köra iväg. Nu har jag i och för sig kört MC ett antal gånger och några hundra mil, men nu var det femton år sedan, så speciellt vettigt vore det inte. Men jag tog körkort på den tiden då man automatiskt fick MC-behörighet om man klarade av upp-körningen för bil. Ekot: ”Hittills i år har 22 mc-förare omkommit på vägarna, vilket är upp emot dubbelt så många som vid samma tidpunkt 2005. Det året omkom sammanlagt 46 personer. Flest dödsolyckor sker normalt under de stora semestermånaderna juli och augusti. Unga män är överrepresenterade i statistiken. Men de senaste siffrorna visar att allt fler män i 45-50 årsåldern omkommer. Förklaringen är att allt fler som tog körkort före 1976 och fick mc-behörighet på köpet, har blivit motorcykelägare.” En annan sak jag tycker är mycket märkligt är att det är TILLÅTET med motoreffekter uppåt 200 hästkrafter på en maskin som väger 200 kilo. |
Det motsvarar fart och acceleration som i en normal personbil med över 1000 hästkrafters motor.
Givetvis borde maximal tillåten cylinder-volym vara 250-350 kubik. Dessutom borde varje MC ha en elektronisk spärr som stryper motorn i farter över 130 km/t. Utöver det så skulle alla knuttar i ålder 50+ tvingas att öva och avlägga ett körprov varje år innan de får färdas i trafiken. Lider man av en så extrem dödslängtan så borde självmordet ske utan att riskera om-givningens liv och hälsa tycker jag. Andra bloggar om: politik, trafiksäkerhet, motorcyklar, dödslängtan, destruktivitet, fart [tags]politik, trafiksäkerhet, motorcyklar, dödslängtan, destruktivitet, fart[/tags] |
8 svar till “Motorcykeldöden”
Innan man går loss på motorcyklister kanske det är värt att nämna att i alla fall när jag tog MC-kort (ca tio år sen, börjar bli gammal..), så var motorcyklister den absolut säkraste trafikantgruppen och den enda trafikantgrupp som uppnått vägvärkets säkerhetsmål (de mer realistiska, inte nollvisionen).
Motorcyklister är generellt (självklart med undantag) väldigt säkerhetsmedvetna, och eftersom de är mer utsatta mycket noggranna med säkerhet i trafiken. De flesta motorcykel olyckor beror vanligtvis på oaktsamma bilister: bilar som kör in i sidan när de har väjningsplikt, inte ser motorcyklisten osv..
F ö är spärrar på specifika fordonstyper rätt meningslösa, antingen gör man det rätt över, eller inte alls, det är redan förbjudet att köra fortare än 110.
Man kan givetvis ha åsikter om det mesta som rör MC. Enligt ett rykte som jag hört, märk RYKTE, så är MC större än 350cc förbjudna i Japan. Under alla omständigheter har en 350 tillräckliga resurser för att ta död på föraren. Häromdagen var det en MC som körde ifrån et par efterföljande polisbilar här och jag antar att snutarna skulle önskat en sådan spärr… :)
Det mesta som har hjul är förmöget att ha ihjäl en människa..
Det finns (ostrypta) 125cc motorcyklar som är avsevärt farligare än 1500cc motorcyklar.
Vad tror du är värst, en 250cc gaturacer i händerna på en 18-åring eller en 1500cc HD i händerna på en 50-åring med 30 års erfarenhet?
Tyvärr är förarens erfarenhet och personliga mognad (för omogna 50-åringar finns) de avgörande faktorerna, och båda dessa saker är ”tyvärr” relaterade till ålder och praktisk tillämpning av kunskaper..
RYKTE, så är MC större än 350cc förbjudna i Japan.
Jag betvivlar det ryktet, inte baserat på kunskap, utan bara på basis av den mängd motorcyklar som kommer just från japan. :)
Jo invändning att japsen faktiskt GÖR tynga hojar är bra. Sedan bör man ju tänka på att de knappast hade ngn större export av tvåhjulingar innan 60-talet. Och då kom de in på en marknad med BSA, HD, BMW, NORTON och liknande, så visst är det möjligen ett sant rykte. Spelar ingen roll egentligen. Jodå, man kan lätt köra ihjäl sig med en 50cc oxo, men en 350 inbjuder inte direkt till bakhjulskörning och att burka i kurvorna.
Jag skulle inte ha ngt emot en 350 av ”Trans-Alp”-modell med en bra 4-taktsmotor med bra vridmoment. Men en Hayabusa känner jag noll längtan efter…
Om du talar om Hondas TransAlp motorcyklar så är de faktiskt på 650cc nuförtiden (tidigare 600). :)
Gillar också den typen av motorcyklar bättre, lite mer robusta och man sitter bättre.
Min far har dock åkt Honda Gold Wing (från deras 1100 till 1800) i många herrans år. Tills han skaffade en HD i år.
Min farbror körde också Gold Wing, tyvärr så omkom han i sviterna av en olycka med den för 6 år sedan. bil som körde in i sidan vid stoppskylt för bilen och god sikt.
Ja det är en maskin som jag hyser varma känslor för. Jag har gått och tittat på ett antal ska du veta. En snubbe som jobbar här i närheten (Telia) åker en sådan så den står varje dag utanför tillsammans med de andra konsulternas hojar. Jag kan kika på den i MINUTER varje gång.
Men så är det ingen gaturacer heller. Den är INTE gjord för att köras på bakhjulet även om den troligen skulle vara säkrare att leka med än Hayabusan.
Jag tillhör gänget som blivit omkörd när jag körde en Yamma i 200 km/t i Eskilstuna. Av en något större Yamma… Eller Skramlaha eller vad de kallas nu.
Men säg Trans Alp och jag får något fuktigt i blicken, börjar tänka på sadelväskor och andra packmöjligheter… Kan man ta med katten på en MC-semeser? :-)
Befinner mig just nu i Tokyo och kan ta död på ryktet om förbud mot stora MC. Däremot är de säkert strypta. Har läst någonstans att alla bilar här har hastighetsbegränsare enligt lag som gör att man max kan köra 180km/h (hundraåttio). Finns säkert någon liknande regel för MC.
Jag ser inget problem alls med att personer i 50-års åldern tar livet av sig med en motorcykel. De har betalat tillbaka sin utbildning och belastar inte skattesystemet eller pensionssystemet. Om vi skall fortsätta gå i pension kring 65 så måste lite fler gubbar ta livet av sig. Det är värre med ungdomarna kring 20. Det kostar ju staten mycket att utbilda dem, pengar som de aldrig betalar tillbaka.
Så, bara stora hojar till gubbarna!